Spis treści
Porsche notuje znaczący wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w pierwszym kwartale 2025 roku. Niemiecka marka luksusowych samochodów sportowych dostarczyła klientom na całym świecie 71 470 pojazdów, z czego aż 38,5% stanowiły modele zelektryfikowane. To historyczny wynik, który pokazuje rosnący trend elektryfikacji w segmencie premium.
Elektryczne Porsche podbija rynek
W strukturze sprzedaży samochody w pełni elektryczne stanowią już 25,9% wszystkich dostarczonych pojazdów, a hybrydy typu plug-in 12,6%. To przełomowy moment dla marki, która jeszcze kilka lat temu kojarzona była wyłącznie z silnikami spalinowymi. Łącznie Porsche sprzedało w pierwszym kwartale 18 388 samochodów elektrycznych.
Największy sukces notuje elektryczny Macan, który został dostarczony w liczbie 14 185 egzemplarzy. Stanowi to ponad 60% całkowitej sprzedaży tego modelu, który osiągnął wzrost o 14% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Taycan, pierwszy w pełni elektryczny model marki, znalazł 4 203 nabywców, co stanowi nieznaczny spadek o 1% rok do roku.
Zróżnicowana sytuacja na światowych rynkach
Ameryka Północna pozostaje największym rynkiem dla Porsche, z 20 698 dostarczonych samochodów, co przekłada się na imponujący wzrost o 37%. Matthias Becker, członek zarządu ds. sprzedaży i marketingu w Porsche AG, podkreśla: „Macan osiągnął bardzo dobre wyniki w pierwszym kwartale i znacząco przyczynia się do zwiększenia naszego wskaźnika elektryfikacji”.
Sytuacja w innych regionach jest bardziej zróżnicowana. W Europie (bez Niemiec) dostarczono 18 017 pojazdów, co oznacza spadek o 10%. Na rynku niemieckim spadek był jeszcze większy – 34%, z łączną liczbą 7 495 samochodów. W Chinach sytuacja wygląda najgorzej – spadek o 42% do 9 471 egzemplarzy.
Porsche tłumaczy te wyniki kilkoma czynnikami. W przypadku Europy i Niemiec firma wskazuje na wyjątkowo silny pierwszy kwartał 2024 roku związany z nadrabianiem zaległości oraz na europejskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa cybernetycznego, które doprowadziły do wycofania z rynku spalinowego Macana oraz modeli 718.
Nowa Panamera z mocnym startem
Godne uwagi są wyniki nowej Panamery, która zanotowała wzrost o 27%, osiągając 7 769 dostarczonych egzemplarzy. Model ten potwierdza, że klienci Porsche są zainteresowani nowoczesnymi technologiami, w tym rozwiązaniami hybrydowymi, które są dostępne w tej linii produktowej.
Ikonicznego 911 dostarczono w liczbie 11 390 sztuk, co oznacza spadek o 12%. Jest to związane z silną końcową sprzedażą poprzedniego modelu w ubiegłym roku oraz stopniowym wprowadzaniem nowych wariantów. Modele 718 Boxster i 718 Cayman zanotowały spadek o 22% z powodu ograniczonej dostępności związanej z europejskimi przepisami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa.
Strategia „Wartość ponad wolumen”
Porsche kontynuuje strategię „Value over Volume”, koncentrując się na dopasowaniu podaży do popytu zamiast agresywnej walki cenowej. Jest to szczególnie widoczne w Chinach, gdzie firma nie chce uczestniczyć w wojnie cenowej, mimo że prowadzi to do spadku sprzedaży.
Firma potwierdza swoją elastyczną strategię produktową, która zakłada oferowanie wszystkich trzech wariantów napędu – elektrycznego, hybrydowego i spalinowego – dla sportowych samochodów dwudrzwiowych, sportowych sedanów i SUV-ów co najmniej do lat 30. XXI wieku.
Perspektywy na przyszłość
Matthias Becker patrzy optymistycznie w przyszłość: „Porsche ma bardzo młodą i niezwykle atrakcyjną gamę produktów. Zapotrzebowanie klientów pozostaje na solidnym poziomie”. Firma inwestuje w markę i portfolio produktów, aby elastycznie reagować na wymagania klientów.
Elektryczny Macan prawdopodobnie przekroczy w drugim kwartale 2025 roku całkowity wynik sprzedaży z 2024 roku (18 278 pojazdów). W planach jest również elektryczna wersja SUV-a Cayenne, który pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem marki.
Porsche jasno pokazuje, że elektryfikacja jest kluczowym elementem strategii rozwoju, ale jednocześnie firma nie rezygnuje z innych technologii napędowych, starając się odpowiadać na zróżnicowane preferencje klientów na całym świecie.
A jak Wy oceniacie strategię Porsche? Czy marka powinna szybciej przechodzić na napędy elektryczne, czy słusznie zachowuje różnorodność w swojej ofercie? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!
Dołącz do dyskusji