Polski producent autobusów Solaris osiągnął przełomowy sukces na rynku amerykańskim. Firma podpisała swój pierwszy kontrakt na dostawę zeroemisyjnych autobusów (ZEB) do Stanów Zjednoczonych. To część strategii na 2026 rok, której celem jest ekspansja na rynek Ameryki Północnej i dalsza promocja pojazdów zeroemisyjnych.
Pierwszy krok w Ameryce
Solaris nawiązał współpracę z King County Metro, operatorem transportu publicznego w Seattle i okolicznych 34 miastach. Umowa przewiduje dostawę dwóch 40-stopowych elektrycznych autobusów bateryjnych oraz dwóch przegubowych, 60-stopowych pojazdów. W ramach opcji kontrakt umożliwia zamówienie dodatkowych 12 pojazdów. Pierwsze dostawy mają się odbyć w drugiej połowie 2026 roku.
Autobusy Solarisa na rynek amerykański będą oparte na platformie zaprojektowanej specjalnie z myślą o tamtejszych przepisach, w tym wymogach FMVSS oraz ADA (dotyczących dostępności dla osób z niepełnosprawnościami). Pojazdy będą wyposażone w zaawansowane systemy napędowe, autorską technologię integracji baterii oraz innowacyjne funkcje łączności, które Solaris rozwijał przez 15 lat doświadczenia na rynku europejskim.
Solaris a strategia USA
Podpisanie kontraktu z King County Metro to kluczowy element realizacji strategii Solarisa w Ameryce Północnej. Javier Iriarte, CEO Solaris Bus & Coach, podkreślił, że współpraca z Seattle to nie tylko okazja do pokazania potencjału technologicznego firmy, ale też możliwość zbudowania trwałych relacji na rynku amerykańskim. „To dopiero początek naszej obecności w USA. Wierzymy, że nasze pojazdy spełnią oczekiwania i staną się pierwszym wyborem dla operatorów transportu w Ameryce Północnej” – dodał Iriarte.
Korzyści dla King County Metro
Przedstawiciele King County Metro również podkreślają znaczenie tej współpracy. „Solaris wnosi do USA innowacje i rozwiązania, które mogą pomóc w przezwyciężeniu niedoborów na rynku autobusów zeroemisyjnych. Rozszerzenie liczby producentów dostępnych dla północnoamerykańskich agencji transportowych to kluczowy krok w budowie czystej infrastruktury transportowej przyszłości” – powiedział Dow Constantine, przedstawiciel King County.
Michelle Allison, dyrektor generalna King County Metro, zaznaczyła, że współpraca z Solarisem wspiera dążenie agencji do stworzenia w pełni zeroemisyjnej floty, która poprawi jakość powietrza i obniży koszty eksploatacyjne.
Solaris – lider zeroemisyjności w Europie
Solaris ma już na koncie dostawę ponad 5 tysięcy pojazdów zeroemisyjnych, w tym autobusów bateryjnych, wodorowych i trolejbusów, które jeżdżą w niemal 30 krajach. Firma słynie z szerokiej gamy produktów – od kompaktowych pojazdów miejskich po przegubowe autobusy na długie trasy. Solaris zdobywa też liczne nagrody, w tym tytuł „Bus of the Year” za model Urbino 12 electric w 2017 roku oraz Urbino 18 hydrogen w 2025 roku.
Analiza i perspektywy rozwoju
Wejście Solarisa na rynek amerykański otwiera przed firmą ogromne możliwości. USA to kluczowy rynek dla zeroemisyjnych technologii, a miasta takie jak Seattle intensywnie inwestują w czyste rozwiązania transportowe. Jeśli Solaris z powodzeniem zrealizuje obecny kontrakt, może liczyć na kolejne zamówienia, zarówno od King County Metro, jak i innych operatorów w regionie.
Amerykański rynek wymaga jednak specyficznego podejścia – lokalne regulacje, wysokie standardy technologiczne oraz konkurencja ze strony takich gigantów jak Proterra czy New Flyer będą dla Solarisa dużym wyzwaniem. Jednak doświadczenie zdobyte na wymagającym rynku europejskim daje polskiej firmie solidne podstawy do sukcesu.
Dyskusja: co dalej?
Czy Solaris zdoła podbić rynek USA i stać się jednym z głównych graczy w sektorze zeroemisyjnych autobusów? Jakie innowacje jeszcze nas czekają w branży transportowej? Zachęcamy do podzielenia się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji