• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Xpeng i Huawei na wspólnej drodze? Zaskakująca współpraca może zmienić rynek EV w Chinach

06.06.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Od konkurencji do współpracy?
  • Dlaczego to ważne?
  • Co dalej?
  • Kiedy premiera?
  • Czekamy na Wasze opinie

Chiński producent aut elektrycznych Xpeng zapowiedział, że jeden z jego nowych modeli będzie wyposażony w system HUD (Head-Up Display) dostarczony przez Huawei. To pierwsza tak otwarta współpraca między tymi firmami, które do tej pory raczej unikały bliskich relacji – a nawet zdarzało się im publicznie ścierać.

Ogłoszenie pojawiło się w mediach społecznościowych Weibo, gdzie Xpeng opublikował plakat sugerujący, że nadchodząca premiera pojazdu z systemem wyświetlacza Huawei odbędzie się 5 czerwca o godz. 14:30 czasu pekińskiego.

Na plakacie widnieje zapowiedź nowego HUD-a, który pozwoli kierowcy widzieć informacje o pojeździe bez odrywania wzroku od drogi – na przedniej szybie pojawią się dane o prędkości, stanie systemów wspomagania jazdy, nawigacji czy zasięgu. „W tej branży dawno nie było przełomu. Zmiana zaczyna się teraz!” – napisał Xpeng.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Od konkurencji do współpracy?

Choć Xpeng i Huawei działają w podobnych obszarach technologii dla motoryzacji, dotychczas ich relacje nie należały do łatwych. Huawei aktywnie rozwija systemy ADAS (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy), w tym LIDAR, algorytmy autonomicznej jazdy i rozwiązania wyświetlające dane w czasie rzeczywistym. Xpeng z kolei inwestuje we własne oprogramowanie i systemy jazdy autonomicznej – co często prowadziło do konkurencji i napięć.

REKLAMA

W listopadzie 2023 roku dyrektor Huawei, Richard Yu, w swoim wpisie na WeChat zasugerował, że szef Xpeng – He Xiaopeng – nie rozumie, czym właściwie jest AEB (Autonomous Emergency Braking). He nie pozostawił tego bez odpowiedzi i odniósł się do komentarza w mediach społecznościowych, co wywołało burzliwą debatę w chińskim internecie.

Zaledwie kilka miesięcy później, w lutym tego roku, He opublikował zdjęcie ze spotkania z założycielem Huawei – Ren Zhengfeiem, nazywając je „zaszczytem” i okazją do wymiany wiedzy. Można to odczytać jako pierwszy sygnał ocieplenia stosunków.

REKLAMA
xpeng huawei xhud adas

Dlaczego to ważne?

Huawei, choć nie produkuje własnych samochodów, coraz mocniej zaznacza swoją obecność w elektromobilności, dostarczając technologie do wielu chińskich marek EV. Współpracuje m.in. z Seres, Aito i BAIC. Firma rozwija własne moduły do pojazdów, od radarów po kompletny software.

Xpeng, mimo że posiada własne zaplecze technologiczne, może na tej współpracy zyskać, zwłaszcza jeśli chodzi o integrację i jakość wyświetlaczy HUD, które stają się coraz bardziej pożądanym elementem wyposażenia nowoczesnych samochodów.

Dla Huawei to z kolei okazja, by umocnić swoją pozycję jako dostawcy rozwiązań klasy premium, także w segmencie firm, które wcześniej podchodziły do niej z dystansem.

Co dalej?

Choć na razie współpraca ogranicza się do jednego elementu wyposażenia w jednym modelu, można ją traktować jako test gruntu pod ewentualne dalsze partnerstwo. Jeśli technologia Huawei sprawdzi się w praktyce, może pojawić się w kolejnych modelach Xpeng. To z kolei może skłonić inne marki do rozważenia podobnych integracji – zwłaszcza te, które nie mają własnych, zaawansowanych rozwiązań HUD.

Z drugiej strony, pozostaje pytanie o niezależność Xpeng, który dotąd chwalił się swoim „in-house” podejściem do rozwoju technologii. Czy to początek większej otwartości, czy raczej pojedynczy eksperyment?

Można też zapytać: czy Huawei zaczyna dominować rynek komponentów EV w Chinach? Firma ma zasoby, zaplecze badawcze i coraz szerszy portfel klientów. Jeśli kolejne marki pójdą drogą Xpeng, Huawei może stać się motoryzacyjnym odpowiednikiem Androida – dostawcą platformy dla wielu różnych producentów.

huawei xhud-ar
huawei xhud-ar
huawei xhud-ar
huawei xhud-ar

Kiedy premiera?

Więcej szczegółów poznamy zapewne już 5 czerwca, podczas zapowiedzianego wydarzenia. Oczekuje się, że Xpeng zaprezentuje nowy model EV z systemem HUD Huawei na żywo, a być może zdradzi też więcej planów co do dalszej współpracy.

Warto wtedy uważnie przyjrzeć się temu, jak system działa w praktyce i jak Xpeng go integruje z resztą swoich rozwiązań cyfrowych. Czy to tylko dodatek, czy też zapowiedź głębszej integracji?

Czekamy na Wasze opinie

Czy uważacie, że Xpeng powinien mocniej współpracować z Huawei? A może lepiej, żeby rozwijał swoje systemy niezależnie? Czy taki sojusz to droga do przyspieszenia innowacji – czy może grozi uniformizacją rynku?

Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o tej niespodziewanej współpracy. Czy to tylko chwilowy sojusz, czy początek nowej ery na chińskim rynku EV?

Tagi: ADASHuaweihudLiDARxhud-arXpeng
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

xpeng aeroht
Aktualności

Chiński samochodolot rozkłada skrzydła nad Dubajem. Latający model Xpeng ma już pozwolenie na loty

2025-09-15
xpeng europa
Aktualności

Kolejny chiński producent ląduje w sercu niemieckiej motoryzacji. Xpeng rzuca rękawicę rywalom

2025-09-11
polestar 5
Aktualności

Polestar przygotował konkurencję dla Porsche. Nowy Polestar 5 to 884 km mocy i kosmiczna cena

2025-09-10

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
Maextro S800
Aktualności

Maextro S800 od Huawei już 30 maja. Chiński konkurent Maybacha wjeżdża na salony

2025-05-21
gac aion v iaa mobility
Aktualności

Chiński GAC ląduje w Polsce. Ceny zwalają z nóg, a 8 lat gwarancji to nokaut dla rywali

2025-09-12
ladowarki w polsce mapa podzial
Aktualności

Dwie Polski na mapie ładowarek. Gdzie bez problemu naładujesz auto, a gdzie utkniesz na lata?

2025-09-11
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.