Spis treści
Chińska marka XPENG oficjalnie uruchomiła sprzedaż swoich gruntownie odnowionych modeli G6 i G9 na europejskim rynku. Mimo znaczących ulepszeń technologicznych, producent zdecydował się zachować dotychczasowe ceny, co może stanowić poważne wyzwanie dla konkurencji i zmienić układ sił w segmencie premium elektryków.
Rewolucja w ładowaniu bez dopłat
Najbardziej imponującą zmianą jest implementacja technologii ładowania 5C wraz z nowymi bateriami litowo-żelazowo-fosforanowymi. XPENG G6 osiąga teraz moc ładowania do 451 kW, podczas gdy flagowy G9 może pobierać nawet 525 kW. To oznacza, że naładowanie akumulatora od 10 do 80 procent zajmuje zaledwie 12 minut – tempo, które jeszcze niedawno wydawało się nieosiągalne.
Chińska firma zastosowała architekturę 800V w całej gamie, wykorzystując nowe półprzewodniki z węglika krzemu. Baterie LFP są wolne od kluczowych surowców jak kobalt, mangan czy nikiel, co czyni je bardziej zrównoważonymi ekologicznie i mniej zależnymi od niestabilnych łańcuchów dostaw. Dodatkowo, żywotność nowych akumulatorów wzrosła o 30 procent w porównaniu z poprzednimi generacjami, co przekłada się na lepszą wartość rezydualną pojazdów.
Technologia 5C oznacza, że bateria może być ładowana prądem równym pięciokrotności jej pojemności. W praktyce oznacza to, że akumulator o pojemności 80 kWh może pobierać moc 400 kW. XPENG poszedł jednak dalej, osiągając jeszcze wyższe parametry dzięki zaawansowanemu systemowi zarządzania temperaturą i nowatorskim rozwiązaniom chemicznym.


Konkurencyjne ceny bez zmian
G6 Long Range RWD nadal kosztuje 47 600 euro (202 300 zł), co stawia go w bezpośredniej konkurencji z Teslą Model Y. Wersja AWD Performance jest droższa o 4000 euro, choć XPENG nie ujawnił jeszcze parametrów wydajności tej odmiany. Bazowy G9 RWD pozostaje w cenie 59 600 euro (253 300 zł), podczas gdy topowa wersja G9 AWD Performance kosztuje 72 600 euro (308 550 zł) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 sekundy mimo wagi 2,4 tony.
Utrzymanie cen na dotychczasowym poziomie mimo znaczących ulepszeń technologicznych to wyraźny sygnał, że chiński producent dąży do agresywnego zdobycia udziałów w europejskim rynku. Szczególnie istotne jest to w kontekście rosnącej konkurencji ze strony europejskich i amerykańskich marek elektrycznych oraz wprowadzania przez UE dodatkowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne.
Strategia cenowa XPENG może wywołać efekt domina w całej branży. Jeśli konsumenci zaczną oczekiwać najnowszych technologii bez dopłat, konkurencja będzie musiała odpowiednio dostosować swoje oferty. Tesla już wielokrotnie reagowała na agresywne działania cenowe konkurentów, a europejscy producenci mogą stanąć przed trudnym wyborem między marżą a udziałami w rynku.
Zaktualizowane wnętrza i technologie
Xpeng G6 otrzymał gruntownie przeprojektowaną kabinę z nowymi materiałami wykończeniowymi, w tym elementami imitującymi drewno i kontrastowymi akcentami kolorystycznymi. Producent podkreśla znaczące podniesienie jakości wykorzystywanych materiałów, wprowadzając między innymi wykończenia z efektem zamszy na suficie i miększe panele ładowania bezprzewodowego.
Nowy wyświetlacz kierowcy, przeprojektowana kierownica i integracja z Android Auto oraz Apple CarPlay to główne zmiany w kokpicie. Dodano również nowy 9-calowe cyfrowe lusterko wsteczne w wersjach Long Range i Performance, a także nowy motyw kolorystyczny Dark Gray, który nadaje wnętrzu bardziej luksusowy charakter.
Xpeng G9 koncentruje się na komforcie premium z nowym panoramicznym dachem szklanym blokującym 99,99% promieniowania UV i obniżającym temperaturę w kabinie o 8°C. Fotele wyposażono w 10-punktowy system masażu Shiatsu opracowany we współpracy ze specjalistami ortopedycznymi. Tylni pasażerowie mogą korzystać z w pełni elektrycznych funkcji rozkładania, podgrzewania, wentylacji i masażu.
Kabina G9 może pochwalić się poziomem hałasu wynoszącym zaledwie 35 dB w stanie statycznym i 53,9 dB podczas jazdy, co plasuje go w gronie najcichszych SUV-ów na rynku. Dostępne są cztery wyrafinowane motywy kolorystyczne wnętrza, w tym nowy Coffee, a 95% powierzchni wykończono miękkim materiałem w dotyku. Dodatkowo wariant Performance otrzymał pneumatyczne zawieszenie, jako jedyny z całej gamy w Europie. Co ciekawe, w Chinach takie zawieszenie dostępne jest we wszystkich wariantach.




Specyfikacja techniczna XPENG G6
Parametr | Long Range RWD | Performance AWD |
---|---|---|
Cena | 47 600 euro (202 300 zł) | 51 600 euro (219 300 zł) |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4758/1920/1650 mm | 4758/1920/1650 mm |
Pojemność baterii | 80,1 kWh | 80,1 kWh |
Zasięg WLTP | 535 km | 510 km |
Moc silnika | 218 kW | 358 kW |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,3 s | 4,1 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 200 km/h |
Moc ładowania | 451 kW | 451 kW |
Czas ładowania 10-80% | 12 min | 12 min |
Pojemność bagażnika | 571 l / 1374 l | 571 l / 1374 l |
Specyfikacja techniczna XPENG G9
Parametr | Long Range RWD | Long Range AWD | Performance AWD |
---|---|---|---|
Cena | 59 600 euro (253 300 zł) | 63 600 euro (270 300 zł) | 72 600 euro (308 550 zł) |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4891/1937/1680 mm | 4891/1937/1680 mm | 4891/1937/1680 mm |
Rozstaw osi | 2998 mm | 2998 mm | 2998 mm |
Pojemność baterii | 79 kWh | 93,1 kWh | 93,1 kWh |
Zasięg WLTP | 502 km | 585 km | 540 km |
Moc silnika | 258 kW | 258 kW | 423 kW |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,6 s | 6,4 s | 4,2 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Moc ładowania | 525 kW | 525 kW | 525 kW |
Czas ładowania 10-80% | 12 min | 12 min | 12 min |
Pojemność bagażnika | 660 l / 1576 l + 71 l (frunk) | 660 l / 1576 l + 71 l (frunk) | 660 l / 1576 l + 71 l (frunk) |
Zaawansowane systemy bezpieczeństwa
Oba modele wyposażono w strukturę bezpieczeństwa 4-3-4 z opancerzeniem klasy balistycznej chroniącym akumulator. Baterie mogą wytrzymać temperatury do 1000°C i nacisk boczny do 80 ton, co znacznie przekracza standardowe wymagania bezpieczeństwa w branży motoryzacyjnej.
System zawieszenia w G9 Performance oferuje regulację wysokości w zakresie 100 mm dzięki pneumatycznemu zawieszeniu, 50% zmienności sztywności i 30% lepszą stabilność w zakrętach. Własnościowe tuleje hydrauliczne Taichi firmy XPENG w połączeniu z systemem hamulcowym Bosch IPB brake-by-wire zapewniają sportowe osiągi z dystansem hamowania zaledwie 33,9 metra z prędkości 100 km/h.
Zasięg i możliwości
G6 Long Range oferuje zasięg 535 km WLTP, co oznacza spadek o 35 km w porównaniu z poprzednią wersją. Jednak krótsze czasy ładowania mają to z nawiązką kompensować. G9 Long Range może przejechać do 585 km na jednym ładowaniu, co stanowi poprawę o 15 km względem poprzednika.
Pojemność bagażnika G6 wynosi 571 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1374 litrów. Duża podłokietnik centralny pomieści do pięciu butelek. G9 oferuje jeszcze więcej miejsca – 660 litrów w standardowym bagażniku, 1576 litrów po złożeniu siedzeń, plus dodatkowe 71 litrów w bagażniku przednim.
Oba modele są elektronicznie ograniczone do 200 km/h i standardowo wyposażone w procesory NVIDIA Orin-X oraz chipsety Qualcomm Snapdragon 8295. Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy obejmują w pełni automatyczne parkowanie, śledzenie cofania i zdalne wezwanie pojazdu, które można kontrolować poprzez smartphone, inteligentny kluczyk lub interfejs w pojeździe.




Wyzwania infrastrukturalne
Sukces XPENG na europejskim rynku może zależeć od rozwoju infrastruktury ładowania o wysokiej mocy. Obecnie większość stacji DC oferuje maksymalnie 400 kW, choć dostawcy jak Ionity planują zwiększenie tych parametrów jeszcze w tym roku. Dopiero wtedy użytkownicy będą mogli w pełni wykorzystać możliwości nowych baterii.
Problem „kurczaka i jajka” w infrastrukturze ładowania może jednak zostać rozwiązany przez chińskiego producenta w niestandardowy sposób. XPENG może zdecydować się na inwestycje w budowę własnych stacji szybkiego ładowania, podobnie jak czyni to Tesla z siecią Supercharger. Takie podejście mogłoby zapewnić przewagę konkurencyjną i lepsze doświadczenia użytkowników.
Dostępność i perspektywy
Zamówienia można już składać w ośmiu krajach europejskich: Francji, Niemczech, Danii, Norwegii, Szwecji, Holandii, Belgii i Luksemburgu. Pierwsze dostawy mają rozpocząć się pod koniec lata 2025 roku. Brak Polski w tej liście może wynikać ze strategii stopniowego wchodzenia na rynek, choć krajowy rynek elektryków rozwija się dynamicznie, więc debiut na naszym rynku zapewne odbędzie się w najbliższych miesiącach, a może nawet tygodniach. Pytanie tylko, czy cena u nas również pozostanie niezmieniona.
G6 debiutuje publicznie podczas Goodwood Festival of Speed (10-13 lipca 2025), gdzie będzie można zobaczyć jego możliwości w dynamicznej prezentacji. To prestiżowe wydarzenie motoryzacyjne może znacząco wpłynąć na postrzeganie marki przez europejskich konsumentów.
Wpływ na branżę i przyszłość
Strategia XPENG może okazać się przełomowa dla europejskiego rynku elektryków. Oferowanie najnowszych technologii bez podwyżek cen to sygnał, że chiński producent gotowy jest ponosić krótkoterminowe straty w zamian za długoterminowe korzyści rynkowe. Pozostaje pytanie, jak zareaguje na to konkurencja, szczególnie Tesla i europejscy producenci.
Wprowadzenie specjalnej edycji Black Edition dla G9 z czarnym lakierem, zaciski hamulcowe i przyciemnionymi detalami pokazuje, że XPENG rozumie europejskie preferencje stylistyczne i jest gotowy dostosowywać swoje produkty do lokalnych gustów.
Kluczowym czynnikiem sukcesu będzie również serwis i wsparcie posprzedażowe. Chińscy producenci często mają trudności z budowaniem zaufania konsumentów w tym obszarze, co może być równie ważne jak same parametry techniczne pojazdów.
Czy XPENG rzeczywiście zdoła zagrozić europejskim liderom rynku elektryków? Jak zareagują producenci premium na tak agresywną strategię cenową? A może infrastruktura ładowania w Polsce rozwinie się na tyle szybko, że już wkrótce będziemy mogli testować te rewolucyjne technologie ładowania na naszych drogach?
Dołącz do dyskusji