W Tesla Gigafactory Berlin wrze. Amerykański gigant motoryzacyjny oskarża niemiecki związek zawodowy IG Metall o próbę przejęcia kontroli nad radą pracowniczą fabryki. Konflikt narasta, a obie strony zarzucają sobie utrudnianie współpracy i stosowanie nieuczciwych praktyk.
Fabryka bez układu zbiorowego
Tesla prowadzi jedyną fabrykę samochodów w Niemczech, która nie podpisała układu zbiorowego ze związkiem zawodowym. IG Metall, jeden z najpotężniejszych związków w kraju, nie kryje niezadowolenia z tej sytuacji i od dłuższego czasu dąży do większego wpływu na warunki pracy w Giga Berlin.
Mimo że większość pracowników fabryki głosowała przeciwko przedstawicielom IG Metall w radzie pracowniczej, związek zdobył aż 16 miejsc, więcej niż jakakolwiek inna grupa.
Spór o warunki pracy
IG Metall zarzuca Tesli stosowanie antyzwiązkowych taktyk oraz problemy z bezpieczeństwem, wynagrodzeniami i równowagą między pracą a życiem prywatnym. Tesla odpiera te zarzuty, twierdząc, że pracownicy są zadowoleni z obecnych warunków, ale przyznaje, że sytuacja w fabryce nie jest idealna.
Latem zorganizowano spotkanie dla wszystkich pracowników, podczas którego omawiano kwestie związane z działalnością związku. Atmosfera stała się napięta, gdy menedżer fabryki, Andre Thierig, zagroził odebraniem sztućców pracownikom, tłumacząc to znikającymi kubkami.
Próba usunięcia liderki rady pracowniczej
IG Metall złożył w sądzie wniosek o usunięcie liderki rady pracowniczej, Michaeli Schmitz. Związek zarzuca jej naruszenie niemieckich przepisów prawa pracy, które chronią proces związkowy. Schmitz, znana ze swojego pro-zarządowego stanowiska, twierdzi, że to właśnie IG Metall jest źródłem napięć w fabryce.
Tesla określiła działania związku jako „desperacką próbę” przejęcia kontroli nad radą pracowniczą, nazywając sytuację zamachem stanu.
Związki kontra Tesla: konflikt globalny
To nie pierwszy raz, gdy Tesla mierzy się z potężnymi związkami. Wcześniej koncern walczył z IF Metall w Szwecji oraz UAW w Stanach Zjednoczonych. Konflikt w Niemczech pokazuje, że Tesla nie zamierza łatwo oddać niezależności swoich fabryk.
Czy IG Metall zmusi Teslę do podpisania układu zbiorowego? Konflikt zapowiada się na długotrwały i może wpłynąć na przyszłość elektromobilności w Niemczech.
Dołącz do dyskusji