Chiński producent pojazdów elektrycznych BYD planuje dalszą ekspansję w Europie, rozważając budowę trzeciej fabryki samochodów elektrycznych oraz zakładu produkcji baterii. Decyzja ta jest odpowiedzią na wprowadzone w 2024 roku specjalne taryfy celne na import pojazdów elektrycznych z Chin do Unii Europejskiej, które znacząco podnoszą koszty importu.
Trzecia fabryka w Europie
Według Stelli Li, menedżerki BYD odpowiedzialnej za Europę, decyzja o lokalizacji trzeciej fabryki może zapaść w ciągu najbliższych 18 miesięcy. Choć szczegóły dotyczące harmonogramu nie zostały jeszcze ujawnione, można przypuszczać, że proces budowy będzie podobny do tego, jaki zastosowano w przypadku pierwszej europejskiej fabryki w Węgrzech. Ogłoszona pod koniec 2023 roku, fabryka w Węgrzech ma rozpocząć produkcję pod koniec 2025 roku. Jeśli BYD zdecyduje się na podobny harmonogram, pierwsze pojazdy z trzeciej fabryki mogłyby zjechać z linii produkcyjnej w drugiej połowie 2028 roku.
Zakład produkcji baterii
BYD rozważa również budowę zakładu produkcji baterii w Europie, co miałoby na celu zwiększenie lokalnej wartości dodanej i uniezależnienie firmy od importu kluczowych komponentów z Chin. Stella Li podkreśliła, że zarówno lokalizacja, jak i harmonogram realizacji tego projektu są nadal przedmiotem dyskusji.
Obecne fabryki i plany BYD w Europie
BYD już teraz realizuje ambitne plany lokalnej produkcji w Europie. Pierwsza fabryka w Węgrzech, gdzie produkowane będą modele Dolphin i Atto 3, ma rozpocząć działalność pod koniec 2025 roku. Dodatkowo, firma planuje budowę fabryki w Turcji, co jeszcze bardziej podkreśla jej zaangażowanie w rozwój lokalnej produkcji.
Budowa trzeciej fabryki oraz zakładu produkcji baterii pozwoliłaby BYD na znaczące zwiększenie zdolności produkcyjnych w Europie, umożliwiając wytwarzanie szerokiej gamy modeli z lokalnych zakładów.
Dlaczego BYD inwestuje w Europie?
1. Unikanie taryf celnych
Wprowadzone w 2024 roku specjalne taryfy na import pojazdów elektrycznych z Chin do UE sprawiają, że produkcja lokalna staje się bardziej opłacalna. Dzięki budowie fabryk w Europie, BYD może uniknąć zarówno regularnych ceł, jak i dodatkowych opłat, co pozwala na utrzymanie konkurencyjnych cen swoich pojazdów.
2. Wyższe ceny w Europie
Pomimo taryf, rynek europejski pozostaje atrakcyjny dla chińskich producentów, ponieważ ceny pojazdów elektrycznych w Europie są znacznie wyższe niż w Chinach. W Chinach trwa obecnie intensywna wojna cenowa, co dodatkowo motywuje BYD do zwiększenia swojej obecności na rynkach zagranicznych.
3. Rozwój lokalnej wartości dodanej
Budowa zakładu produkcji baterii w Europie pozwoliłaby BYD na zwiększenie lokalnej wartości dodanej, co jest kluczowe w kontekście rosnących wymagań regulacyjnych i preferencji konsumentów w UE.
Wyzwania na rynku europejskim
Pomimo ambitnych planów, BYD napotyka trudności w Europie. Sprzedaż pojazdów nie rozwija się tak dynamicznie, jak oczekiwano, a w niektórych krajach nawet spada. Jednak według danych Jato Dynamics, w styczniu 2025 roku BYD sprzedało o 44% więcej pojazdów w Europie niż konkurencyjne SAIC, które z marką MG Motor jest liderem wśród chińskich producentów na tym rynku.
Zmiany w zarządzie BYD Europe
Aby wzmocnić swoją pozycję w Europie, BYD dokonało kilku kluczowych zmian w zarządzie. W grudniu 2024 roku Maria Grazia Davino, była menedżerka Stellantis, została mianowana dyrektorem regionalnym na Niemcy, Szwajcarię, Polskę, Austrię i Czechy. Dodatkowo, na początku lutego 2025 roku BYD po raz pierwszy powołało dyrektora sprzedaży na Niemcy, którym został menedżer z konkurencyjnego SAIC.
Co myślisz?
BYD kontynuuje swoją ekspansję w Europie, rozważając budowę trzeciej fabryki pojazdów elektrycznych oraz zakładu produkcji baterii. Decyzje te mają na celu zwiększenie lokalnej produkcji, uniknięcie taryf celnych i wzmocnienie pozycji firmy na europejskim rynku EV.
Pomimo wyzwań, takich jak stagnacja sprzedaży w niektórych krajach, BYD pozostaje jednym z liderów wśród chińskich producentów na Starym Kontynencie. Dzięki inwestycjom w lokalną infrastrukturę i wzmocnieniu zespołu zarządzającego, firma ma szansę na dalszy rozwój i zwiększenie udziału w rynku.
Czy BYD zdoła utrzymać swoją pozycję lidera na rynku EV w Europie? Jak oceniacie ich strategię lokalizacji produkcji? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji