Lucid Motors, znany z produkcji luksusowych pojazdów elektrycznych (EV), ma ambitne plany na przyszłość. CEO Peter Rawlinson zapowiedział, że firma dąży do osiągnięcia rocznej produkcji na poziomie miliona samochodów do początku lat 30. XXI wieku. Chociaż obecnie Lucid koncentruje się na segmencie premium, jego strategia obejmuje wejście na rynek masowy oraz rozwój zaawansowanych technologii, które mają być kluczem do sukcesu w globalnym wyścigu elektromobilnym.
Gravity – przełomowy SUV Lucid
Po sukcesie luksusowego sedana Lucid Air, firma wprowadza na rynek swój pierwszy SUV – Gravity. To imponujący pojazd, który oferuje:
- Zasięg do 450 mil (ok. 724 km) dzięki baterii o pojemności 123 kWh.
- 7-miejscowe wnętrze – Rawlinson podkreśla, że to prawdziwy SUV z pełnowymiarową trzecią linią siedzeń, w przeciwieństwie do wielu konkurentów oferujących miejsca „dla dzieci”.
SUV Lucid Gravity to nie tylko luksusowy wygląd i przestronność, ale także demonstracja zaawansowanej technologii Lucid. Rawlinson twierdzi, że firma dysponuje „najbardziej zaawansowaną technologią na świecie”, co pozwala osiągnąć tak imponujący zasięg przy relatywnie mniejszej liczbie baterii.


Rozwój platformy średniej klasy – konkurencja dla Tesli
Po premierze Gravity, Lucid planuje wejście na rynek masowy, wprowadzając platformę średniej klasy. Oparta na niej linia pojazdów, w tym sedan i crossover, będzie oferowana w cenie od około 50 000 USD, co plasuje ją jako bezpośredniego konkurenta Tesli Model 3 i Model Y.
Rawlinson jasno zaznacza: „Lucid nie istnieje po to, by być niszowym producentem luksusowych samochodów”. Obecność w segmencie premium jest tymczasowa i ma na celu finansowe wsparcie rozwoju technologii. W przyszłości firma zamierza wykorzystać swoje osiągnięcia technologiczne, aby obniżyć koszty i zwiększyć dostępność swoich pojazdów.
Przełomowe technologie i licencjonowanie
Technologia to główny wyróżnik Lucid. Firma rozwija nowy, przystępny cenowo napęd o nazwie Atlas, który ma być przełomem zarówno dla Lucid, jak i całego rynku EV. Rawlinson podkreśla, że wydajność technologiczna firmy pozwoli na uzyskanie większego zasięgu przy niższych kosztach, co uczyni EV bardziej dostępnymi dla masowego odbiorcy.
Lucid nie ogranicza się jednak tylko do sprzedaży samochodów. Firma już dziś licencjonuje swoje technologie innym producentom, co może stać się jeszcze większym źródłem dochodów niż sprzedaż pojazdów. Przykładem jest współpraca z Aston Martinem, dla którego Lucid dostarcza swoje rozwiązania napędowe do nadchodzących modeli elektrycznych brytyjskiej marki.
Rawlinson ujawnił, że firma prowadzi rozmowy z kolejnymi producentami w sprawie podobnych partnerstw. W jego opinii, przyspieszająca adopcja EV sprawi, że niektóre tradycyjne marki motoryzacyjne pozostaną w tyle. „Pociąg odjeżdża ze stacji” – powiedział, podkreślając, że strategiczne sojusze mogą być kluczem do przetrwania w zmieniającym się krajobrazie branży motoryzacyjnej.
Eksponencjalny wzrost i ambitne cele
Lucid w ostatnich latach odnotowuje dynamiczny wzrost. W 2024 roku firma dostarczyła ponad 10 200 pojazdów, co oznacza wzrost o 70% w porównaniu do 2023 roku (6 001 pojazdów). Rawlinson przewiduje, że w kolejnych latach wzrost przyspieszy dzięki wprowadzeniu nowych modeli i technologii.
Strategia Lucid obejmuje stopniowe zwiększanie produkcji:
- Premiera Gravity w grudniu 2024 roku.
- Wprowadzenie platformy średniej klasy w 2026 roku, co otworzy drzwi do masowego rynku.
- Produkcja miliona pojazdów rocznie do początku lat 30.
Co myślisz?
Lucid nie zamierza pozostawać niszowym producentem luksusowych EV. Dzięki przełomowej technologii, nowym modelom oraz strategii licencjonowania, firma dąży do osiągnięcia pozycji lidera na rynku pojazdów elektrycznych. Wchodząc w segment średniej klasy i konkurując bezpośrednio z Teslą, Lucid chce przyspieszyć adopcję EV na masową skalę.
Czy Lucid zdoła zrealizować swoje ambitne plany? Jak oceniacie ich strategię wejścia na rynek masowy i rozwój technologii? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji