Niemiecki rząd, w ramach projektu ‘Sodium-Ion-Battery Deutschland-Forschung’ (SIB:DE FORSCHUNG), rozpoczął intensywne prace nad rozwojem technologii baterii sodowo-jonowych. Projekt ten ma na celu ocenę przydatności baterii sodowo-jonowych dla europejskiej transformacji energetycznej i mobilności oraz przyspieszenie ich wdrożenia przemysłowego.
Dlaczego baterie sodowo-jonowe?
Baterie sodowo-jonowe zyskują na popularności jako alternatywa dla powszechnie stosowanych baterii litowo-jonowych. Sód jest surowcem, który ma kilka znaczących przewag nad litem:
- Dostępność: W przeciwieństwie do litu, sód jest surowcem ogólnodostępnym i nie krytycznym, co zmniejsza ryzyko uzależnienia od ograniczonych zasobów.
- Niska cena: Jest znacznie tańszy, co czyni baterie sodowe bardziej ekonomicznymi.
- Bezpieczeństwo: Baterie sodowe są uważane za bezpieczniejsze od litowych, co jest kluczowe w kontekście magazynowania energii i zastosowań w mobilności.
Jednak technologia sodowo-jonowa wciąż boryka się z wyzwaniami, takimi jak szybsze starzenie się ogniw i niższa wydajność w porównaniu z bateriami litowo-jonowymi.
Cel projektu SIB:DE FORSCHUNG
Projekt SIB:DE FORSCHUNG, koordynowany przez koncern BASF, ma na celu:
- Rozwój aktywnych materiałów: Zidentyfikowanie materiałów, które można produkować na skalę przemysłową i które oferują konkurencyjną wydajność ogniw.
- Integracja z istniejącymi procesami: Opracowanie ogniw demonstracyjnych, które można zintegrować z istniejącymi procesami produkcji baterii litowo-jonowych.
- Pokonanie wyzwań technicznych: Zbadanie sposobów na rozwiązanie problemów technicznych, takich jak szybsze starzenie się baterii sodowo-jonowych.
Finansowanie i partnerzy
Projekt jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF), a łączna kwota dofinansowania wynosi około 14 milionów euro. Konsorcjum SIB:DE składa się z:
- 7 partnerów przemysłowych,
- 14 partnerów akademickich,
- 42 partnerów stowarzyszonych z sektora nauki i przemysłu.
To największe konsorcjum w Niemczech zajmujące się technologią sodowo-jonową. Współpraca między przemysłem a nauką ma kluczowe znaczenie dla szybkiego przenoszenia wyników badań na skalę przemysłową.
Podział zadań
Zadania w projekcie zostały jasno podzielone:
- Partnerzy akademiccy: Pracują nad tematami związanymi z nauką o materiałach i technologią ogniw.
- Partnerzy przemysłowi: Skupiają się na skalowaniu materiałów i formatach ogniw dostosowanych do potrzeb przemysłu.
Do 2027 roku projekt ma wypracować rekomendacje dotyczące przemysłowo opłacalnych procesów produkcji baterii sodowo-jonowych. W kolejnych latach planowane jest uruchomienie następnego projektu, ‘SIB:DE ENTWICKLUNG’, który będzie koncentrował się na badaniach nad produkcją.
Rola baterii sodowo-jonowych w Europie
Sód może odegrać kluczową rolę w zrównoważonym zaopatrywaniu Europy w baterie, szczególnie w kontekście obecnej dominacji azjatyckich firm w łańcuchach dostaw litu. Baterie sodowo-jonowe mogą:
- Zmniejszyć zależność Europy od importu litu i kobaltu,
- Zwiększyć bezpieczeństwo dostaw surowców,
- Zapewnić bardziej ekologiczne alternatywy dla magazynowania energii i zasilania pojazdów elektrycznych.
Jednak rozwój tej technologii wymaga rozwiązania kluczowych problemów technicznych, takich jak różnice chemiczne między litem a sodem, które obecnie powodują szybsze starzenie się ogniw sodowych i ograniczają ich wydajność.
Co uważasz?
Projekt SIB:DE FORSCHUNG to ważny krok w kierunku rozwoju technologii baterii sodowo-jonowych w Europie. Dzięki zaangażowaniu nauki i przemysłu oraz wsparciu finansowemu niemieckiego rządu, baterie sodowe mogą stać się konkurencyjną alternatywą dla baterii litowych. Ich potencjał w zakresie kosztów, bezpieczeństwa i dostępności surowców sprawia, że mogą odegrać kluczową rolę w europejskiej transformacji energetycznej i mobilności.
Czy baterie sodowo-jonowe staną się przyszłością magazynowania energii w Europie? Jak oceniacie ich potencjał w porównaniu do baterii litowo-jonowych? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji