• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

CATL negocjuje przejęcie kontrolnego pakietu w Nio Power – gigant baterii chce zdominować rynek wymiany akumulatorów

07.04.2025
w Aktualności, Baterie, Stacje ładowania
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Chiński gigant bateryjny CATL prowadzi zaawansowane rozmowy w sprawie zakupu kontrolnego pakietu udziałów w Nio Power, spółce zależnej producenta samochodów elektrycznych Nio – informuje Reuters, powołując się na cztery osoby zaznajomione ze sprawą. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, może znacząco zmienić układ sił na rynku wymiany baterii w Chinach i globalnie.

Strategiczna propozycja po marcowej inwestycji

CATL przedstawił tę propozycję po tym, jak w marcu ogłosił inwestycję w wysokości do 2,5 miliarda juanów (około 342 milionów dolarów) w Nio Power. Źródła nie ujawniły dokładnej kwoty, jaką CATL oferuje w ramach proponowanej transakcji, jednak według jednego z informatorów wartość Nio Power przekraczała 10 miliardów juanów w rundzie finansowania w 2024 roku.

Partnerstwo z ambitnymi celami

18 marca Nio ogłosiło nowe partnerstwo z CATL, którego celem jest zbudowanie największej na świecie sieci stacji wymiany baterii. Firmy zgodziły się również na współpracę kapitałową, w ramach której CATL miał zainwestować do 2,5 miliarda juanów w Nio Power. Ta współpraca ma strategiczne znaczenie dla obu firm, szczególnie w kontekście rosnącej konkurencji na rynku pojazdów elektrycznych.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

chery exeed exlantix nio swap

Historia i struktura własnościowa Nio Power

Nio Power zostało założone w maju 2017 roku w Wuhan, w prowincji Hubei w środkowych Chinach. Początkowo spółka była w całości własnością Nio i była prawnie reprezentowana przez wiceprezesa producenta pojazdów elektrycznych, Shen Fei. W ostatnim czasie doszło do zmian personalnych – Shen rozpoczął pracę jako prezes submarki Nio o nazwie Onvo w zeszłym tygodniu i nie jest już szefem Nio Power.

Stanley Qu, dyrektor finansowy Nio, pełni obecnie również funkcję szefa Nio Power i odpowiada za wszystkie aspekty działalności tej jednostki, raportując bezpośrednio do założyciela, prezesa i dyrektora generalnego Nio, Williama Li.

REKLAMA

Zewnętrzni inwestorzy i wycena

W maju 2024 roku Nio ogłosiło, że fundusz rządu prowincji Hubei dokonał strategicznej inwestycji w wysokości 1,5 miliarda juanów w Nio Power, co stanowiło pierwszą zewnętrzną inwestycję w tę spółkę.

6 czerwca 2024 roku kierownictwo Nio poinformowało podczas telekonferencji wynikowej, że firma posiadała około 90-procentowy udział w kapitale własnym po otrzymaniu przez Nio Power pierwszego zewnętrznego finansowania. Oznaczało to, że wartość Nio Power wynosiła wówczas około 15 miliardów juanów.

W najnowszej inwestycji CATL wycena Nio Power została obniżona do około 10 miliardów juanów, według raportu lokalnego portalu informacyjnego 36kr z 20 marca. To oznacza, że jeśli CATL zainwestuje 2,5 miliarda juanów w Nio Power, może otrzymać 25-procentowy udział w spółce.

REKLAMA

Wzrastające zaangażowanie CATL w sektor wymiany baterii

CATL, będący największym na świecie dostawcą baterii do pojazdów elektrycznych, wszedł na rynek wymiany baterii w styczniu 2022 roku, a 18 grudnia 2024 roku ogłosił ambitne plany mające na celu standaryzację wymiennych baterii.

CATL wprowadził na rynek dwa standardowe pakiety baterii Choco-SEB w grudniu, oznaczając je jako #20 i #25, podobnie jak benzyna dostępna w Chinach kontynentalnych jako #92, #95 i #98. Producent baterii zapowiedział wówczas, że długoterminowym celem jest osiągnięcie 30 000 stacji wymiany baterii.

2 kwietnia CATL ogłosił, że zbuduje ponad 500 stacji wymiany z gigantem naftowym Sinopec Group jeszcze w tym roku, z długoterminowym celem 10 000 stacji.

catl choco-seb stacja

Dotychczasowa współpraca Nio i CATL

CATL jest dostawcą dla Nio i jednym z głównych zwolenników modelu wymiany baterii tego producenta pojazdów elektrycznych. W sierpniu 2020 roku Nio uruchomiło swój biznes wynajmu baterii BaaS (battery as a service), a Mirattery, spółka joint venture między CATL, Nio, Guotai Junan i Hubei Science Technology Investment, zarządza tymi aktywami bateryjnymi przeznaczonymi na wynajem.

Gdy Mirattery zostało założone, każdy z czterech początkowych inwestorów posiadał 25-procentowy udział. Po zmianach w strukturze akcjonariatu w ciągu ostatnich kilku lat, Nio jest obecnie największym udziałowcem z 19,4-procentowym udziałem, podczas gdy CATL i Hubei Science Technology Investment zajmują ex aequo trzecie miejsce z udziałami po 10,68% każdy.

Potencjalne konsekwencje przejęcia

Jeśli CATL rzeczywiście przejmie kontrolny pakiet w Nio Power, może to oznaczać znaczące zmiany w chińskim sektorze elektromobilności. Z jednej strony, połączenie zasobów finansowych i technologicznych CATL z infrastrukturą Nio mogłoby przyspieszyć rozwój sieci wymiany baterii w Chinach i na arenie międzynarodowej. Z drugiej strony, taka konsolidacja może budzić obawy o monopolizację rynku i potencjalne bariery dla mniejszych konkurentów.

Przyszłość modelu wymiany baterii

CATL, posiadający 3 245 stacji wymiany baterii w Chinach i 60 stacji za granicą, wraz z ambitnymi planami CATL, mogą znacząco przyspieszyć adopcję modelu wymiany baterii jako alternatywy dla tradycyjnego ładowania pojazdów elektrycznych. Standaryzacja wymiennych baterii promowana przez CATL może również rozwiązać jeden z głównych problemów – brak kompatybilności między systemami różnych producentów.

Co sądzicie o planach CATL przejęcia kontroli nad Nio Power? Czy model wymiany baterii ma szansę stać się dominującym rozwiązaniem na rynku pojazdów elektrycznych? A może to tylko nisza dla specyficznych zastosowań? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: catlchinyniowymiana baterii
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

dealer byd upadl chiny
Aktualności

Nagły upadek kluczowej sieci dealerskiej BYD w Chinach. Kto ponosi odpowiedzialność?

2025-05-31
catl ogniwa baterii
Aktualności

CATL zaskakuje branżę nowym rekordem wytrzymałości baterii litowo-metalowych. Co to znaczy dla elektromobilności?

2025-05-30
nio power zeekr power
Aktualności

NIO i ZEEKR łączą siły. Co ta współpraca zmieni na rynku ładowania aut elektrycznych w Chinach?

2025-05-30

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.