Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zatwierdził warunki nowego programu wsparcia dla osób kupujących pojazdy elektryczne. Budżet programu wynosi 1,6 miliarda złotych i pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Celem inicjatywy jest obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery poprzez zachęcanie Polaków do wyboru pojazdów zeroemisyjnych.
Program jest częścią szerszej strategii inwestycji w rozwój transportu przyjaznego środowisku. Dzięki temu Polska chce znacząco zmniejszyć zużycie paliw kopalnych, ograniczyć emisję CO2 i poprawić jakość powietrza w miastach.
Dla kogo przeznaczony jest program?
Wsparcie skierowane jest do dwóch głównych grup beneficjentów:
- Osób fizycznych, które zamierzają kupić samochód do użytku prywatnego.
- Osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), które mogą wykorzystać pojazdy elektryczne w swojej działalności.
Każdy z beneficjentów może liczyć na maksymalną dotację w wysokości 40 tys. zł, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów, takich jak posiadanie Karty Dużej Rodziny czy zezłomowanie starego pojazdu spalinowego.
Jakie pojazdy kwalifikują się do dotacji?
Program dotyczy zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego nowych samochodów elektrycznych. Aby skorzystać z dofinansowania, pojazd musi spełniać następujące kryteria:
- Maksymalna cena zakupu netto nie może przekraczać 225 tys. zł.
- Limit przebiegu to 6 tys. km. Dotyczy to samochodów nowych lub niemal nowych.
- Koszty kwalifikowane muszą być poniesione w określonym czasie: od 1 lipca 2024 r. do 31 marca 2026 r.
Dotacja obejmuje także opłaty wstępne w przypadku leasingu, jednak VAT nie jest wliczany jako koszt kwalifikowany.
Mechanizm wsparcia
Kwota dofinansowania w programie wynosi od kilku do maksymalnie 40 tys. zł w zależności od sytuacji beneficjenta. Premia za zezłomowanie starego pojazdu oraz dla rodzin wielodzietnych zwiększa szanse na uzyskanie maksymalnego wsparcia.
Przykłady wsparcia:
- Rodziny posiadające Kartę Dużej Rodziny mogą otrzymać dodatkowe środki.
- Przedsiębiorcy z JDG mogą starać się o dotacje na pojazdy użytkowe, co pozwala na redukcję kosztów prowadzenia działalności.
Efekty środowiskowe programu
Nowy program zakłada dofinansowanie około 40 tysięcy pojazdów elektrycznych. Dzięki temu Polska może uniknąć emisji aż 83 tysięcy ton CO2 rocznie. Oczekuje się również ograniczenia emisji pyłów PM10 oraz tlenków azotu, co szczególnie wpłynie na poprawę jakości powietrza w dużych miastach.
Rozwój elektromobilności to jeden z kluczowych elementów walki ze smogiem, który jest poważnym problemem w Polsce. Zastąpienie samochodów spalinowych elektrycznymi nie tylko zmniejszy zanieczyszczenia, ale także przyczyni się do poprawy zdrowia publicznego.
Jakie są oczekiwania?
Program ma również wspierać transformację energetyczną w Polsce. Promowanie elektromobilności to nie tylko redukcja emisji, ale także stymulowanie rozwoju nowoczesnych technologii w sektorze motoryzacyjnym. Polska ma szansę stać się liderem regionu w rozwoju transportu zeroemisyjnego.
Zasady składania wniosków
Nabór wniosków rozpocznie się na początku lutego 2025 roku. Proces aplikacji będzie prowadzony online, co ma ułatwić dostęp do programu dla jak największej liczby osób. Szczegółowe zasady oraz dokumentacja będą dostępne na stronie internetowej NFOŚiGW.
Szansa na rozwój sektora elektromobilności
Nowy program to także impuls dla rynku samochodów elektrycznych w Polsce. Dzięki dotacjom zwiększy się dostępność technologii zeroemisyjnych dla przeciętnego Polaka. Wpływ na rozwój infrastruktury ładowania oraz zwiększenie produkcji pojazdów elektrycznych to kolejne korzyści, jakie może przynieść realizacja programu.
Podsumowanie
Program wsparcia elektromobilności to krok w stronę zielonej transformacji transportu w Polsce. Dzięki finansowaniu w wysokości 1,6 mld zł możliwy jest znaczący wzrost liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach. Czy Polacy wykorzystają tę szansę na czystsze powietrze i tańszy dostęp do nowoczesnych rozwiązań? Odpowiedź poznamy już w 2025 roku.
Dołącz do dyskusji