• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Awantura o opór powietrza trwa. Avatr pozywa influencera, który podważył dane techniczne nowego Avatr 12

12.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Influencer uderza w dane producenta
  • Avatr odpowiada — transmisja z tunelu aerodynamicznego
  • Prawne uderzenie w influencera
  • Co dalej?
  • Czy influencerzy powinni ponosić odpowiedzialność?
  • Otwarte pytanie do Was

Chiński producent pojazdów elektrycznych Avatr wchodzi na wojenną ścieżkę z popularnym influencerem motoryzacyjnym. Chodzi o zarzuty dotyczące rzekomo zawyżonego współczynnika oporu powietrza (Cd) nowego modelu Avatr 12. Firma nie tylko opublikowała oficjalne dane z tunelu aerodynamicznego, ale także postanowiła pójść o krok dalej — wystosowała oficjalne pismo przedsądowe i grozi pozwem.

Influencer uderza w dane producenta

Cała sprawa rozpoczęła się 2 maja 2025 roku. Popularny chiński bloger motoryzacyjny publikujący pod pseudonimem Zurich Bei Le Ye opublikował film, w którym twierdził, że realny współczynnik oporu powietrza Avatr 12 wynosi aż 0,28. To aż o 33% więcej niż deklarowane przez producenta 0,21.

Nagranie natychmiast wywołało burzę w chińskim internecie. Sprawa szybko nabrała rozgłosu — film został nawet udostępniony przez Elona Muska na platformie X (dawny Twitter), co dodatkowo rozdmuchało temat na tyle, by zaprosić szefa Amerykańskiego giganta na oficjalne testy Avatr 12 w tunelu aerodynamicznym.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Avatr odpowiada — transmisja z tunelu aerodynamicznego

Producent nie pozostał bierny. Już 9 maja, czyli tydzień po publikacji kontrowersyjnego filmu, Avatr przeprowadził publiczny test Avatr 12 w tunelu aerodynamicznym w renomowanym instytucie badawczym CAERI (China Automotive Engineering Research Institute). Test był nadzorowany przez niezależnych notariuszy i odbył się na oczach kamer w transmisji na żywo.

REKLAMA

Przeprowadzono kilka prób Avatr 12 w różnych konfiguracjach:

  • Konfiguracja niskiego oporu (160 km/h): Cd = 0,2172
  • Standardowa (120 km/h): Cd = 0,2175
  • Z felgami sportowymi (120 km/h): Cd = 0,2327
  • Modyfikacje lusterek i zawieszenia: Cd = 0,2509
  • Z otwartą aktywną kratką chłodnicy: Cd = 0,2741

Wszystkie wyniki pokazały, że w optymalnych warunkach samochód osiąga deklarowany współczynnik 0,21, potwierdzając dane producenta.

avatr 12 tunel
avatr 12 tunel
avatr 12 tunel

Prawne uderzenie w influencera

Mimo jasnych wyników i obecności niezależnych obserwatorów, influencer nie wycofał się z krytyki Avatr 12. Wręcz przeciwnie — kontynuował publikacje, sugerując manipulację danymi i wręcz wyśmiewając testy. W jednej z wypowiedzi porównał sytuację do scen z filmu Kung Fu Hustle, sugerując zmowę pomiędzy CAERI, Avatrem i mediami.

To przelało czarę goryczy. Dział prawny Avatra wystosował formalne pismo przedsądowe, w którym żąda:

  • Natychmiastowego usunięcia wszystkich materiałów dotyczących sprawy opublikowanych między 2 a 10 maja,
  • Publicznych przeprosin,
  • Utrzymania tych przeprosin jako przypiętych postów na wszystkich profilach społecznościowych influencera przez 30 dni.

W przeciwnym razie firma zapowiada kroki prawne za zniesławienie i działanie na szkodę reputacji marki.

Co dalej?

Warto podkreślić, że cała sytuacja wybuchła tuż po premierze modelu Avatr 12, który miał miejsce 7 maja. Model pojawił się w sześciu wariantach, z napędami elektrycznymi oraz zasięgiem przedłużanym, w cenach od 269 900 do 429 900 juanów (czyli od około 140 000 do 224 000 zł).

Dla Avatra stawką nie są tylko dane techniczne. To walka o zaufanie klientów, którzy są coraz bardziej świadomi i czujni. Firma już wcześniej deklarowała walkę z „czarnym PR-em”, a teraz pokazuje, że nie są to puste słowa — nagroda za ujawnienie takich działań sięga aż 5 milionów juanów (około 3,5 miliona złotych).

REKLAMA
avatr 12
avatr 12
avatr 12

Czy influencerzy powinni ponosić odpowiedzialność?

Spór ten wpisuje się w szerszy problem odpowiedzialności influencerów za publikowane treści. Motoryzacyjni twórcy coraz częściej testują auta i publikują własne pomiary. To cenne z punktu widzenia konsumentów, ale rodzi też pytania o kompetencje, metodologię testów i intencje.

Czy test wykonany bez precyzyjnych narzędzi i w warunkach drogowych może być traktowany jako wiarygodne źródło danych technicznych? Czy granica między opinią a oszczerstwem nie została w tym przypadku przekroczona?

Na razie influencer nie odniósł się publicznie do wezwania przedsądowego. Jednak niezależnie od dalszego biegu sprawy, ta sytuacja będzie mieć konsekwencje dla całej branży — zarówno dla producentów, jak i dla niezależnych recenzentów.

Otwarte pytanie do Was

Czy Waszym zdaniem Avatr słusznie zareagował tak zdecydowanie? A może firma zbyt agresywnie próbuje uciszyć krytykę? Jakie są Wasze doświadczenia z danymi technicznymi producentów — wierzycie im bez zastrzeżeń, czy raczej traktujecie je z rezerwą?

Zachęcamy do podzielenia się opinią w komentarzach. Wasz głos pomoże zrozumieć, jak konsumenci patrzą na konflikt danych producenta i niezależnych testów.

Tagi: avatrAvatr 12avatr 12 bateriaavatr 12 cenaavatr 12 mocavatr 12 specyfikacjaavatr 12 wnętrzeavatr 12 wyglądavatr 12 zasięgChinywspółczynnik oporu cx
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

Xiaomi YU7
Aktualności

Xiaomi YU7 bije rekordy sprzedaży – 200 tysięcy zamówień w trzy minuty

2025-07-01
huawei logo
Aktualności

Huawei obiecuje rewolucję w bateriach EV – 3000 km zasięgu i ładowanie w 5 minut

2025-07-01
yangwang u9
Aktualności

Chiński supercar elektryczny wraca na Nürburgring – czy Yangwang U9 pobije własny rekord z 2024 roku?

2025-06-29

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
xiaomi yu7
Aktualności

Xiaomi YU7 oficjalnie w sprzedaży – nowy SUV, który może pogrążyć Model Y

2025-06-26
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
orlen charge stacja
Aktualności

ORLEN Charge wprowadza wakacyjną rewolucję cenową – ładowanie elektryków nawet o 80 groszy taniej za kWh

2025-07-01
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.