• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Baterie sodowo-jonowe na oku Niemieckich badaczy – przyszłość zrównoważonej energii i mobilności

09.02.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 4 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Niemiecki rząd, w ramach projektu ‘Sodium-Ion-Battery Deutschland-Forschung’ (SIB:DE FORSCHUNG), rozpoczął intensywne prace nad rozwojem technologii baterii sodowo-jonowych. Projekt ten ma na celu ocenę przydatności baterii sodowo-jonowych dla europejskiej transformacji energetycznej i mobilności oraz przyspieszenie ich wdrożenia przemysłowego.

Dlaczego baterie sodowo-jonowe?

Baterie sodowo-jonowe zyskują na popularności jako alternatywa dla powszechnie stosowanych baterii litowo-jonowych. Sód jest surowcem, który ma kilka znaczących przewag nad litem:

  • Dostępność: W przeciwieństwie do litu, sód jest surowcem ogólnodostępnym i nie krytycznym, co zmniejsza ryzyko uzależnienia od ograniczonych zasobów.
  • Niska cena: Jest znacznie tańszy, co czyni baterie sodowe bardziej ekonomicznymi.
  • Bezpieczeństwo: Baterie sodowe są uważane za bezpieczniejsze od litowych, co jest kluczowe w kontekście magazynowania energii i zastosowań w mobilności.

Jednak technologia sodowo-jonowa wciąż boryka się z wyzwaniami, takimi jak szybsze starzenie się ogniw i niższa wydajność w porównaniu z bateriami litowo-jonowymi.

Cel projektu SIB:DE FORSCHUNG

Projekt SIB:DE FORSCHUNG, koordynowany przez koncern BASF, ma na celu:

Inne w podobnym temacie

Zeekr 7x

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

01/12/2025
fastned stacja ladowania

Charakterystyczne żółte dachy znikają z niemieckich autostrad. Fastned zmienia strategię i zaciska pętlę wokół Alp

26/11/2025
cadillac optiq eu

Baterie w elektrykach po latach. Mamy ranking 14 marek. Jak radzą sobie baterie po 3 latach? [RAPORT]

16/11/2025
volkswagen v2g

Niemcy to zrobili. Twój samochód elektryczny staje się legalnym magazynem energii. Kiedy Polska ogarnie kwestie V2G?

16/11/2025
REKLAMA
  1. Rozwój aktywnych materiałów: Zidentyfikowanie materiałów, które można produkować na skalę przemysłową i które oferują konkurencyjną wydajność ogniw.
  2. Integracja z istniejącymi procesami: Opracowanie ogniw demonstracyjnych, które można zintegrować z istniejącymi procesami produkcji baterii litowo-jonowych.
  3. Pokonanie wyzwań technicznych: Zbadanie sposobów na rozwiązanie problemów technicznych, takich jak szybsze starzenie się baterii sodowo-jonowych.

Finansowanie i partnerzy

Projekt jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF), a łączna kwota dofinansowania wynosi około 14 milionów euro. Konsorcjum SIB:DE składa się z:

  • 7 partnerów przemysłowych,
  • 14 partnerów akademickich,
  • 42 partnerów stowarzyszonych z sektora nauki i przemysłu.

To największe konsorcjum w Niemczech zajmujące się technologią sodowo-jonową. Współpraca między przemysłem a nauką ma kluczowe znaczenie dla szybkiego przenoszenia wyników badań na skalę przemysłową.

Podział zadań

Zadania w projekcie zostały jasno podzielone:

REKLAMA
  • Partnerzy akademiccy: Pracują nad tematami związanymi z nauką o materiałach i technologią ogniw.
  • Partnerzy przemysłowi: Skupiają się na skalowaniu materiałów i formatach ogniw dostosowanych do potrzeb przemysłu.

Do 2027 roku projekt ma wypracować rekomendacje dotyczące przemysłowo opłacalnych procesów produkcji baterii sodowo-jonowych. W kolejnych latach planowane jest uruchomienie następnego projektu, ‘SIB:DE ENTWICKLUNG’, który będzie koncentrował się na badaniach nad produkcją.

Rola baterii sodowo-jonowych w Europie

Sód może odegrać kluczową rolę w zrównoważonym zaopatrywaniu Europy w baterie, szczególnie w kontekście obecnej dominacji azjatyckich firm w łańcuchach dostaw litu. Baterie sodowo-jonowe mogą:

  • Zmniejszyć zależność Europy od importu litu i kobaltu,
  • Zwiększyć bezpieczeństwo dostaw surowców,
  • Zapewnić bardziej ekologiczne alternatywy dla magazynowania energii i zasilania pojazdów elektrycznych.

Jednak rozwój tej technologii wymaga rozwiązania kluczowych problemów technicznych, takich jak różnice chemiczne między litem a sodem, które obecnie powodują szybsze starzenie się ogniw sodowych i ograniczają ich wydajność.

Co uważasz?

Projekt SIB:DE FORSCHUNG to ważny krok w kierunku rozwoju technologii baterii sodowo-jonowych w Europie. Dzięki zaangażowaniu nauki i przemysłu oraz wsparciu finansowemu niemieckiego rządu, baterie sodowe mogą stać się konkurencyjną alternatywą dla baterii litowych. Ich potencjał w zakresie kosztów, bezpieczeństwa i dostępności surowców sprawia, że mogą odegrać kluczową rolę w europejskiej transformacji energetycznej i mobilności.

Czy baterie sodowo-jonowe staną się przyszłością magazynowania energii w Europie? Jak oceniacie ich potencjał w porównaniu do baterii litowo-jonowych? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Tagi: badaniabaterie sodowo-jonoweNiemcyrozwój
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
fastned stacja ladowania
Aktualności

Charakterystyczne żółte dachy znikają z niemieckich autostrad. Fastned zmienia strategię i zaciska pętlę wokół Alp

2025-11-26
cadillac optiq eu
Aktualności

Baterie w elektrykach po latach. Mamy ranking 14 marek. Jak radzą sobie baterie po 3 latach? [RAPORT]

2025-11-16

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

leapmotor a10
Aktualności

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

2025-11-27
Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
xpeng ladowanie plugsurfing
Aktualności

Chińczycy zawstydzili europejską infrastrukturę. Xpeng ładuje się tak szybko, że brakuje dla niego ładowarek

2025-11-27
gac produkcja baterii solid-state
Aktualności

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

2025-11-26
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.