• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Sprzedają miliony aut, ale zarabiają grosze. Chiński kolos na glinianych nogach?

27.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Gigantyczny obrót, mikroskopijny zarobek
  • Równia pochyła rentowności
  • Wzrost kosztów szybszy niż przychodów
  • Mordercza walka wewnętrzna
  • Great Wall Motor jako ostrzeżenie
  • Listopadowe światełko w tunelu czy anomalia?
  • Co to oznacza dla nas?

Chiński przemysł motoryzacyjny w 2025 roku przypomina rozpędzony walec, który miażdży statystyki produkcji, ale sam ledwo trzyma się drogi pod względem finansowym. Najnowsze dane płynące z Państwa Środka są szokujące dla analityków przyzwyczajonych do patrzenia tylko na słupki sprzedaży. Mimo że fabryki pracują pełną parą, a na ulice wyjeżdżają rekordowe liczby elektryków, rentowność całego sektora szoruje po dnie. Średni zysk na jednym samochodzie stopniał do poziomu, który w Europie uznano by za błąd statystyczny. Czy obserwujemy początek wielkiego „wymierania” chińskich marek, czy może celową strategię wyniszczenia konkurencji?

Gigantyczny obrót, mikroskopijny zarobek

Cui Dongshu, Sekretarz Generalny Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA), opublikował dane, które rzucają nowe światło na kondycję tamtejszego rynku. Od stycznia do listopada 2025 roku marża zysku w chińskim przemyśle motoryzacyjnym wyniosła zaledwie 4,4%. To drugi najgorszy wynik w historii pomiarów. Gorzej było tylko rok wcześniej, gdy wskaźnik ten spadł do 4,3%. Dla porównania, jeszcze w 2017 roku producenci cieszyli się marżą na poziomie blisko 8%.

Liczby bezwzględne działają na wyobraźnię jeszcze mocniej. Średni przychód z jednego pojazdu w całym łańcuchu dostaw to około 322 000 juanów (ok. 164 tys. zł). Ile z tego zostaje w kieszeni producenta jako zysk brutto? Zaledwie 14 000 juanów. Oznacza to, że na każdym sprzedanym aucie, często naszpikowanym nowoczesną technologią, chiński przemysł zarabia średnio tylko około 7 140 złotych. Przy tak niskim marginesie, każdy błąd w logistyce czy wzrost cen surowców może oznaczać sprzedaż pod kreską.

Równia pochyła rentowności

Sytuacja nie pogorszyła się z dnia na dzień. To proces trwający od lat, co doskonale obrazuje poniższe zestawienie. Widać w nim wyraźnie, jak marże topnieją wraz ze wzrostem konkurencji i nasyceniem rynku.

Inne w podobnym temacie

normy baterii cctv

Chiny wprowadzają bezwzględny zakaz pożarów baterii w autach elektrycznych. Nowe normy GB 38031-2025

27/12/2025
li auto i8

Chiny dokręcają śrubę producentom elektryków i wymuszają niższą konsumpcję energii. Europa natomiast łagodzi normy emisji spalin…

26/12/2025
roboty humanoidalne catl w praktyce

CATL wyprzedza Teslę i wysyła humanoidalne roboty do niebezpiecznej pracy przy wysokim napięciu

22/12/2025
Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

20/12/2025
Rok / MiesiącMarża zysku (%)
20177,8%
20187,3%
20196,3%
20206,2%
20216,1%
20225,7%
20235,0%
20244,3%
Styczeń-Luty 20254,2%
Marzec 20253,5%
Kwiecień 20254,4%
Maj 20255,2%
Czerwiec 20256,9%
Lipiec 20253,5%
Sierpień 20253,4%
Wrzesień 20254,4%
Październik 20253,9%
Listopad 20254,4%
Średnia 2025 (I-XI)4,4%

Dane te pokazują, że choć zdarzają się lepsze miesiące (jak czerwiec ze skokiem do 6,9%), ogólny trend jest bezlitosny. Przemysł motoryzacyjny w Chinach stał się zakładnikiem własnej skali.

Wzrost kosztów szybszy niż przychodów

Paradoks obecnej sytuacji polega na tym, że pieniędzy w systemie jest teoretycznie więcej. Przychody całej branży w analizowanym okresie przekroczyły 10 bilionów juanów (ok. 5,1 bln zł), notując wzrost o 8,1% rok do roku. Problem w tym, że wydatki rosły szybciej. Koszty operacyjne skoczyły o 9%, osiągając poziom 8,84 biliona juanów (ok. 4,5 bln zł).

Co pożera zyski chińskich gigantów? Dwa główne czynniki to rosnące ceny pracy oraz wahania cen surowców do produkcji baterii. Wyścig zbrojeń w technologii ogniw i konieczność ciągłego unowocześniania linii produkcyjnych sprawiają, że producenci muszą inwestować fortunę, by po prostu utrzymać się w grze. Nie ma tu miejsca na odcinanie kuponów. Każdy zarobiony juan jest natychmiast reinwestowany lub przepalany na pokrycie rosnących kosztów.

xiaomi su7 fabryka

Mordercza walka wewnętrzna

Eksperci wskazują na jeszcze jeden, być może najważniejszy powód tej finansowej zadyszki: „wewnętrzną konkurencję” (ang. involution). Na chińskim rynku trwa brutalna wojna cenowa, która rozlała się z sektora pojazdów elektrycznych (NEV) na tradycyjne auta spalinowe.

Producenci elektryków obniżają ceny, by zdobyć udział w rynku. Producenci aut spalinowych, chcąc przetrwać, muszą robić to samo. W efekcie mamy do czynienia z spiralą obniżek, która niszczy rentowność obu stron. Ponad 70% modeli samochodów dostępnych obecnie w Chinach jest sprzedawanych ze stratą. To sytuacja bez precedensu na tak dużą skalę. Firmy dopłacają do interesu, licząc na to, że ich konkurenci zbankrutują pierwsi, a oni przejmą rynek w przyszłości.

Ofiarami tej wojny są też dilerzy. Według danych serwisu Autohome, ponad połowa salonów samochodowych w Chinach notuje straty. Sprzedawcy są podwójnie poszkodowani: muszą oferować gigantyczne rabaty, by przyciągnąć klienta, a jednocześnie producenci wywierają na nich presję, by odbierali coraz więcej aut z fabryk.

Great Wall Motor jako ostrzeżenie

Idealnym przykładem tego mechanizmu są wyniki finansowe Great Wall Motor (GWM). W pierwszych trzech kwartałach 2025 roku firma zwiększyła przychody o blisko 8%, co teoretycznie powinno cieszyć akcjonariuszy. Jednak w tym samym czasie zysk netto runął o niemal 17%. Powód? Konieczność drastycznego zwiększenia wydatków na kanały dystrybucji i udział w wyniszczającej walce cenowej.

To pokazuje, że nawet uznani gracze nie są bezpieczni. Wzrost sprzedaży nie gwarantuje już sukcesu finansowego. Strategia „sprzedać jak najwięcej za wszelką cenę” zaczyna zbierać swoje żniwo. Wiele mniejszych firm może nie przetrwać tego okresu, co doprowadzi do nieuchronnej konsolidacji rynku. Z setek marek, o których słyszymy dzisiaj, za kilka lat może zostać garstka najsilniejszych konglomeratów.

Listopadowe światełko w tunelu czy anomalia?

Końcówka roku przyniosła lekkie odbicie. W samym listopadzie branża wygenerowała zysk na poziomie 50,8 mld juanów (ok. 26 mld zł), co stanowi wzrost aż o 39,2% rok do roku. Marża w tym miesiącu wyniosła 4,4%, co jest wynikiem lepszym niż tragiczne 3,3% zanotowane w listopadzie 2024 roku.

Należy jednak pamiętać, że koniec roku to w Chinach tradycyjnie okres wzmożonych zakupów przed Chińskim Nowym Rokiem i zamykaniem celów sprzedażowych. Jeden lepszy miesiąc nie odwraca trendu, który trwa od 2017 roku. Produkcja w okresie styczeń-listopad 2025 wyniosła ponad 31 milionów pojazdów. Z tego aż 14,53 miliona to auta nowej energii (NEV), których produkcja wzrosła o 27%. Auta spalinowe stoją w miejscu.

Co to oznacza dla nas?

Patrząc na te dane z perspektywy europejskiej, musimy przygotować się na dwa scenariusze. Po pierwsze, chińscy producenci, dusząc się na własnym rynku z marżą 7 tys. zł na aucie, będą jeszcze agresywniej szukać zbytu za granicą, w tym w Polsce. Eksport to dla nich szansa na wyższe marże. Po drugie, tak niska rentowność w Chinach to sygnał, że ceny aut elektrycznych osiągnęły tam dno. Dalsze obniżki mogą być technicznie niemożliwe bez bankructw producentów.

Czy uważacie, że taka strategia „wypalania” konkurencji niskimi marżami ma sens długoterminowy? Czy wolelibyście kupić tańsze auto od firmy, która może zniknąć z rynku za 2 lata, czy droższe od stabilnego gracza? Dajcie znać w komentarzach.

Źródło: carnewschina
Tagi: Chinyfabryka samochodówmarżaWyniki sprzedaży
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

normy baterii cctv
Aktualności

Chiny wprowadzają bezwzględny zakaz pożarów baterii w autach elektrycznych. Nowe normy GB 38031-2025

2025-12-27
li auto i8
Aktualności

Chiny dokręcają śrubę producentom elektryków i wymuszają niższą konsumpcję energii. Europa natomiast łagodzi normy emisji spalin…

2025-12-26
roboty humanoidalne catl w praktyce
Aktualności

CATL wyprzedza Teslę i wysyła humanoidalne roboty do niebezpiecznej pracy przy wysokim napięciu

2025-12-22

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

toyota urban cruiser ev
Aktualności

Toyota naprawia błędy bZ4X? Nowy Urban Cruiser ma wszystko, by stać się hitem

2025-12-21
byd ladowanie w domu airbnb
Aktualności

BYD robi „Airbnb dla prądu”. Twoja domowa ładowarka zarobi na siebie, gdy będziesz w pracy

2025-12-22
Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę
Aktualności

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

2025-12-20
orlen charger w orlen vitay
Aktualności

Kierowcy elektryków odetchną z ulgą? Orlen kończy z rozbiciem aplikacji i łączy usługi

2025-12-19
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.