• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

900 kW w zwykłym złączu CCS. Mercedes właśnie testuje nowe rozwiązania ładowania

12.10.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Ładowanie szybsze niż tankowanie
  • Samochód jako powerbank dla domu i sieci
  • Koniec z kablami? Mercedes testuje przyszłość
  • Co to wszystko oznacza dla nas?

Mercedes-Benz pokazał światu coś, co na pierwszy rzut oka wygląda jak zwykły dostawczak. Jednak pod znajomą karoserią kryje się ELF – Eksperymentalny Pojazd Ładujący. To nie jest zapowiedź nowego modelu, który za chwilę trafi do salonów. To mobilne laboratorium, w którym Niemcy testują i redefiniują absolutnie wszystko, co wiemy o ładowaniu samochodów elektrycznych. I robią to w sposób, który może wywrócić rynek do góry nogami.

Ładowanie szybsze niż tankowanie

Zapomnijmy na chwilę o wszystkim innym i skupmy się na liczbach, bo te robią największe wrażenie. Mercedes wziął standardowe, dobrze nam znane złącze CCS, z którego korzysta większość aut w Europie, i wycisnął z niego moc do 900 kW. Co to oznacza w praktyce? Akumulator o pojemności 100 kWh można naładować w zaledwie dziesięć minut. To wynik, który dziś jest poza zasięgiem jakiegokolwiek seryjnego samochodu.

Najważniejsza informacja jest jednak taka, że to nie jest odległa fantastyka naukowa. Inżynierowie Mercedesa twierdzą, że komponenty użyte do tego eksperymentu – bateria, sterowniki ładowania i samo gniazdo CCS – są już bardzo bliskie wersji produkcyjnej. Oznacza to, że superszybkie ładowanie może trafić do przyszłych modeli marki znacznie szybciej, niż się spodziewamy.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Jak to osiągnięto? We współpracy z firmą Alpitronic, znanym producentem stacji ładowania, wykorzystano ładowarkę przeznaczoną dla systemu MCS (Megawatt Charging System dla ciężarówek) i podłączono do niej kabel CCS z ulepszonym chłodzeniem. Efekt? Przesył prądu o natężeniu 1000 amperów, czyli dwukrotnie więcej niż pozwalają obecne standardy. To właśnie ta technologia pozwoliła prototypowemu modelowi Concept AMG GT XX podczas rekordowego przejazdu naładować się na 400 km zasięgu w zaledwie pięć minut. System MCS również jest na pokładzie vana ELF, ale służy głównie do testowania wytrzymałości komponentów w ekstremalnych warunkach. Mercedes na razie nie planuje montować tego potężnego złącza w autach osobowych.

REKLAMA
bus testowy mercedes elf
bus testowy mercedes elf
bus testowy mercedes elf
bus testowy mercedes elf
bus testowy mercedes elf
bus testowy mercedes elf
bus testowy mercedes elf

Samochód jako powerbank dla domu i sieci

ELF to nie tylko prędkość. To także inteligencja. Drugim filarem rewolucji, którą bada Mercedes, jest ładowanie dwukierunkowe. Chodzi o to, by samochód nie tylko pobierał energię, ale także mógł ją oddawać z powrotem do domowej sieci (Vehicle-to-Home, V2H) lub nawet do publicznej sieci energetycznej (Vehicle-to-Grid, V2G).

Eksperymentalny van potrafi to robić na dwa sposoby: prądem przemiennym (AC), co jest idealne dla domowych wallboxów, oraz prądem stałym (DC), który lepiej sprawdza się przy współpracy z siecią publiczną. Potencjał jest gigantyczny. Bateria o pojemności 70-100 kWh może zasilać przeciętny dom jednorodzinny przez dwa do czterech dni, stanowiąc idealne zabezpieczenie na wypadek awarii prądu. To także sposób na realne oszczędności – można ładować auto w nocy, gdy prąd jest tani, a w dzień zasilać dom darmową energią z samochodu.

Mercedes podchodzi do tematu bardzo poważnie. Nowe, w pełni elektryczne modele CLA i GLC są już technicznie przygotowane do ładowania dwukierunkowego, a pierwsze komercyjne usługi w tym zakresie mają ruszyć w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii w 2026 roku. W dłuższej perspektywie firma rozważa nawet koncepcję „wirtualnego konta energetycznego”, gdzie nadwyżki energii z domowej fotowoltaiki moglibyśmy „wpłacić” na konto i wykorzystać później na publicznych stacjach ładowania.

REKLAMA
bus testowy mercedes elf
bus testowy mercedes elf
bus testowy mercedes elf
bus testowy mercedes elf

Koniec z kablami? Mercedes testuje przyszłość

Trzeci obszar badań to wygoda. Mercedes w pojeździe ELF testuje dwa rozwiązania, które mają nas uwolnić od konieczności podłączania kabli.

Pierwszym jest ładowanie indukcyjne, działające na zasadzie rezonansu magnetycznego. Podjeżdżamy na specjalne miejsce parkingowe, a energia przekazywana jest bezprzewodowo z płyty w podłożu do odbiornika w podwoziu auta. Obecnie system działa z mocą 11 kW, czyli jak standardowy wallbox. To idealne rozwiązanie do domu, dla flot firmowych czy przyszłych autonomicznych taksówek.

Drugą opcją jest zautomatyzowane ładowanie kondukcyjne. Tutaj również mamy do czynienia z płytą w podłodze, ale transfer energii odbywa się przez fizyczne połączenie. Specjalny konektor w podwoziu pojazdu automatycznie łączy się z portem w płycie. Jest to rozwiązanie nieco bardziej wydajne niż indukcja, a równie wygodne dla użytkownika.

bus testowy mercedes elf
bus testowy mercedes elf

Co to wszystko oznacza dla nas?

Eksperymentalny van Mercedesa to nie jest tylko pokaz technologicznych muskułów. To mapa drogowa, która pokazuje kierunek rozwoju całej branży. Superszybkie ładowanie CCS na poziomie 900 kW może ostatecznie wyeliminować największą barierę dla kierowców – lęk przed długim postojem na ładowarce. To sprawi, że podróżowanie elektrykiem nie będzie różniło się od jazdy autem spalinowym.

Z kolei ładowanie dwukierunkowe ma potencjał, by zmienić nasz sposób myślenia o energii. Samochód przestaje być tylko środkiem transportu, a staje się aktywnym elementem domowego i krajowego ekosystemu energetycznego. To klucz do stabilizacji sieci opartej na odnawialnych źródłach energii. Technologie bezprzewodowe to z kolei ukłon w stronę segmentu premium i przyszłości, w której pojazdy będą ładować się same, bez udziału człowieka.

Mercedes pokazuje, że przyszłość elektromobilności to nie tylko lepsze baterie. To cały, inteligentnie połączony ekosystem, w którym ładowanie jest szybkie, wygodne i zintegrowane z naszym życiem. Granice tego, co możliwe, właśnie zostały przesunięte.

A jakie jest Wasze zdanie? Która z tych technologii najbardziej do Was przemawia i ma szansę na najszybsze wdrożenie? Czekamy na Wasze komentarze!

Tagi: badaniabusładowanie samochodu elektrycznegomegawatt charging systemMercedesszybkie ładowanie
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla suc rumia otwarty dla wszystkich
Aktualności

Tesla właśnie to zrobiła. Superchargery w polsce już nie tylko dla Tesli. Znamy ceny na pierwszej stacji

2025-11-12
ranking cen ladowania polska 11 2025
Aktualności

Polski chaos ładowarkowi trwa nadal. Ładowanie elektryka za 42 złote albo za 215 złotych [Cennik LISTOPAD 2025)

2025-11-08
rumia hub ładowania
Aktualności

Polska ma za dużo ładowarek, a i tak jest problem. Nowy raport pokazuje nasz paradoks

2025-11-04

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla suc rumia otwarty dla wszystkich
Aktualności

Tesla właśnie to zrobiła. Superchargery w polsce już nie tylko dla Tesli. Znamy ceny na pierwszej stacji

2025-11-12
denza z9 gt
Aktualności

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

2025-11-12
tesla fsd
Aktualności

Desperacka walka Tesli o Chiny. Musk ogłasza FSD na marzec, bo sprzedaż nurkuje, a Xpeng daje to za darmo

2025-11-09
stelato s9
Aktualności

Tego nie da się zatrzymać. Huawei i BAIC ładują w Stelato S9 cztery lidary i cenę, która zawstydzi Europę

2025-11-09
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.