Podczas piątej edycji China Auto Awards, organizowanej przez China Central Television (CCTV), Chery Exlantix ET został ogłoszony Samochodem Roku 2024 w Chinach. To prestiżowe wyróżnienie, często nazywane „Oscarem motoryzacyjnym” w Chinach, podkreśla wyjątkowe osiągnięcia tego nowoczesnego SUV-a w segmencie pojazdów nowej energii (NEV). W tym roku Exlantix ET ma również zadebiutować na rynkach międzynarodowych, takich jak Europa, Bliski Wschód i Azja Centralna.
Dlaczego Exlantix ET zdobył tytuł?
Exlantix ET, znany w Chinach jako Exeed Sterra ET, wyróżnił się spośród 31 modeli zakwalifikowanych do finału. Jury, składające się z przedstawicieli CATARC, Stowarzyszenia Producentów i Dealerów Samochodowych, Towarzystwa Inżynierów Motoryzacyjnych oraz Rady ds. Promocji Handlu Międzynarodowego w Przemyśle Motoryzacyjnym, doceniło trzy kluczowe technologie zastosowane w tym modelu:
- System zasięgu rozszerzonego (EREV),
- Napęd na cztery koła,
- Zaawansowany system inteligentnego prowadzenia.
Kluczowe cechy Exlantix ET
System EREV
Exlantix ET w wersji EREV (zasięg rozszerzony) wyposażony jest w 1,5-litrowy turbodoładowany generator, który osiąga sprawność cieplną na poziomie 44,5% i zużywa jedynie 5,9 litra paliwa na 100 km. Dzięki zbiornikowi paliwa o pojemności 67 litrów, SUV oferuje imponujący zasięg 1500 km w cyklu CLTC. Dodatkowo, bateria LFP o pojemności 41 kWh, produkowana przez Gotion, pozwala na przejechanie 240 km w trybie czysto elektrycznym.
Napęd na cztery koła
System AWD w Exlantix ET składa się z dwóch silników elektrycznych:
- 150 kW (201 KM) na przedniej osi,
- 195 kW (261 KM) na tylnej osi.
Łączna moc systemu wynosi 345 kW (485 KM) i 634 Nm momentu obrotowego, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,8 sekundy. System umożliwia dynamiczne rozdzielanie momentu obrotowego między osiami w zakresie od 0% do 100%.
Inteligentny system prowadzenia
Exlantix ET wykorzystuje dwa procesory Nvidia Orin-X o mocy obliczeniowej 508 TOPS oraz 30 różnych czujników, co pozwala na obsługę zaawansowanego systemu jazdy autonomicznej bez konieczności korzystania z map. To rozwiązanie zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy.
Wymiary i komfort
Exlantix ET to pięciomiejscowy SUV o wymiarach 4955/1975/1698 mm i rozstawie osi wynoszącym 3000 mm. Wyposażony jest w system zawieszenia pneumatycznego dostarczany przez firmę Khat, który umożliwia regulację prześwitu do 240 mm. System ten jest również stosowany w modelach takich marek jak Zeekr, Voyah, Xpeng czy Volvo China.
Warianty i ceny
Exlantix ET dostępny jest w różnych konfiguracjach:
- EREV z napędem na tył o mocy 195 kW i baterią 31 kWh,
- BEV (w pełni elektryczne) z mocą od 313 do 562 KM oraz bateriami o pojemności 77 kWh lub 100 kWh.
Ceny w Chinach wahają się od 189 800 do 319 800 juanów (około 26 175 – 44 100 USD).
Ekspansja na rynki międzynarodowe
W 2025 roku Exlantix ET ma zadebiutować na rynkach zagranicznych, w tym w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji Centralnej. Wersja globalna SUV-a otrzyma przeprojektowany przód z imitacją grilla, dostosowaną do preferencji klientów międzynarodowych.
Inni zwycięzcy China Auto Awards 2024
Podczas ceremonii China Auto Awards nagrodzono również inne modele w różnych kategoriach:
- Najbezpieczniejszy samochód: Hongqi EHS7 (Tiangong 8),
- Najlepszy design: M-Hero 917 Dragon Armour, Chery iCar V23,
- Najniższy ślad węglowy: Geely Galaxy EX5,
- Najbardziej komfortowy samochód: Nissan Pathfinder, Deepal G318,
- Najlepszy układ napędowy: Chery Fulwin T9,
- Najlepszy SUV: Hyundai Santa Fe, Wey 07,
- Najlepszy sedan: Toyota Camry, Volkswagen Passat Pro.
Podsumowanie
Exlantix ET to przykład nowoczesnego SUV-a, który łączy zaawansowaną technologię, imponujące osiągi i komfort. Zdobycie tytułu Samochodu Roku 2024 w Chinach to dowód na rosnącą pozycję Chery na globalnym rynku motoryzacyjnym. Dzięki planowanej ekspansji na rynki międzynarodowe, Exlantix ET ma szansę stać się jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli w segmencie NEV.
Czy Exlantix ET podbije rynki międzynarodowe? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji