Spis treści
Do niedawna hasło „Tesla killer” brzmiało jak żart. Zbyt wiele marek próbowało, zbyt wiele przegrało. Tesla wciąż dominuje w wielu segmentach rynku EV, ale czasy bezkonkurencyjności dobiegają końca. Xiaomi YU7, który właśnie został oficjalnie zaprezentowany, to najbardziej realna próba zagrożenia dominacji Tesli w Chinach. I wygląda na to, że może się udać.
Xiaomi kontra Tesla – pojedynek wagi ciężkiej
W porównaniu ze świeżo odświeżoną wersją Tesla Model Y, chiński YU7 prezentuje się imponująco – zarówno na papierze, jak i wizualnie. Co ważne: Xiaomi stawia nie tylko na wygląd i nowoczesne technologie, ale również na osiągi, zasięg i cenę.
Oto kilka kluczowych różnic:
- Zasięg: Model Y Long Range oferuje 719 km (CLTC), tymczasem YU7 w podstawowej wersji osiąga nawet 835 km.
- Moc: W topowej wersji Xiaomi YU7 Max oferuje aż 681 KM i przyspiesza do setki w około 3,2 sekundy.
- Platforma 800V: Xiaomi wdraża bardziej zaawansowaną architekturę ładowania 800V, pozwalającą na szybsze ładowanie – Tesla wciąż korzysta z 400V.
- Wyposażenie: YU7 zachwyca wyświetlaczem HUD, systemem operacyjnym HyperOS, a także Nvidia Thor jako mózgiem systemu autonomicznej jazdy (700 TOPS).
Tesla teoretycznie wciąż może pochwalić się wyższą efektywnością – osiąga dobre wyniki przy mniejszych bateriach. Ale czy dla przeciętnego klienta to ma znaczenie? Raczej nie. Konsumenci patrzą na liczby – im większy zasięg, tym lepiej.
Tesla Model Y RWD | Tesla Model Y Long Range AWD | Xiaomi YU7 Standard (RWD) | Xiaomi YU7 Pro (AWD) | Xiaomi YU7 Max (AWD) | |
---|---|---|---|---|---|
Data premiery | Styczeń 2025 | Styczeń 2025 | Lipiec 2025 (oczekiwany) | Lipiec 2025 (oczekiwany) | Lipiec 2025 (oczekiwany) |
Cena (CNY) | ¥263,500 | ¥303,500 | ~¥250,000 | nie podano | nie podano |
Cena (PLN) | ~137 020 zł | ~157 820 zł | ~130 000 zł | nie podano | nie podano |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 4,797 x 1,920 x 1,624 mm | 4,797 x 1,920 x 1,624 mm | 4,999 x 1,996 x 1,600 mm | 4,999 x 1,996 x 1,600 mm | 4,999 x 1,996 x 1,600 mm |
Rozstaw osi | 2,890 mm | 2,890 mm | 3,000 mm | 3,000 mm | 3,000 mm |
Masa własna | 1,921 kg | 1,992 kg | nie podano | 2,405 kg | 2,405 kg |
Napęd | Silnik z tyłu (RWD) | Napęd na 4 koła (AWD) | Silnik z tyłu (RWD) | Napęd na 4 koła (AWD) | Napęd na 4 koła (AWD) |
Moc silnika | ok. 200–250 kW | ok. 350–400 kW | 235 kW (315 KM) | 508 kW (681 KM) | 508 kW (681 KM) |
0–100 km/h | 5,9 s | 4,3 s | 5,8 s | 4,3 s | ~3,2 s |
Prędkość maks. | 201 km/h | 201 km/h | 240 km/h | 253 km/h | 253 km/h |
Typ baterii | LFP | NMC | LFP | LFP | Li-ion (CATL) |
Pojemność baterii | ~62,5 kWh | ~80 kWh | 96,3 kWh | 96,3 kWh | ~101,7 kWh |
Zasięg (CLTC) | 593 km | 719 km | 835 km | 750 km | 760 km |
Architektura ładowania | 400V | 400V | 800V | 800V | 800V |
Liczba miejsc | 5 (opcjonalnie 7) | 5 (opcjonalnie 7) | 5 | 5 | 5 |
Funkcje kluczowe | Odświeżony design, ekran z tyłu, FSD | Większa wydajność, FSD | Panoramiczny HUD, HyperOS, większa kabina | Większa moc, te same funkcje co Standard | Topowa wydajność, premium wnętrze (przewidywane) |
Autonomiczna jazda | FSD z komputerem AI4 | FSD z komputerem AI4 | Nvidia Thor (700 TOPS) | Nvidia Thor (700 TOPS) | Nvidia Thor (700 TOPS) |
Tesla się starzeje
Wrażenia wizualne też mają znaczenie. Nowa Tesla Modelu Y wygląda niemal tak samo jak poprzednia. Delikatne zmiany stylistyczne nie robią już takiego wrażenia. W oczach chińskiego klienta Tesla zaczyna być… nudna.
Xiaomi YU7 jest większy, bardziej elegancki i nowocześniejszy. Przestronniejsze wnętrze, większy rozstaw osi (3 metry) i design, który może rywalizować z luksusowymi markami – to wszystko przekłada się na rosnące zainteresowanie.
Wnętrze? Xiaomi nie boi się eksperymentować. Obok dużego ekranu centralnego, pojawia się panoramiczny HUD i prawdopodobnie jeszcze więcej ekranów w ostatecznej wersji. Tesla nadal trzyma się minimalizmu, który nie każdemu odpowiada.


SU7 już udowodnił, że to działa
Xiaomi SU7, czyli sedan, który zadebiutował wcześniej w tym roku, już zdążył zepchnąć Model 3 z pozycji lidera w swojej klasie. A przecież to dopiero początek obecności Xiaomi na rynku EV. Producent nie miał łatwego startu, ale błyskawicznie zyskał uznanie – głównie dzięki bardzo agresywnej polityce cenowej i atrakcyjnemu designowi.
Xiaomi YU7 ma jeszcze większy potencjał. SUV-y cieszą się większym zainteresowaniem, a Model Y to przecież najlepiej sprzedający się elektryk Tesli na świecie. Jeśli Xiaomi powtórzy sukces SU7, Tesla może stracić koronę również w tym segmencie.
Czego brakuje Xiaomi?
Na dziś jedyną niewiadomą pozostaje dokładna cena modeli Xiaomi YU7 Pro i Max. Wiemy, że wersja podstawowa ma kosztować około 250 tys. juanów (130 000 zł) – mniej niż bazowy Model Y. Jeśli pozostałe warianty również będą atrakcyjnie wycenione, Tesla może mieć ogromny problem.
Drugą kwestią, która może zniechęcać część klientów, jest jakość. Xiaomi dopiero uczy się produkować auta. SU7 już teraz spotyka się z uwagami dotyczącymi jakości wykonania, wyciszenia kabiny czy awaryjności. Ale to kwestia czasu. Tesla też przecież na początku zmagała się z problemami jakościowymi. Chińskie firmy słyną z błyskawicznego uczenia się na błędach.




Czy Tesla ma plan B?
Na razie niewiele na to wskazuje. Wersja refreshed Modelu Y jest ewolucją, nie rewolucją. Brakuje mocnych akcentów, które mogłyby zatrzymać klientów odpływających w kierunku konkurencji. Chińskie marki nie tylko przyciągają ceną – oferują świeżość, technologię i szybko reagują na potrzeby rynku.
Tesla musi zacząć działać szybciej i odważniej. Póki co wygląda na to, że została zaskoczona tempem rozwoju konkurencji. W kraju, który generuje ogromny procent globalnej sprzedaży Tesli, to bardzo zła wiadomość.
Xiaomi nie musi zabić Tesli. Wystarczy, że ją zrani
Termin „Tesla killer” jest przesadzony. Jedna marka nie obali giganta z Palo Alto. Ale Xiaomi może skutecznie osłabić pozycję Tesli w Chinach – a to już realny cios. Jeśli sprzedaż Modelu Y zacznie spadać tak jak sprzedaż Modelu 3 po premierze SU7, firma Elona Muska może zacząć tracić udziały w rynku na rzecz lokalnych graczy.
Xiaomi ma wszystko, czego potrzeba: kapitał, technologię, masową produkcję, doświadczenie w elektronice i lojalnych fanów marki. Do tego olbrzymie zaplecze inżynieryjne i dostęp do najnowszych komponentów produkowanych w kraju.
YU7 wejdzie do sprzedaży już w lipcu. Jeśli Xiaomi dotrzyma terminu i uruchomi produkcję na pełną skalę, Tesla może nie zdążyć zareagować przed końcem roku.
Do czego to wszystko prowadzi?
Rynek EV w Chinach stanie się jeszcze bardziej konkurencyjny. Zyskują na tym klienci – większy wybór, lepsze technologie, niższe ceny. Ale dla producentów oznacza to walkę na wyniszczenie, gdzie przetrwają tylko najbardziej elastyczni i innowacyjni.
Czy Xiaomi stanie się liderem nowej ery elektromobilności w Chinach? A może Tesla zdoła odzyskać inicjatywę i zaskoczy nas czymś zupełnie nowym? Jedno jest pewne – nudno nie będzie.
Dołącz do dyskusji