• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

1200 km zasięgu na jednym ładowaniu? BYD testuje baterie solid-state, ale studzi emocje

26.06.2025
w Aktualności, Baterie, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Plotki kontra rzeczywistość
  • Technologia solid-state – święty Graal elektromobilności?
  • Co planuje BYD?
  • Seal z baterią solid-state? Nie tak szybko
  • Czy 1800 km zasięgu ma sens?
  • Gra o wysoką stawkę
  • Czas na rozmowę

Chiński gigant motoryzacyjny BYD ponownie trafia na nagłówki mediów branżowych. Tym razem za sprawą pogłosek o testach przełomowych baterii typu solid-state, które miałyby zasilać elektrycznego sedana Seal – konkurenta Tesli Model 3. Według przecieków, testowy model miałby osiągać zasięg nawet 1875 km na jednym ładowaniu. Brzmi spektakularnie? Zdecydowanie. Ale BYD właśnie zdementował te informacje i zaleca cierpliwość.

Plotki kontra rzeczywistość

Cała historia zaczęła się od lokalnych doniesień z Chin, według których BYD miał zamontować solid-state battery w modelu Seal i rozpocząć testy drogowe. Spekulacje rozpaliły wyobraźnię – pojawiły się liczby mówiące o ładowaniu do 80% w zaledwie 12 minut i energii gęstości rzędu 400 Wh/kg, czyli niemal dwukrotnie więcej niż obecne baterie litowo-jonowe.

W teorii przekładałoby się to na zasięg ponad 1800 km według chińskiego cyklu CLTC, co przy bardziej realistycznym przeliczeniu na normy EPA oznacza około 1300 km – nadal znacznie więcej niż jakikolwiek dostępny dziś elektryk.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Ale BYD szybko uciął spekulacje. W oficjalnym oświadczeniu z 23 czerwca firma przekazała, że „nie ma żadnych oficjalnych informacji o pierwszym modelu ani parametrach”, a żadne testy drogowe nie zostały oficjalnie potwierdzone.

Inne w podobnym temacie

gac produkcja baterii solid-state

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

26/11/2025
saic solid-state battery

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

23/11/2025
miasto nocą

Zapomnij o złocie i kryptowalutach. Nową walutą światową staje się kilowatogodzina, a Chiny właśnie przejęły mennicę

22/11/2025
xpeng p7

Rząd Chin się tłumaczy. Nie zabiorą nam mocy, ale każą ją włączyć ręcznie. Koniec z aferą o 5 sekund

18/11/2025
REKLAMA
byd seal ev

Technologia solid-state – święty Graal elektromobilności?

Baterie solid-state to technologia, którą wiele firm nazywa „przyszłością aut elektrycznych”. W odróżnieniu od klasycznych akumulatorów litowo-jonowych (gdzie elektrolit jest cieczą), w ogniwach solid-state elektrolit jest ciałem stałym. To ma oznaczać:

  • większą gęstość energii, czyli dłuższy zasięg
  • szybsze ładowanie
  • niższe ryzyko zapłonu
  • dłuższą żywotność baterii

Nie dziwi więc, że poza BYD, nad tą technologią pracują też Volkswagen, Nissan, Mercedes-Benz, Stellantis, CATL i inni. Nissan właśnie potwierdził, że pierwsze modele z bateriami solid-state pojawią się u niego w 2028 roku.

Co planuje BYD?

Choć testy rzeczywiście trwają (BYD bada ogniwa o pojemności 20 Ah i 60 Ah), to seryjna produkcja ma ruszyć dopiero w 2027 roku. W pierwszych dwóch latach – czyli między 2027 a 2029 – produkcja ma być ograniczona, a dopiero w 2030 roku BYD chce wejść w fazę pełnej produkcji masowej.

Firma zapowiada, że do końca dekady koszt baterii solid-state zrówna się z bateriami cieczowymi. To oznacza, że elektryki o rekordowych zasięgach mogą stać się dostępne dla masowego klienta.

Co ciekawe, mimo rozwoju nowej technologii, BYD nie zamierza porzucać tańszych baterii LFP, które zasiliły m.in. najtańszy model Seagull (znany w Europie jako Dolphin Surf), wyceniony na niecałe 10 tys. dolarów (ok. 43 tys. zł).

byd seal ev

Seal z baterią solid-state? Nie tak szybko

Obecny BYD Seal kosztuje w Chinach od 175 800 juanów, czyli ok. 89 000 zł. Jest to bardzo konkurencyjna cena, zwłaszcza w segmencie, w którym dominuje Tesla Model 3. Ale choć właśnie ten model był wskazywany jako pierwszy kandydat do testów z nową baterią, firma nie potwierdza żadnych szczegółów.

Możliwe, że BYD trzyma informacje w tajemnicy, by zachować przewagę konkurencyjną. Albo że testy są jeszcze na zbyt wczesnym etapie, by mówić o wynikach, które można przekuć w kampanię marketingową.

Czy 1800 km zasięgu ma sens?

Z jednej strony – brzmi jak przyszłość. Z drugiej – pojawia się pytanie: czy ktoś naprawdę potrzebuje auta z zasięgiem 1800 km, skoro infrastruktura ładowania i tak się rozwija?

Z punktu widzenia przeciętnego kierowcy, który dziennie pokonuje 50–100 km, zasięg rzędu 500–600 km jest już wystarczający. Gdy dołożymy do tego szybkie ładowanie (np. 15 minut do 80%) – problem „range anxiety” znika.

Zatem czy warto inwestować w tak drogie i skomplikowane rozwiązania, które i tak nie wykorzystają swojego potencjału w codziennej jeździe?

Z drugiej strony – solid-state może być kluczem do rewolucji w pojazdach ciężkich, ciężarówkach, autobusach dalekobieżnych czy kamperach. Tam każdy dodatkowy kilometr realnie wpływa na efektywność.

byd seal ev

Gra o wysoką stawkę

BYD już teraz prześcignął Teslę pod względem rejestracji w Europie i Wielkiej Brytanii, a z nowymi bateriami może powiększyć przewagę. Firma inwestuje również w ultraszybkie ładowarki, autonomię i własne platformy EV, co może dać jej ogromną przewagę konkurencyjną.

REKLAMA

Rynek pojazdów elektrycznych wchodzi w fazę dojrzałości, a nowa technologia baterii może być tym, co przesądzi o liderach dekady 2030+.

Czas na rozmowę

Czy jesteśmy świadkami kolejnej rewolucji technologicznej w motoryzacji? A może to tylko PR-owa bańka napompowana przez producentów, którzy chcą wyprzedzić konkurencję w wyścigu o uwagę mediów?

Czy według Was solid-state rzeczywiście zmieni rynek EV – czy to tylko „buzzword” dekady? Dajcie znać w komentarzach.

Tagi: absolute solid-state batteryBaterie solid-stateBYDBYD SealChinyOgniwa solid-state
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

gac produkcja baterii solid-state
Aktualności

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

2025-11-26
saic solid-state battery
Aktualności

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

2025-11-23
miasto nocą
Aktualności

Zapomnij o złocie i kryptowalutach. Nową walutą światową staje się kilowatogodzina, a Chiny właśnie przejęły mennicę

2025-11-22

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15
xpeng x9 erev
Aktualności

Xpeng szykuje luksusowego vana z zasięgiem 1600 km i własnym „Mózgiem AI”

2025-11-18
ładowarki electra
Aktualności

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

2025-11-20
tesla glosowanie suc q3 2025
Aktualności

Internauci wybrali nową lokalizację Superchargera. To kluczowy punkt na mapie, ale radość może być przedwczesna

2025-11-22
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.