Spis treści
Elektryczne ciężarówki Tesla Semi zyskują coraz większe uznanie w branży transportowej. Frito-Lay, jeden z pierwszych użytkowników tych pojazdów, właśnie zwiększa możliwości ładowania swojej rosnącej floty.
Nowe ładowarki w zakładzie w Bakersfield
Frito-Lay, firma znana z produkcji przekąsek, od kilku lat aktywnie wykorzystuje elektryczne ciężarówki Tesla Semi w swoich operacjach logistycznych. Wraz ze wzrostem liczby realizowanych kursów lokalnych oraz planami powiększenia floty tych pojazdów, firma stanęła przed koniecznością rozbudowy infrastruktury ładowania.
Zgodnie z nowymi pozwoleniami złożonymi przez Teslę, Frito-Lay zdecydowało się na instalację dodatkowych stacji ładowania w swojej fabryce w Bakersfield w Kalifornii. Jest to istotne uzupełnienie istniejącej już infrastruktury w zakładzie w Modesto, położonym około trzech godzin drogi na północ od Bakersfield.
Zmiana nazewnictwa ładowarek Tesla Semi
Interesującym szczegółem jest fakt, że w dokumentacji Tesla określa nowe urządzenia jako „Semi Chargers”, a nie jak dotychczas „Megachargers”. Może to wskazywać na zmianę w nazewnictwie tych potężnych stacji ładowania, dostosowanych do obsługi wielkich pojazdów klasy 8.
Historia współpracy Tesla-Frito-Lay
Współpraca pomiędzy Teslą a Frito-Lay rozpoczęła się na dobre w 2022 roku, kiedy firma rozpoczęła instalację pierwszych ładowarek w oczekiwaniu na dostawy ciężarówek Semi. Plan zakładał, że elektryczne pojazdy staną się jednym z głównych narzędzi logistycznych do realizacji dostaw w Kalifornii i sąsiednich stanach.
Co ważne, Frito-Lay nie jest jedyną firmą, która zdecydowała się na wykorzystanie Tesli Semi w początkowej fazie wdrożenia tych pojazdów. PepsiCo, firma macierzysta Frito-Lay, również bardzo aktywnie korzysta z elektrycznych ciężarówek Tesli przez ostatnie dwa lata.
Imponujące osiągi w praktyce
Tesla Semi udowodniła swoją wydajność podczas badania „Run on Less EV” pod koniec 2023 roku. W trakcie tego testu pojazd zdołał pokonać trasę o długości 1000 mil (około 1600 km) w ciągu jednego dnia. Jest to wynik, który jednoznacznie potwierdza praktyczną użyteczność elektrycznych ciężarówek na długich dystansach.
Plany produkcyjne Tesli
Tesla planuje znacząco zwiększyć produkcję Semi pod koniec bieżącego roku. Podczas konferencji wynikowej za IV kwartał 2024 roku, Lars Moravy, wiceprezes ds. inżynierii pojazdów, poinformował, że firma skupi się na pierwszych konstrukcjach wysokonakładowej wersji Semi pod koniec tego roku, zanim rozpocznie pełną produkcję na początku 2026 roku:
„W zeszłym tygodniu zakończyliśmy prace nad dachem i ścianami fabryki Semi w Reno, zgodnie z harmonogramem, co jest świetną wiadomością biorąc pod uwagę nieprzewidywalną pogodę w Reno. Przygotowujemy się do mechanicznej instalacji całego sprzętu w nadchodzących miesiącach. Pierwsze egzemplarze Semi w wersji wysokonakładowej pojawią się pod koniec 2025 roku, a zwiększenie produkcji nastąpi na początku 2026 roku.”
Nowa fabryka w Reno
Tesla będzie produkować te pojazdy w nowym zakładzie produkcyjnym Semi zlokalizowanym w Reno, w pobliżu swojej Gigafactory. Firma jest coraz bliżej ukończenia budowy, o czym świadczą najnowsze nagrania z drona, pokazujące, że prace przy obiekcie postępują w dobrym tempie.
Perspektywy rozwoju rynku elektrycznych ciężarówek
Inwestycje Frito-Lay w rozbudowę infrastruktury ładowania dla Tesli Semi jasno wskazują na rosnące zaufanie do elektrycznych pojazdów ciężarowych w profesjonalnych flotach transportowych. Można przewidywać, że w najbliższych latach coraz więcej firm logistycznych zdecyduje się na podobny krok.
Elektryfikacja transportu ciężkiego to nie tylko kwestia ekologii, ale również ekonomii. Niższe koszty eksploatacji, mniejsze wydatki na serwis oraz potencjalne ulgi podatkowe mogą sprawić, że całkowity koszt posiadania (TCO) elektrycznych ciężarówek będzie konkurencyjny wobec tradycyjnych pojazdów spalinowych.
Czy Tesla Semi stanie się przełomem w transporcie ciężkim? Czy doświadczenia Frito-Lay i PepsiCo przekonają innych dużych graczy do inwestycji w elektryczne ciężarówki? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji