Wydawało się to niemożliwe, ale Ford Mustang Mach-E, elektryczny crossover, zdetronizował klasycznego spalinowego Mustanga w rankingu sprzedaży. To wydarzenie, które wielu entuzjastów motoryzacji jeszcze kilka lat temu uznałoby za bluźnierstwo, dziś stało się faktem.
Od kontrowersji do sukcesu
Gdy Ford zaprezentował Mustanga Mach-E w 2019 roku, reakcje były mieszane. Wielu fanów klasycznego Mustanga nie mogło zaakceptować faktu, że amerykańska ikona motoryzacji – symbol muskularnych aut z potężnymi silnikami V8 – zostanie przekształcona w elektrycznego crossovera. Krytycy twierdzili, że to „nie prawdziwy Mustang”.
Jednak z biegiem czasu głosy sprzeciwu cichły. Mustang Mach-E udowodnił swoją wartość jako wszechstronne, dynamiczne auto z dużym zasięgiem i zaawansowanymi funkcjami oprogramowania. Model ten szybko zyskał popularność, zajmując miejsce jako drugi najlepiej sprzedający się pojazd elektryczny w USA, zaraz po Tesli Model Y.
2024: Rekord dla Mach-E, najgorszy rok dla klasycznego Mustanga
Dane sprzedażowe Forda za 2024 rok potwierdzają to, co wielu obserwatorów rynku przewidywało: Mach-E osiągnął najlepszy wynik w swojej historii, sprzedając się w liczbie 51 745 egzemplarzy w USA – wzrost o niemal 27% w porównaniu z 2023 rokiem.
Dla kontrastu, spalinowy Mustang zanotował najgorszy rok sprzedażowy w historii, zaledwie 44 003 sprzedane egzemplarze, co oznacza spadek o niemal 10% w porównaniu z rokiem poprzednim. Co wpłynęło na tak dramatyczny wynik? Przyczyny można doszukiwać się w kontrowersyjnym wyglądzie siódmej generacji, wyższej cenie, a także malejącym zainteresowaniu dwudrzwiowymi coupé w dobie dominacji SUV-ów i pickupów.
Dlaczego Mach-E wygrywa?
Mustang Mach-E nie tylko nadąża za trendami, ale wręcz je wyznacza. Dzięki regularnym aktualizacjom oprogramowania oraz możliwości korzystania z sieci ładowania Tesli, model ten stał się bardziej atrakcyjny dla nabywców.
Różne wersje wyposażenia, takie jak podstawowa Select, bardziej luksusowa Premium czy sportowe GT i Rally, oferują szerokie możliwości wyboru. Najlepsze z nich zapewniają zasięg do 515 kilometrów i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,3 sekundy.
Mimo że Mach-E w 2024 roku stracił federalny kredyt podatkowy na auta elektryczne z powodu nowych restrykcji dotyczących pochodzenia baterii, Ford znalazł sposoby na dalsze przyciąganie klientów. Producent oferuje darmową instalację domowej ładowarki, a produkcja baterii przenosi się do Michigan, co powinno pomóc w ponownym uzyskaniu ulg podatkowych.
Elektryczna przyszłość Mustanga
Ford Mustang Mach-E udowodnił, że elektryczna rewolucja nie musi oznaczać rezygnacji z osiągów. Model ten nie tylko świetnie radzi sobie na drogach, ale także lepiej sprawdza się jako samochód rodzinny czy auto na co dzień – z większą przestrzenią na zakupy czy przewóz dzieci.
Co dalej?
Czy tradycyjny Mustang zostanie zapomniany na rzecz swojego elektrycznego odpowiednika? To mało prawdopodobne. Klasyczne, spalinowe modele wciąż mają wiernych fanów, szczególnie wśród entuzjastów potężnych silników i tradycyjnych rozwiązań. Jednak przyszłość Mustanga zdaje się być napędzana prądem.
Jakie są Wasze opinie na temat dominacji Mach-E nad spalinowym Mustangiem? Czy to dobry kierunek dla ikony motoryzacji, czy może Ford powinien bardziej pielęgnować swoje dziedzictwo? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji