Spis treści
CATL, największy na świecie producent baterii, zaprezentował trzy przełomowe technologie akumulatorowe tuż przed rozpoczęciem salonu samochodowego w Szanghaju. Nowe rozwiązania mogą zupełnie zmienić rynek pojazdów elektrycznych w najbliższych latach.
Wyścig technologiczny z BYD
Chińscy giganci bateryjni toczą zaciekłą rywalizację o najszybsze ładowanie pojazdów elektrycznych. BYD niedawno przedstawił platformę Super-e, która pozwala na dodanie 400 kilometrów zasięgu w zaledwie 5 minut. Teraz CATL twierdzi, że przebił ten wynik, ujawniając drugą generację baterii Shenxing.
Nowa bateria LFP firmy CATL może dostarczyć zasięg 497 mil (około 800 km) na jednym ładowaniu i ładuje się z prędkością 12C. Dla porównania: współczynnik 1C oznacza czas ładowania jedną godzinę, a 2C – 30 minut. Przy współczynniku 12C bateria może dodawać 2,5 kilometra zasięgu na sekundę ładowania.
To przekłada się na 323 mile (520 km) zasięgu w zaledwie 5 minut ładowania – więcej niż 248 mil (400 km) oferowane przez BYD w podobnym czasie. Nawet w temperaturze -10°C, bateria może naładować się od 5% do 80% w zaledwie 15 minut.
Bateria Freevoy Dual-Power – podwójna moc, gigantyczny zasięg
Drugą znaczącą innowacją jest bateria Freevoy Dual-Power, która łączy dwa akumulatory w jeden duży pakiet. CATL porównał tę koncepcję do samolotów z dwoma silnikami – jeden główny obszar energetyczny i dodatkowy akumulator zwiększający zasięg w tym samym pakiecie.
Strefa wydłużonego zasięgu baterii wykorzystuje różne materiały ogniw, bez grafitu w anodzie. Ta technologia zwiększa objętościową gęstość energii o 60% i wagową gęstość energii o 50%. W połączeniu z systemami NCM (nikiel, kobalt, mangan) gęstość energii może wzrosnąć do ponad 1000 Wh/L.
CATL zaprezentował trzy różne rozwiązania z podwójnym zasilaniem wykorzystujące różne systemy chemiczne:
- Bateria sodowo-LFP
- Bateria LFP-LFP
- Bateria NCM-LFP/NCM-NCM




Przełom w technologii sodu – Naxtra Battery
Trzecim przełomowym produktem jest pierwsza na świecie bateria sodowo-jonowa produkowana masowo, która może zapewnić 124 mile (200 km) zasięgu w hybrydach plug-in i 310 mil (500 km) zasięgu w pełni elektrycznych pojazdach.
W przeciwieństwie do ogniw litowo-jonowych, baterie sodowo-jonowe są teoretycznie bardziej odporne na ekstremalne temperatury. CATL twierdzi, że akumulator zachowuje 93% użytecznej pojemności nawet w temperaturze -30°C i może się ładować od 30% do 80% w 30 minut w tych temperaturach.
Bateria Naxtra ma wysoką gęstość energii wynoszącą 175 Wh/kg, co jest najwyższym wynikiem na świecie dla baterii sodowo-jonowych i jest porównywalne z bateriami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP).
Umacnianie pozycji lidera
Te innowacje pojawiają się w czasie, gdy konkurencja na rynku baterii staje się coraz bardziej zacięta. W okresie styczeń-luty udział CATL w globalnych instalacjach baterii do pojazdów elektrycznych wyniósł 38,2%, co czyni go jedynym dostawcą baterii na świecie z udziałem w rynku przekraczającym 30%. Udział BYD w tym samym okresie wyniósł 16,9%.
CATL odnotował również wzrost dochodu netto w pierwszym kwartale o 32,85% rok do roku, osiągając 13,96 miliarda juanów (1,9 miliarda dolarów).
Kiedy zobaczymy te technologie?
Produkcja masowa baterii Naxtra 24V dla ciężarówek rozpocznie się w czerwcu 2025 roku, a bateria samochodowa Naxtra będzie produkowana masowo do grudnia 2025 roku.
Nie należy jednak spodziewać się, że ta technologia szybko trafi na rynek amerykański. Chociaż CATL mógłby ostatecznie licencjonować swoje innowacje amerykańskim producentom samochodów, napięcia handlowe są wysokie. Chiny już wstrzymały eksport metali ziem rzadkich i magnesów do USA w związku z trwającą wojną celną. Bez przełomowego porozumienia, Chiny mogą preferować zatrzymanie najlepszych technologii dla siebie.
Co to oznacza dla rynku EV?
Postęp w technologii baterii może sprawić, że pojazdy elektryczne staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dla konsumentów. Szybsze ładowanie, dłuższy zasięg i lepsza wydajność w niskich temperaturach to kluczowe elementy, które mogą przyspieszyć adopcję pojazdów elektrycznych na całym świecie.
Jak sądzicie, czy te nowe technologie baterii mogą przyczynić się do szybszego przejścia na pojazdy elektryczne? Czy szybkość ładowania 5 minut to przełom, czy tylko marketingowy chwyt? Dajcie znać w komentarzach!
Dołącz do dyskusji