• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Volvo uruchamia produkcję Volvo EX30 w Europie. To ważna decyzja – także dla Polski

25.04.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Dlaczego EX30 to taki ważny model?
  • 200 milionów euro inwestycji i rekordowe tempo wdrożenia
  • Nowe miejsca pracy i szansa dla regionu
  • Nowa platforma, nowe możliwości
  • Europa kontra Chiny: co dalej?
  • Co to oznacza dla Polski?
  • Czy to początek nowego rozdziału?

Volvo rozpoczęło produkcję swojego najtańszego auta elektrycznego – Volvo EX30 – w Europie. Fabryka w belgijskim Gandawie oficjalnie ruszyła z linią montażową tego popularnego modelu. To więcej niż zmiana lokalizacji produkcji – to strategiczny krok, który może zmienić układ sił na rynku elektryków w Europie.

Dlaczego EX30 to taki ważny model?

Volvo EX30 to nie tylko najtańszy elektryk Volvo, ale też jeden z najlepiej sprzedających się modeli w Europie w 2024 roku. Klienci docenili jego przystępną cenę, kompaktowy rozmiar i nowoczesne technologie. Do tej pory samochód był produkowany wyłącznie w Chinach – w zakładzie należącym do chińskiej grupy Geely, właściciela Volvo.

Ale czasy się zmieniają. W 2023 roku Unia Europejska zapowiedziała wprowadzenie ceł na samochody elektryczne produkowane w Chinach, co miało ogromny wpływ na strategię producentów. Volvo zareagowało błyskawicznie.

volvo ex30 fabryka europejska

200 milionów euro inwestycji i rekordowe tempo wdrożenia

Decyzja o przeniesieniu produkcji Volvo EX30 do Europy zapadła jesienią 2023 roku. Zaledwie kilka miesięcy później pierwsze egzemplarze zaczęły zjeżdżać z taśmy w Gandawie. To tempo robi wrażenie – zazwyczaj proces industrializacji nowego modelu trwa około roku. W tym przypadku udało się to zrobić w połowę krótszym czasie.

Inne w podobnym temacie

gwm ora

Kolejny chiński gigant wchodzi do Europy z rozmachem. 300 tysięcy aut rocznie i nowa fabryka GWM na horyzoncie

01/12/2025
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

30/11/2025
tesla supercharger v4

Tesla burzy ostatni mur. Zapłacisz za Supercharger kartą flotową, ale uważaj – to może kosztować więcej

18/11/2025
denza z9 gt

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

15/11/2025
REKLAMA

Żeby było to możliwe, fabryka musiała przejść poważną modernizację. Zainstalowano aż 600 nowych lub zmodernizowanych robotów, rozbudowano halę akumulatorów, uruchomiono nowe linie produkcyjne – w tym osobną linię do montażu drzwi i pakietów baterii. Całość pochłonęła około 200 milionów euro.

To ogromna inwestycja, ale też jasny sygnał – Volvo stawia na Europę, także w kontekście bezpieczeństwa łańcuchów dostaw i przyszłości elektromobilności.

volvo ex30 fabryka europejska

Nowe miejsca pracy i szansa dla regionu

Dodanie Volvo EX30 do produkcji w Gandawie to również około 350 nowych miejsc pracy. Fabryka zatrudnia teraz blisko 6600 osób i staje się jednym z filarów europejskiej strategii Volvo.

Obiekt nie tylko montuje Volvo EX30 – już teraz powstają tam także inne modele w pełni elektryczne, jak EX40 i EC40, a także hybrydowe XC40 i V60. W 2024 roku z taśmy zjechało ponad 186 tysięcy pojazdów. W planach jest również produkcja terenowej wersji EX30 Cross Country, która ma ruszyć w drugiej połowie 2025 roku.

Nowa platforma, nowe możliwości

Volvo EX30 bazuje na platformie SEA, opracowanej przez Geely. Do tej pory belgijska fabryka produkowała wyłącznie modele oparte na platformach CMA i SPA. To oznaczało konieczność dużych zmian technologicznych – ale też otworzyło drzwi do produkcji przyszłych modeli z rodziny SEA.

W mediach pojawiają się już spekulacje, że EX90, czyli flagowy SUV Volvo, może być kolejnym modelem produkowanym w Gandawie. To jeszcze niepotwierdzone informacje, ale biorąc pod uwagę elastyczność fabryki i skalę inwestycji – wydają się bardzo prawdopodobne.

volvo fabryka gent

Europa kontra Chiny: co dalej?

Decyzja o przeniesieniu produkcji Volvo EX30 do Europy to bezpośrednia odpowiedź na napięcia handlowe z Chinami. Cła na chińskie auta elektryczne mogą wkrótce stać się faktem – a wtedy lokalna produkcja będzie ogromną przewagą konkurencyjną.

Ale to także krok w stronę niezależności i bezpieczeństwa dostaw. Volvo – jako europejska marka z chińskim właścicielem – musi lawirować między interesami obu kontynentów. Przeniesienie produkcji EX30 pokazuje, że firma stawia na lokalność i elastyczność.

REKLAMA

Jak ujęła to Francesca Gamboni, odpowiedzialna za produkcję i łańcuch dostaw: „Budujemy tam, gdzie sprzedajemy. Dzięki temu jesteśmy bardziej odporni i możemy szybciej reagować na zmiany rynkowe.”

Co to oznacza dla Polski?

Choć fabryka nie znajduje się w naszym kraju, to zmiana może mieć wpływ także na nasz rynek. Dostępność Volvo EX30 powinna się poprawić, czas oczekiwania skróci, a ryzyko wzrostu cen – z powodu ceł – maleje. EX30 to model, który może realnie zwiększyć udział elektryków na naszych drogach.

Poza tym, sukces inwestycji w Gandawie może być argumentem za tym, by kolejne zakłady – np. ten budowany właśnie w Słowacji – lokalizować jeszcze bliżej Polski. To szansa dla naszej gospodarki i przemysłu motoryzacyjnego, który już teraz jest jednym z filarów eksportu.

volvo ex30 fabryka europejska

Czy to początek nowego rozdziału?

Produkcja Volvo EX30 w Belgii to więcej niż przemysłowy news. To element większej układanki: rosnącej europejskiej niezależności od Chin, walki o rynek EV oraz dostosowywania się do polityki klimatycznej UE.

Jeśli ten ruch okaże się sukcesem, inne firmy mogą pójść śladem Volvo. A wtedy europejska produkcja elektryków wejdzie na zupełnie nowy poziom.

Co sądzicie o decyzji Volvo? Czy EX30 ma szansę stać się „ludowym elektrykiem” w Europie? Czekamy na Wasze komentarze!

Tagi: BelgiaEuropafabrykafabryka samochodówVolvovolvo ex30
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

gwm ora
Aktualności

Kolejny chiński gigant wchodzi do Europy z rozmachem. 300 tysięcy aut rocznie i nowa fabryka GWM na horyzoncie

2025-12-01
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy
Aktualności

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

2025-11-30
tesla supercharger v4
Aktualności

Tesla burzy ostatni mur. Zapłacisz za Supercharger kartą flotową, ale uważaj – to może kosztować więcej

2025-11-18

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla model 3
Aktualności

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

2025-12-03
Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy
Aktualności

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

2025-11-30
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.