Spis treści
Po raz pierwszy w historii baterie samochodów elektrycznych dostarczyły energię bezpośrednio do lokalnej sieci energetycznej w Göteborgu. To prawdziwy przełom w technologii Vehicle-to-Grid (V2G). W marcu 2025 roku cztery pojazdy elektryczne Volvo wyposażone w dwukierunkowe ładowanie dostarczyły łącznie 111 kWh energii do lokalnego rynku elastyczności energetycznej Effekthandel Väst, zarządzanego przez Göteborg Energi.
Pilotażowy projekt zakończony sukcesem
Jesienią 2023 roku Göteborg Energi i Volvo Cars rozpoczęły wspólny projekt pilotażowy z wykorzystaniem specjalnie wyposażonych pojazdów elektrycznych. Celem było sprawdzenie, w jaki sposób przeciętny właściciel domu może dostarczać energię z baterii swojego elektryka do sieci energetycznej. Po półtora roku testów technologia została pomyślnie wdrożona w praktyce, co jednocześnie oznacza zakończenie wspólnego projektu pilotażowego.
Therese Caesar, odpowiedzialna za Effekthandel Väst, podkreśla znaczenie tego osiągnięcia: „To ważny krok, w którym globalnie znajdujemy się na czele, pokazując, że technologia działa na całej linii. Teraz otwiera się możliwość bardziej ekonomicznego posiadania samochodu elektrycznego. Energia może być sprzedawana lokalnie, aby przeciwdziałać niedoborom w sieci elektrycznej, a także może być łączona z uczestnictwem w krajowym rynku usług wsparcia i bilansowania.”
Od własnego podjazdu do systemu energetycznego
Jednym z uczestników projektu był Andreas Ropel, kierownik projektu z Volvo Cars, który ze swojego własnego podjazdu podłączył zmodyfikowany model Volvo EX40 do lokalnej sieci energetycznej.
„Wkład wielu zespołów był wyjątkowy i zaczynamy osiągać nasz cel. Nasze pierwsze testy są wciąż we wczesnym stadium, ale już pokazują potencjał, w jaki sposób nasze produkty mogą przyczynić się do funkcjonowania dużego systemu energetycznego. To zdecydowanie ważny krok” – powiedział Ropel.
Technologia dostępna dla każdego
Co ciekawe, w projekcie wykorzystano niedrogie ładowarki ścienne AC, zamiast bardziej zaawansowanych rozwiązań. Firmy zdecydowały się na takie podejście, ponieważ uznały, że ta technologia jest bardziej dostępna dla końcowych użytkowników. To sugeruje, że w przyszłości każdy właściciel samochodu elektrycznego z funkcją dwukierunkowego ładowania będzie mógł uczestniczyć w podobnych programach.
Ogromny potencjał na przyszłość
Przyszły potencjał tej technologii jest ogromny, zwłaszcza że coraz więcej pojazdów będzie wyposażonych w dwukierunkowe ładowanie. Według szacunków Larsa Edströma, dyrektora generalnego lokalnego właściciela sieci Göteborg Energi Elnät, „w przyszłości nawet do 20 procent zapotrzebowania na elastyczność może być pokryte dzięki technologii vehicle-to-grid”.
W 2023 roku Volvo Cars uruchomiło nową jednostkę o nazwie „Volvo Cars Energy Solutions”, której zadaniem jest skupienie produktów i usług związanych z energią. To pokazuje, jak poważnie producent podchodzi do roli pojazdów elektrycznych nie tylko jako środków transportu, ale również jako elementów szerszego systemu energetycznego.
Co to oznacza dla kierowców?
Dla właścicieli samochodów elektrycznych technologia V2G otwiera zupełnie nowe możliwości. Nie tylko będą mogli ładować swoje pojazdy w czasie niższych stawek za energię, ale także sprzedawać nadwyżki energii z powrotem do sieci w okresach szczytowego zapotrzebowania. To może znacząco obniżyć całkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego i uczynić go jeszcze bardziej atrakcyjnym wyborem.
Ponadto, uczestnictwo w takich programach pozwala właścicielom pojazdów elektrycznych aktywnie przyczyniać się do stabilizacji sieci energetycznej i wspierania transformacji energetycznej w kierunku odnawialnych źródeł energii.
Przyszłość technologii V2G
Jednym z celów projektu było „uzyskanie akceptacji ze strony firmy sieciowej i zademonstrowanie innym firmom sieciowym, że programy V2G mogą przynieść wymierne korzyści”. Nie jest jeszcze jasne, w jaki sposób wiedza zdobyta podczas projektu zostanie wykorzystana przez obie firmy, ale sukces tego przedsięwzięcia z pewnością otworzy drzwi do szerszego wdrożenia technologii V2G.
W miarę jak rośnie udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym, rośnie również potrzeba elastycznego zarządzania siecią. Samochody elektryczne, które przez większość czasu stoją zaparkowane, mogą stanowić idealny magazyn energii, pomagając stabilizować sieć i łagodzić skutki zmiennej produkcji z odnawialnych źródeł.
A co Ty sądzisz o technologii V2G? Czy byłbyś skłonny udostępnić baterię swojego samochodu elektrycznego jako magazyn energii dla sieci? Jakie korzyści lub obawy widzisz w związku z tą technologią? Podziel się swoją opinią w komentarzach!
Dołącz do dyskusji