• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Volvo uruchamia produkcję Volvo EX30 w Europie. To ważna decyzja – także dla Polski

25.04.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Dlaczego EX30 to taki ważny model?
  • 200 milionów euro inwestycji i rekordowe tempo wdrożenia
  • Nowe miejsca pracy i szansa dla regionu
  • Nowa platforma, nowe możliwości
  • Europa kontra Chiny: co dalej?
  • Co to oznacza dla Polski?
  • Czy to początek nowego rozdziału?

Volvo rozpoczęło produkcję swojego najtańszego auta elektrycznego – Volvo EX30 – w Europie. Fabryka w belgijskim Gandawie oficjalnie ruszyła z linią montażową tego popularnego modelu. To więcej niż zmiana lokalizacji produkcji – to strategiczny krok, który może zmienić układ sił na rynku elektryków w Europie.

Dlaczego EX30 to taki ważny model?

Volvo EX30 to nie tylko najtańszy elektryk Volvo, ale też jeden z najlepiej sprzedających się modeli w Europie w 2024 roku. Klienci docenili jego przystępną cenę, kompaktowy rozmiar i nowoczesne technologie. Do tej pory samochód był produkowany wyłącznie w Chinach – w zakładzie należącym do chińskiej grupy Geely, właściciela Volvo.

Ale czasy się zmieniają. W 2023 roku Unia Europejska zapowiedziała wprowadzenie ceł na samochody elektryczne produkowane w Chinach, co miało ogromny wpływ na strategię producentów. Volvo zareagowało błyskawicznie.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

volvo ex30 fabryka europejska

200 milionów euro inwestycji i rekordowe tempo wdrożenia

Decyzja o przeniesieniu produkcji Volvo EX30 do Europy zapadła jesienią 2023 roku. Zaledwie kilka miesięcy później pierwsze egzemplarze zaczęły zjeżdżać z taśmy w Gandawie. To tempo robi wrażenie – zazwyczaj proces industrializacji nowego modelu trwa około roku. W tym przypadku udało się to zrobić w połowę krótszym czasie.

Żeby było to możliwe, fabryka musiała przejść poważną modernizację. Zainstalowano aż 600 nowych lub zmodernizowanych robotów, rozbudowano halę akumulatorów, uruchomiono nowe linie produkcyjne – w tym osobną linię do montażu drzwi i pakietów baterii. Całość pochłonęła około 200 milionów euro.

REKLAMA

To ogromna inwestycja, ale też jasny sygnał – Volvo stawia na Europę, także w kontekście bezpieczeństwa łańcuchów dostaw i przyszłości elektromobilności.

volvo ex30 fabryka europejska

Nowe miejsca pracy i szansa dla regionu

Dodanie Volvo EX30 do produkcji w Gandawie to również około 350 nowych miejsc pracy. Fabryka zatrudnia teraz blisko 6600 osób i staje się jednym z filarów europejskiej strategii Volvo.

Obiekt nie tylko montuje Volvo EX30 – już teraz powstają tam także inne modele w pełni elektryczne, jak EX40 i EC40, a także hybrydowe XC40 i V60. W 2024 roku z taśmy zjechało ponad 186 tysięcy pojazdów. W planach jest również produkcja terenowej wersji EX30 Cross Country, która ma ruszyć w drugiej połowie 2025 roku.

REKLAMA

Nowa platforma, nowe możliwości

Volvo EX30 bazuje na platformie SEA, opracowanej przez Geely. Do tej pory belgijska fabryka produkowała wyłącznie modele oparte na platformach CMA i SPA. To oznaczało konieczność dużych zmian technologicznych – ale też otworzyło drzwi do produkcji przyszłych modeli z rodziny SEA.

W mediach pojawiają się już spekulacje, że EX90, czyli flagowy SUV Volvo, może być kolejnym modelem produkowanym w Gandawie. To jeszcze niepotwierdzone informacje, ale biorąc pod uwagę elastyczność fabryki i skalę inwestycji – wydają się bardzo prawdopodobne.

volvo fabryka gent

Europa kontra Chiny: co dalej?

Decyzja o przeniesieniu produkcji Volvo EX30 do Europy to bezpośrednia odpowiedź na napięcia handlowe z Chinami. Cła na chińskie auta elektryczne mogą wkrótce stać się faktem – a wtedy lokalna produkcja będzie ogromną przewagą konkurencyjną.

Ale to także krok w stronę niezależności i bezpieczeństwa dostaw. Volvo – jako europejska marka z chińskim właścicielem – musi lawirować między interesami obu kontynentów. Przeniesienie produkcji EX30 pokazuje, że firma stawia na lokalność i elastyczność.

Jak ujęła to Francesca Gamboni, odpowiedzialna za produkcję i łańcuch dostaw: „Budujemy tam, gdzie sprzedajemy. Dzięki temu jesteśmy bardziej odporni i możemy szybciej reagować na zmiany rynkowe.”

Co to oznacza dla Polski?

Choć fabryka nie znajduje się w naszym kraju, to zmiana może mieć wpływ także na nasz rynek. Dostępność Volvo EX30 powinna się poprawić, czas oczekiwania skróci, a ryzyko wzrostu cen – z powodu ceł – maleje. EX30 to model, który może realnie zwiększyć udział elektryków na naszych drogach.

Poza tym, sukces inwestycji w Gandawie może być argumentem za tym, by kolejne zakłady – np. ten budowany właśnie w Słowacji – lokalizować jeszcze bliżej Polski. To szansa dla naszej gospodarki i przemysłu motoryzacyjnego, który już teraz jest jednym z filarów eksportu.

volvo ex30 fabryka europejska

Czy to początek nowego rozdziału?

Produkcja Volvo EX30 w Belgii to więcej niż przemysłowy news. To element większej układanki: rosnącej europejskiej niezależności od Chin, walki o rynek EV oraz dostosowywania się do polityki klimatycznej UE.

Jeśli ten ruch okaże się sukcesem, inne firmy mogą pójść śladem Volvo. A wtedy europejska produkcja elektryków wejdzie na zupełnie nowy poziom.

Co sądzicie o decyzji Volvo? Czy EX30 ma szansę stać się „ludowym elektrykiem” w Europie? Czekamy na Wasze komentarze!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: Belgiaeuropafabrykafabryka samochodówvolvovolvo ex30
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

byd rosnie tesla traci kwiecien 2025
Aktualności

BYD wyprzedza Teslę w Europie – nowy lider rejestracji aut elektrycznych

2025-05-23
volvo google gemini zapowiedz
Aktualności

Volvo i Google łączą siły na nowo – przełomowa sztuczna inteligencja Gemini trafi do aut szwedzkiej marki

2025-05-22
chery icar v23
Aktualności

Chery szykuje premierę iCar V23 Retro Edition i stawia na ekspansję międzynarodową

2025-05-22

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
  • Elon Musk - czy problemy Tesli są jego winą
  • Must have elektryka
REKLAMA

Popularne wpisy

byd dolphin mini byd dolphin surf
Aktualności

BYD Dolphin Surf nadciąga do Polski. Mały elektryk, który może sporo namieszać

2025-05-17
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
xiaomi yu7
Aktualności

Xiaomi YU7 oficjalnie zaprezentowany – Czy Tesla Model Y ma się czego bać?

2025-05-22
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.