• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

BYD przenosi europejską centralę na Węgry. Chiński gigant EV stawia na Środkową Europę

16.05.2025
w Aktualności, Hybrydy, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Węgry – nowy hub elektromobilności w Europie
  • Od autobusów do samochodów – BYD inwestuje miliardy
  • BYD już działa w Europie. Ale to dopiero początek
  • Dlaczego Węgry? Co z resztą Europy?
  • Co to oznacza dla branży?
  • Głos dla czytelników

BYD, największy na świecie producent pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in, ogłosił, że przenosi swoją europejską centralę do Budapesztu. Chińska firma planuje tam również otwarcie centrum badawczo-rozwojowego. To kolejny krok w ekspansji chińskiego giganta na europejskim rynku elektromobilności.

15 maja 2025 roku podpisano strategiczne porozumienie między BYD a węgierskim rządem. W uroczystości wzięli udział premier Viktor Orbán oraz prezes BYD Wang Chuanfu. Decyzja o przeniesieniu centrali z Holandii na Węgry to nie tylko zmiana adresu – to sygnał dużych ambicji i szerokich planów rozwoju.

Węgry – nowy hub elektromobilności w Europie

Budapeszt stanie się centrum operacyjnym BYD-a w Europie. Nowa centrala ma spełniać trzy główne funkcje: zarządzanie sprzedażą i obsługą posprzedażową, homologację i testowanie pojazdów oraz projektowanie modeli pod potrzeby europejskich klientów.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

To nie wszystko. Powstanie również ośrodek R&D, który ma generować co najmniej 50% opatentowanych technologii na miejscu, na terenie Węgier. Firma zapowiada, że zatrudni tam około 2 000 osób, z czego większość to inżynierowie i specjaliści z wyższym wykształceniem technicznym.

To ogromna szansa dla lokalnego rynku pracy, ale też dla sektora edukacji. BYD planuje ścisłą współpracę z przynajmniej trzema węgierskimi uczelniami. Studenci i absolwenci mają mieć dostęp do nowoczesnych szkoleń i praktyk w dziedzinie elektromobilności.

REKLAMA

"Hungary will produce the cars of the future" according to Orbán #alwaysbecharging pic.twitter.com/ZImjhaF8XT https://t.co/hoR5uCrihm

— Felix Hamer • electricfelix (@electricfelix) May 15, 2025

Od autobusów do samochodów – BYD inwestuje miliardy

To nie pierwsza inwestycja Chińczyków na Węgrzech. Już w 2017 roku uruchomiono tam montownię autobusów elektrycznych w Komárom. Fabryka produkuje dziś około 400 pojazdów rocznie. Jednak prawdziwy przełom nastąpił pod koniec 2023 roku.

W grudniu BYD ogłosił budowę ogromnej fabryki samochodów osobowych w Szeged. W styczniu 2024 podpisano wstępną umowę z władzami miasta. Inwestycja oszacowana na nawet 4,1 miliarda euro (ponad 17 miliardów złotych) ma mieć ogromne znaczenie dla europejskiego rynku EV.

W pierwszym etapie zakład ma produkować do 200 000 pojazdów rocznie. W kolejnych latach – nawet 350 000. Mówimy tu o jednym z największych zakładów produkcyjnych w tej części Europy.

REKLAMA

BYD już działa w Europie. Ale to dopiero początek

Zanim jeszcze ruszy produkcja na miejscu, BYD już sprzedaje swoje samochody w Europie. Modele takie jak Atto 3, Dolphin, Seal, Seal U czy Tang są już dostępne na węgierskim rynku. W lutym firma wprowadziła do oferty elektrycznego SUV-a Sealion 7, który w Chinach znany jest jako Sealion 07.

Wszystkie te pojazdy są dziś importowane z Chin, ale to tymczasowe rozwiązanie. Docelowo produkcja będzie przeniesiona do Europy, co obniży koszty i skróci czas dostaw.

Dlaczego Węgry? Co z resztą Europy?

Decyzja BYD nie jest przypadkowa. Węgry od lat budują swoją pozycję jako brama do Europy Środkowo-Wschodniej. Niskie koszty pracy, korzystne warunki podatkowe i otwartość władz na inwestycje z Azji czynią ten kraj bardzo atrakcyjnym partnerem.

Premier Viktor Orbán nie kryje ambicji. W jego ocenie, partnerstwo z Chinami może uczynić Węgry liderem nowej ery motoryzacji. W praktyce oznacza to także silniejsze powiązania gospodarcze z Państwem Środka i przesunięcie geopolitycznego balansu na mapie przemysłu motoryzacyjnego.

To także sygnał dla reszty Europy. BYD pokazuje, że nie zamierza być tylko gościem na europejskim rynku – chce być jego integralną częścią. Z własnymi fabrykami, technologiami, inżynierami i zapleczem badawczo-rozwojowym.

byd zmiana siedziby wegry

Co to oznacza dla branży?

Pozycja BYD rośnie w imponującym tempie. W 2024 roku firma była już największym producentem hybryd plug-in na świecie i awansowała do TOP5 producentów aut w ogóle – bez względu na rodzaj napędu.

Jeśli utrzyma obecne tempo, jeszcze przed końcem dekady może przeskoczyć Volkswagena, a nawet Toyotę. To nie jest science fiction – to realny scenariusz, szczególnie w kontekście agresywnej ekspansji, wsparcia ze strony chińskiego rządu i globalnych ambicji firmy.

Dla europejskich marek oznacza to jedno – czas defensywy się skończył. Trzeba konkurować nie tylko jakością i technologią, ale też ceną, dostępnością i szybkością działania.

Głos dla czytelników

Czy Węgry staną się nowym centrum elektromobilności w Europie? Czy europejskie firmy mają szansę utrzymać przewagę nad chińskim gigantem, który rozpycha się na naszym rynku? A może to dobry moment, by postawić na współpracę zamiast rywalizacji?

Dajcie znać, co myślicie – komentujcie pod artykułem lub poruszajcie to na forum dyskusyjnym!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: bydcentrum badawczo-rozwojoweeuropafabryka samochodówholandiarozwójsiedziba firmywęgry
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

tesla giga texas tajemnicze samochody 05.2025
Aktualności

Dwa tajemnicze Tesle na terenie Giga Texas. Nowy Model Y Performance czy „tania Tesla”?

2025-05-16
ionity stacja ladowania
Aktualności

IONITY zdobywa rekordowe finansowanie. Europa przyspiesza elektryczną rewolucję

2025-05-16
mitsubishi eclipse cross bev
Aktualności

Mitsubishi wraca do gry. Nowy Eclipse Cross BEV już we wrześniu

2025-05-16

Dołącz do dyskusji

Popularne wpisy

byd dolphin mini
Aktualności

BYD Dolphin Surf – najtańszy elektryk BYD wkracza do Europy z nową nazwą i ulepszeniami

2025-05-15
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA

RSS Nowe tematy na forum

  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
  • Elon Musk - czy problemy Tesli są jego winą
  • Must have elektryka
  • Tesla Roadster - co myślicie? Czy to auto powstanie?
  • Must have elektryka
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.