Rząd uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych, który zastępuje wcześniejszy program Mój Elektryk 2.0. Program o nazwie NaszEauto ma na celu wsparcie osób fizycznych oraz jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG) w zakupie pojazdów elektrycznych, eliminując jednocześnie możliwość dofinansowania flot czy samochodów dostawczych. Nabór wniosków rusza 3 lutego 2025 roku i potrwa do 30 czerwca 2026 roku lub do wyczerpania budżetu.
Kluczowe informacje o programie NaszEauto
- Maksymalna kwota dofinansowania: 40 000 zł.
- Budżet programu: 1,6 miliarda złotych, finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
- Grupy beneficjentów: osoby fizyczne oraz jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG).
- Próg cenowy samochodu: pojazdy do 225 000 zł netto (276 750 zł brutto).
- Typy pojazdów objętych dofinansowaniem: wyłącznie nowe samochody osobowe o przebiegu do 6000 km, które przed zakupem nie były zarejestrowane (czyli samochody na tablicach dealerskich, w praktyce znikoma ilość).
- Formy finansowania: zakup, leasing konsumencki lub wynajem długoterminowy.
- Dodatkowe premie: za zezłomowanie starego pojazdu oraz dla osób o niższych dochodach.
Jakie dofinansowanie można uzyskać?
Podstawowa kwota dofinansowania wynosi 18 750 zł, jednak w zależności od sytuacji można uzyskać większe wsparcie:
- 30 000 zł – dla osób korzystających z leasingu konsumenckiego, posiadaczy Karty Dużej Rodziny lub JDG.
- Premia za zezłomowanie pojazdu:
- 5 000 zł – dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny oraz korzystających z leasingu,
- 10 000 zł – dla JDG w przypadku zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego.
- Bonus dla osób o niskich dochodach: dodatkowe wsparcie dla osób zarabiających mniej niż 135 000 zł rocznie.
Łącznie, maksymalna kwota dofinansowania może wynieść aż 40 000 zł. Należy też pamiętać, że musimy być właścicielem złomowanego samochodu co najmniej 3 lata.
Warunki programu
Aby skorzystać z dofinansowania, konieczne jest spełnienie kilku warunków:
- Zakup nowego samochodu osobowego mieszczącego się w określonym limicie cenowym.
- Rejestracja i ubezpieczenie pojazdu przed złożeniem wniosku o wsparcie.
- Złożenie wniosku elektronicznie za pośrednictwem przygotowanego systemu, który ruszy 3 lutego 2025 roku.
W przypadku leasingu procedura jest identyczna – najpierw rejestracja i ubezpieczenie pojazdu, a następnie wniosek o dofinansowanie.
Dlaczego NaszEauto?
Program NaszEauto został zaprojektowany z myślą o wsparciu polskich rodzin i małych przedsiębiorców w przejściu na elektromobilność. Jak tłumaczy wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta, program ma pomóc zmniejszyć przepaść cenową między samochodami spalinowymi a elektrycznymi, umożliwiając większej liczbie osób zakup ekologicznych pojazdów.
„To program zaprojektowany dla Polaków, aby ułatwić im przejście na samochody elektryczne, które są przyszłością motoryzacji” – powiedział Bolesta. Jednocześnie podkreślił, że jest to ostatni tak duży program dopłat, ponieważ cała Europa odchodzi od wspierania zakupu samochodów elektrycznych.
Co z flotami i samochodami dostawczymi?
Program NaszEauto wyklucza dofinansowanie dla flot oraz samochodów dostawczych. Wiceminister Bolesta wyjaśnił, że program ma wspierać zwykłych obywateli, a nie firmy czy duże floty. Jednocześnie zapowiedziano, że jeszcze w 2025 roku ruszy nabór dotyczący dofinansowania do zakupu pojazdów ciężarowych oraz elektryfikacji transportu ciężkiego.
Jakie zmiany w porównaniu do Mój Elektryk?
W porównaniu do poprzedniego programu, NaszEauto oferuje wyższe kwoty dofinansowania – maksymalnie 40 000 zł, podczas gdy w Mój Elektryk było to 27 000 zł. Wyeliminowano również tzw. „ścieżkę bankową” i wsparcie dla flot, koncentrując się wyłącznie na osobach indywidualnych i JDG. Nie wiadomo jednak nadal nic o możliwości składania wniosków o dofinansowania przez spółki.
Czy warto skorzystać z NaszEauto?
Jeśli planujesz zakup lub leasing samochodu elektrycznego, program NaszEauto to doskonała okazja na obniżenie kosztów. Dzięki dofinansowaniu oraz dodatkowym premiom, elektryczne pojazdy stają się bardziej przystępne cenowo, a przejście na ekologiczny transport – łatwiejsze.
Co sądzicie o nowym programie NaszEauto? Czy to wystarczająca zachęta do zakupu samochodu elektrycznego? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji