Z początkiem lutego 2025 roku (w poniedziałek) rusza długo wyczekiwany program NaszEauto, który ma na celu wsparcie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego samochodów elektrycznych. Program, przygotowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ), oferuje dofinansowanie sięgające nawet 40 tys. zł. Teraz poznaliśmy w końcu regulamin programu!
Cel programu NaszEauto
Głównym celem programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń w transporcie, co ma zostać osiągnięte dzięki wsparciu zakupu pojazdów bezemisyjnych. Program zakłada, że dzięki dopłatom uda się obniżyć emisję CO₂ o co najmniej 83 094 ton rocznie oraz ograniczyć emisję pyłów PM10 i tlenków azotu. Planowana liczba pojazdów, które zostaną objęte dofinansowaniem, to 40 000 sztuk.
Budżet i czas realizacji
Na program przeznaczono 1,6 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Środki będą dostępne do 30 czerwca 2026 roku, a wydatkowanie funduszy ma zakończyć się do końca sierpnia 2026 roku. Nabór wniosków będzie prowadzony w trybie ciągłym aż do wyczerpania alokacji. Do kosztów kwalifikowanych liczą się koszty poniesione od 1 lipca 2024 roku.
Kto może skorzystać z programu?
Program NaszEauto skierowany jest do:
- Osób fizycznych,
- Osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG).
Warunkiem jest zakup, leasing lub wynajem długoterminowy fabrycznie nowych samochodów elektrycznych kategorii M1, które nie były wcześniej zarejestrowane i mają przebieg nie większy niż 6 000 km.
Jakie wsparcie można otrzymać?
Kwota wsparcia zależy od rodzaju beneficjenta oraz formy zakupu pojazdu. Oto szczegóły:
Dla osób fizycznych (zakup):
- 18 750 zł – bazowa kwota wsparcia,
- +10 000 zł – premia za zezłomowanie samochodu spalinowego (posiadanie przez co najmniej 3 lata),
- +11 250 zł – premia za niski dochód (dochód roczny brutto poniżej 135 tys. zł).
Maksymalna kwota: 40 000 zł.
Dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny (zakup):
- 30 000 zł – bazowa kwota wsparcia,
- +5 000 zł – premia za zezłomowanie,
- +5 000 zł – premia za niski dochód.
Maksymalna kwota: 40 000 zł.
Dla osób fizycznych (leasing lub wynajem):
- 30 000 zł – maksymalne wsparcie do opłaty wstępnej,
- +5 000 zł – premia za zezłomowanie,
- +5 000 zł – premia za niski dochód.
Maksymalna kwota: 40 000 zł.
Dla jednoosobowych działalności gospodarczych (zakup):
- 30 000 zł – bazowa kwota wsparcia,
- +10 000 zł – premia za zezłomowanie.
Maksymalna kwota: 40 000 zł.
Dla jednoosobowych działalności gospodarczych (leasing lub wynajem):
- 30 000 zł – maksymalne wsparcie do opłaty wstępnej,
- +10 000 zł – premia za zezłomowanie.
Maksymalna kwota: 40 000 zł.
Jak aplikować o dofinansowanie?
Proces aplikacji jest prosty i odbywa się w całości online. Dokumenty należy składać za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie dostępnego na stronie gwd.nfosigw.gov.pl.
Kroki do uzyskania wsparcia:
- Zakup pojazdu – pojazd musi być nowy, zarejestrowany na beneficjenta i ubezpieczony (OC + AC).
- Leasing lub wynajem – należy podpisać umowę leasingową lub wynajmu na minimum 2 lata, uiścić opłatę wstępną oraz podpisać protokół przekazania pojazdu.
- Złożenie wniosku – wniosek należy wypełnić na obowiązującym formularzu i dołączyć wymagane dokumenty.
Ważne: Dofinansowanie jest wypłacane w formie refundacji po zakupie pojazdu lub uiszczeniu opłaty wstępnej w przypadku leasingu.
Jakie pojazdy kwalifikują się do programu?
Do programu kwalifikują się wyłącznie fabrycznie nowe pojazdy elektryczne kategorii M1, które:
- Nie były wcześniej zarejestrowane,
- Mają przebieg nie większy niż 6 000 km,
- Są wykorzystywane wyłącznie do napędu energią elektryczną akumulowaną z zewnętrznego źródła.
Dofinansowanie nie obejmuje podatku VAT ani innych kosztów związanych z rejestracją pojazdu. Zagwozdką nadal pozostaje kwestia nowego pojazdu, który ma przebieg niewiększy niż 6 000 km. Najprawdopodobniej chodzi tutaj o samochody na tablicach dealerskich/profesjonalnych (mających zielony kolor napisów i obwódki). Jeśli tak, to nie ma co liczyć za bardzo na zakup takich samochodów, bo większość dealerów i tak rejestruje normalnie – procedura dealerska jest dłuższa, niż zwykła rejestracja, więc ten zapis można uznać za torchę martwy…
Dodatkowe warunki programu
- Pojazd objęty wsparciem musi być użytkowany i zarejestrowany w Polsce przez co najmniej 2 lata.
- W przypadku naruszenia warunków umowy, beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu środków.
- Dofinansowanie przysługuje tylko na jeden pojazd na osobę lub działalność gospodarczą.
Podsumowanie
Program NaszEauto to największe wsparcie finansowe w Polsce dla osób chcących zakupić lub leasingować pojazdy elektryczne. Dzięki niemu nawet 40 000 osób lub firm będzie mogło skorzystać z dofinansowania, co przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń i popularyzacji elektromobilności w kraju. Jeśli planujesz zakup elektryka, to doskonały moment, aby skorzystać z dostępnych środków.
Czy NaszEauto zachęci Polaków do przesiadki na elektryki? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji