Chiński producent pojazdów elektrycznych Xpeng rozpoczął przedsprzedaż odświeżonego modelu XPeng X9 MPV na rok 2025. Nowa wersja tego wielofunkcyjnego pojazdu przychodzi z licznymi ulepszeniami, ale również ze znacząco wyższą ceną.
Spis treści
Wyraźna podwyżka ceny
Nowy Xpeng X9 MPV 2025 startuje od ceny 399 800 juanów (około 215 000 zł) w przedsprzedaży, co oznacza wzrost o 40 000 juanów (11,12%) w porównaniu do ceny wyjściowej poprzednika, która wynosiła 359 800 juanów. To odważny ruch w obliczu trwającej wojny cenowej na chińskim rynku elektrycznych pojazdów.
Warto jednak zauważyć, że wyższa cena przedsprzedażowa może być elementem strategii marketingowej, przygotowującej grunt pod ewentualną obniżkę ceny podczas oficjalnej premiery. Oficjalne wprowadzenie modelu na rynek nastąpi w przyszłym tygodniu.
Xpeng oferuje zachętę dla zainteresowanych klientów – osoby, które wpłacą zaliczkę w wysokości 2000 juanów przed oficjalną premierą, otrzymają zniżkę 5000 juanów przy dokonaniu finalnej płatności. Egzemplarze pokazowe nowego X9 są już dostępne w ponad 500 salonach Xpeng w 214 chińskich miastach.
Imponujące ulepszenia
Według Xpenga, odświeżony X9 otrzymał ulepszenia sprzętowe o wartości nawet 80 000 juanów, znacząco zwiększające komfort pojazdu. Firma twierdzi, że wprowadzono aż 496 ulepszeń, z czego 35% dotyczy aktualizacji projektowych i komponentowych.
Nowy XPeng X9 MPV zbudowany jest na platformie elektrycznej o napięciu 800 woltów, co przekłada się na zasięg do 740 km. Samochód cechuje się również imponującą efektywnością energetyczną – według producenta zużywa zaledwie 16,2 kWh energii na 100 km.
Parametry techniczne i nowe funkcje
Wymiary pojazdu to 5293 mm długości, 1988 mm szerokości i 1785 mm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 3160 mm. X9 wyposażony jest w system skrętnych tylnych kół, co pozwala osiągnąć promień skrętu wynoszący zaledwie 5,4 metra, zapewniając wysoką zwrotność pomimo dużych rozmiarów pojazdu.
MPV nadal oferowany jest w dwóch wariantach napędowych: z pojedynczym silnikiem o mocy do 235 kW lub z dwoma silnikami, gdzie drugi oferuje dodatkowe 135 kW mocy szczytowej.
Zmiana podejścia do systemów wspomagania kierowcy
Ciekawostką jest fakt, że zaktualizowany XPeng X9 MPV rezygnuje z lidaru, który był obecny w poprzedniej wersji. To najnowszy model Xpenga, który przechodzi na rozwiązanie oparte wyłącznie na kamerach w zakresie inteligentnego systemu wspomagania jazdy.
Samochód wyposażony jest w bezpłatny inteligentny system jazdy Turing AI – ten sam, który znalazł się w niedawno zaktualizowanych SUV-ach G6 i G9, wprowadzonych na rynek w zeszłym miesiącu.
Znaczenie X9 dla Xpenga
Xpeng pierwotnie wprowadził X9 na rynek 1 stycznia 2024 roku. MPV jest flagowym modelem firmy opartym na architekturze SEPA (Smart Electric Platform Architecture) 2.0 i najdroższym w ofercie. W 2024 roku dostarczono 21 653 egzemplarze X9, co stanowiło 11,39% wszystkich dostaw Xpenga, które wyniosły 190 068 pojazdów.
Aktualizacja X9 ma pomóc Xpengowi poprawić marże brutto, ponieważ silna sprzedaż firmy w ostatnich miesiącach opierała się głównie na przystępnym cenowo sedanie Mona M03. Ten model notował miesięczne dostawy przekraczające 15 000 sztuk w każdym z miesięcy od grudnia do lutego, co stanowiło około 50% miesięcznych dostaw Xpenga.
W marcu Xpeng dostarczył 33 205 pojazdów, co oznacza piąty z rzędu miesiąc z dostawami przekraczającymi 30 000 sztuk. Firma nie podała jednak szczegółowych danych dotyczących poszczególnych modeli.
Czy strategia premium się sprawdzi?
Podwyższenie ceny XPeng X9 MPV stanowi interesujący ruch w kontekście aktualnej sytuacji na chińskim rynku pojazdów elektrycznych, gdzie wielu producentów obniża ceny w walce o klienta. Xpeng najwyraźniej chce pozycjonować swój flagowy model w segmencie premium, konkurując z takimi modelami jak Li Mega.
Czy klienci zaakceptują wyższą cenę w zamian za ulepszone wyposażenie? A może ta strategia okaże się ryzykowna w obliczu rosnącej konkurencji? Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o nowej strategii Xpenga!
Dołącz do dyskusji