Spis treści
BMW uchyla rąbka tajemnicy przed premierą swojego pierwszego modelu z serii Neue Klasse. Choć oficjalny debiut zaplanowano na wrzesień podczas targów IAA Mobility w Monachium, producent już teraz dzieli się szczegółami dotyczącymi nowego BMW iX3. Elektryczny SUV średniej wielkości nie tylko obiecuje świetne osiągi, ale też wprowadza szereg przełomowych technologii, które mają zdefiniować przyszłość marki.
Elektryczny skok technologiczny
BMW iX3 nowej generacji to nie tylko kolejne auto elektryczne. To pierwszy model oparty na zupełnie nowej platformie Neue Klasse, która zakłada nie tylko nowy układ napędowy, ale też zupełnie inne podejście do systemów elektronicznych, interfejsu użytkownika i integracji z siecią energetyczną.
Na pierwszy rzut oka uwagę przykuwa deklarowany zasięg do 800 km (WLTP). W wersji przeznaczonej na rynek chiński (norma CLTC) to aż 900 km, a w USA (test EPA) – około 640 km. Te liczby stawiają BMW iX3 w ścisłej czołówce rynku pojazdów elektrycznych.
400 kW. Szybciej już chyba się nie da?
BMW oficjalnie potwierdza, że iX3 może ładować się z mocą szczytową do 400 kW. Co to oznacza w praktyce? Ponad 350 km zasięgu w zaledwie 10 minut ładowania. Jeśli uda się utrzymać tę wydajność dłużej, ładowanie od 10 do 80% baterii może zamknąć się w mniej niż 20 minut.
Testy przeprowadzono z wykorzystaniem stacji HYC400 od Alpitronic – jednej z niewielu na rynku, która faktycznie potrafi obsłużyć takie moce. Dla porównania, większość obecnych pojazdów EV oferuje ładowanie na poziomie 150-250 kW.
BMW nie rezygnuje jednak z kompatybilności wstecznej – ładowanie na 400-woltowych stacjach DC wciąż będzie możliwe, co jest ewidentnym przytykiem w stronę Mercedesa, który ograniczył kompatybilność swojego nowego CLA tylko do 800 V.


Inteligentne ładowanie i dwukierunkowy przepływ energii
Ładowanie w BMW iX3 ma być nie tylko szybkie, ale też inteligentne. Samochód wyposażono w automatycznie otwieraną klapkę portu ładowania, która aktywuje się, gdy auto zbliża się do znanej lokalizacji ładowarki. System bazuje na analizie zachowań kierowcy i wykorzystuje sztuczną inteligencję.
Nowością jest też pełne wsparcie dla ładowania dwukierunkowego. Kierowca będzie mógł zasilać z auta dom (V2H), oddać energię do sieci (V2G) lub wykorzystać pojazd jako mobilny powerbank do zasilania sprzętów (V2L). W Europie będzie to możliwe z mocą do 3,7 kW, a w połączeniu z dedykowaną DC Wallbox BMW – nawet do 19,2 kW. Szczegóły dotyczące cen i dostępności tej ładowarki mają zostać ujawnione później.
Cztery „supermózgi” sterujące autem
BMW iX3 to pierwszy niemieckiego producenta z nową architekturą elektroniczną opartą na czterech wysokowydajnych komputerach pokładowych – tzw. „superbrains”. Odpowiadają one za wszystkie kluczowe funkcje auta: od napędu i hamowania, przez asystentów jazdy, po systemy autonomiczne.
Sercem układu jest „Heart of Joy”, który przetwarza dane 10 razy szybciej niż wcześniejsze systemy. Dzięki temu reakcje pojazdu są niemal natychmiastowe, a kierowca ma poczucie pełnej kontroli nawet w dynamicznych warunkach jazdy.
Co istotne, odzyskiwanie energii (rekuperacja) działa w całym zakresie prędkości, aż do pełnego zatrzymania. Według BMW w 98% przypadków nie trzeba będzie używać tradycyjnych hamulców.



Systemy wsparcia kierowcy: krok w stronę autonomii
Nowe BMW iX3 wyposażone zostanie w rozbudowany zestaw asystentów jazdy, w tym funkcje oparte na sztucznej inteligencji. BMW zapowiada „symbiotyczne wsparcie kierowcy” – czyli sytuację, w której auto i człowiek płynnie współpracują, bez nagłego przejmowania kontroli.
Funkcje takie jak asystent zmiany pasa, automatyczne hamowanie na światłach, pomoc w ruchu miejskim czy rozszerzony widok z kamer (Assisted View) mają sprawić, że jazda stanie się nie tylko bezpieczniejsza, ale i mniej stresująca.
System ADAS nowej generacji ma działać nawet 20 razy szybciej niż dotychczasowe rozwiązania, a większość jego funkcji można aktualizować zdalnie dzięki chmurze BMW.

Panoramiczny iDrive i nowy sposób interakcji z autem
BMW wprowadza także zupełnie nowy interfejs kierowcy – BMW Panoramic iDrive. To zestaw wyświetlaczy i systemów sterowania zaprojektowany z myślą o ergonomii, intuicyjnej obsłudze i minimalizacji rozpraszaczy.
W skład systemu wchodzą:
- Panoramiczny ekran przez całą szerokość szyby
- Trójwymiarowy head-up display
- Centralny ekran dotykowy z technologią podświetlenia matrycowego
- Inteligentna kierownica z podświetlanymi i haptycznymi przyciskami
Całość oparta jest na nowym systemie operacyjnym BMW Operating System X, z naciskiem na personalizację i łatwość obsługi.



Co dalej?
BMW iX3 ma zadebiutować we wrześniu na IAA Mobility w Monachium. Produkcja seryjna ruszy jeszcze w 2025 roku w nowej fabryce w węgierskim Debreczynie. Wersje przedprodukcyjne już teraz przechodzą testy we Francji.
BMW iX3 to nie tylko model, to zapowiedź nowej ery marki. Wszystkie kolejne auta – zarówno elektryczne, jak i spalinowe – będą korzystać z rozwiązań technologicznych opracowanych w ramach Neue Klasse.
Pytanie brzmi: czy kierowcy są gotowi na tak szybki i szeroki skok technologiczny? I jak nowa iX3 poradzi sobie w starciu z konkurencją od Tesli, Mercedesa czy Hyundai?
Czekamy na Wasze opinie – co sądzicie o nowych rozwiązaniach BMW? Czy 800 km zasięgu i 400 kW ładowania to już punkt zwrotny dla elektromobilności?
Dołącz do dyskusji