• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Przełom w technologii V2G: Volvo dostarcza energię z baterii samochodów elektrycznych do lokalnej sieci

09.04.2025
w Aktualności, OZE, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Pilotażowy projekt zakończony sukcesem
  • Od własnego podjazdu do systemu energetycznego
  • Technologia dostępna dla każdego
  • Ogromny potencjał na przyszłość
  • Co to oznacza dla kierowców?
  • Przyszłość technologii V2G

Po raz pierwszy w historii baterie samochodów elektrycznych dostarczyły energię bezpośrednio do lokalnej sieci energetycznej w Göteborgu. To prawdziwy przełom w technologii Vehicle-to-Grid (V2G). W marcu 2025 roku cztery pojazdy elektryczne Volvo wyposażone w dwukierunkowe ładowanie dostarczyły łącznie 111 kWh energii do lokalnego rynku elastyczności energetycznej Effekthandel Väst, zarządzanego przez Göteborg Energi.

Pilotażowy projekt zakończony sukcesem

Jesienią 2023 roku Göteborg Energi i Volvo Cars rozpoczęły wspólny projekt pilotażowy z wykorzystaniem specjalnie wyposażonych pojazdów elektrycznych. Celem było sprawdzenie, w jaki sposób przeciętny właściciel domu może dostarczać energię z baterii swojego elektryka do sieci energetycznej. Po półtora roku testów technologia została pomyślnie wdrożona w praktyce, co jednocześnie oznacza zakończenie wspólnego projektu pilotażowego.

Therese Caesar, odpowiedzialna za Effekthandel Väst, podkreśla znaczenie tego osiągnięcia: „To ważny krok, w którym globalnie znajdujemy się na czele, pokazując, że technologia działa na całej linii. Teraz otwiera się możliwość bardziej ekonomicznego posiadania samochodu elektrycznego. Energia może być sprzedawana lokalnie, aby przeciwdziałać niedoborom w sieci elektrycznej, a także może być łączona z uczestnictwem w krajowym rynku usług wsparcia i bilansowania.”

Od własnego podjazdu do systemu energetycznego

Jednym z uczestników projektu był Andreas Ropel, kierownik projektu z Volvo Cars, który ze swojego własnego podjazdu podłączył zmodyfikowany model Volvo EX40 do lokalnej sieci energetycznej.

Inne w podobnym temacie

volkswagen v2g

Niemcy to zrobili. Twój samochód elektryczny staje się legalnym magazynem energii. Kiedy Polska ogarnie kwestie V2G?

16/11/2025
nio szwecja

Nio dostało zielone światło w Szwecji. Ich stacje wymiany baterii to przełom, który zarobi tysiące Euro

15/11/2025
tesla powershare v2l

Tesla w końcu to zrobiła. Nowa Tesla Model Y zasili Twój dom. Ale jest pewien haczyk

02/10/2025
volvo ex90

Fatalny start i szybka reanimacja. Volvo EX90 zmienia się nie do poznania

25/09/2025
REKLAMA

„Wkład wielu zespołów był wyjątkowy i zaczynamy osiągać nasz cel. Nasze pierwsze testy są wciąż we wczesnym stadium, ale już pokazują potencjał, w jaki sposób nasze produkty mogą przyczynić się do funkcjonowania dużego systemu energetycznego. To zdecydowanie ważny krok” – powiedział Ropel.

volvo ex40
Volvo EX40, fot. Volvo

Technologia dostępna dla każdego

Co ciekawe, w projekcie wykorzystano niedrogie ładowarki ścienne AC, zamiast bardziej zaawansowanych rozwiązań. Firmy zdecydowały się na takie podejście, ponieważ uznały, że ta technologia jest bardziej dostępna dla końcowych użytkowników. To sugeruje, że w przyszłości każdy właściciel samochodu elektrycznego z funkcją dwukierunkowego ładowania będzie mógł uczestniczyć w podobnych programach.

REKLAMA

Ogromny potencjał na przyszłość

Przyszły potencjał tej technologii jest ogromny, zwłaszcza że coraz więcej pojazdów będzie wyposażonych w dwukierunkowe ładowanie. Według szacunków Larsa Edströma, dyrektora generalnego lokalnego właściciela sieci Göteborg Energi Elnät, „w przyszłości nawet do 20 procent zapotrzebowania na elastyczność może być pokryte dzięki technologii vehicle-to-grid”.

W 2023 roku Volvo Cars uruchomiło nową jednostkę o nazwie „Volvo Cars Energy Solutions”, której zadaniem jest skupienie produktów i usług związanych z energią. To pokazuje, jak poważnie producent podchodzi do roli pojazdów elektrycznych nie tylko jako środków transportu, ale również jako elementów szerszego systemu energetycznego.

Co to oznacza dla kierowców?

Dla właścicieli samochodów elektrycznych technologia V2G otwiera zupełnie nowe możliwości. Nie tylko będą mogli ładować swoje pojazdy w czasie niższych stawek za energię, ale także sprzedawać nadwyżki energii z powrotem do sieci w okresach szczytowego zapotrzebowania. To może znacząco obniżyć całkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego i uczynić go jeszcze bardziej atrakcyjnym wyborem.

Ponadto, uczestnictwo w takich programach pozwala właścicielom pojazdów elektrycznych aktywnie przyczyniać się do stabilizacji sieci energetycznej i wspierania transformacji energetycznej w kierunku odnawialnych źródeł energii.

Przyszłość technologii V2G

Jednym z celów projektu było „uzyskanie akceptacji ze strony firmy sieciowej i zademonstrowanie innym firmom sieciowym, że programy V2G mogą przynieść wymierne korzyści”. Nie jest jeszcze jasne, w jaki sposób wiedza zdobyta podczas projektu zostanie wykorzystana przez obie firmy, ale sukces tego przedsięwzięcia z pewnością otworzy drzwi do szerszego wdrożenia technologii V2G.

W miarę jak rośnie udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym, rośnie również potrzeba elastycznego zarządzania siecią. Samochody elektryczne, które przez większość czasu stoją zaparkowane, mogą stanowić idealny magazyn energii, pomagając stabilizować sieć i łagodzić skutki zmiennej produkcji z odnawialnych źródeł.

A co Ty sądzisz o technologii V2G? Czy byłbyś skłonny udostępnić baterię swojego samochodu elektrycznego jako magazyn energii dla sieci? Jakie korzyści lub obawy widzisz w związku z tą technologią? Podziel się swoją opinią w komentarzach!

Źródło: mynewsdesk.com
Tagi: szwecjav2gvehicle to gridVolvovolvo ex40
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

volkswagen v2g
Aktualności

Niemcy to zrobili. Twój samochód elektryczny staje się legalnym magazynem energii. Kiedy Polska ogarnie kwestie V2G?

2025-11-16
nio szwecja
Aktualności

Nio dostało zielone światło w Szwecji. Ich stacje wymiany baterii to przełom, który zarobi tysiące Euro

2025-11-15
tesla powershare v2l
Aktualności

Tesla w końcu to zrobiła. Nowa Tesla Model Y zasili Twój dom. Ale jest pewien haczyk

2025-10-02

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
tesla model 3
Aktualności

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

2025-12-03
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy
Aktualności

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

2025-11-30
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.