• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Rewolucja w dopłatach do elektryków z programu naszEauto. Dostawczaki i busy włączone do dopłat, ale czy dla wszystkich starczy pieniędzy?

13.10.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Co nowego na stole?
  • Chińskie auta odetchnęły z ulgą
  • Obietnice poprawy i gorzka pigułka
  • Kto pierwszy, ten lepszy? Czas może naglić

Rząd kończy prace nad nową, mocno zmodyfikowaną wersją programu dopłat „NaszEauto”. Zmiany są fundamentalne i otwierają drzwi do elektromobilności zupełnie nowym grupom odbiorców. Na stole leżą dopłaty do elektrycznych busów i aut dostawczych, a lista beneficjentów rozszerza się o szpitale, szkoły czy parki narodowe. Jest jednak i druga strona medalu – budżet programu topnieje, a indywidualni nabywcy mogą wkrótce stanąć w obliczu ostrej konkurencji o środki.

Co nowego na stole?

Najważniejsza informacja jest taka, że program „NaszEauto” przestaje być domeną wyłącznie samochodów osobowych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wraz z Ministerstwem Klimatu i Środowiska oficjalnie wprowadzają wsparcie dla dwóch nowych kategorii pojazdów. Chodzi o małe busy (kategoria M2, do 5 ton) oraz popularne samochody dostawcze (kategoria N1, do 3,5 tony).

Kwoty dofinansowania robią wrażenie i są dostosowane do specyfiki tych pojazdów. W nowej odsłonie programu, która ma wystartować już 20 października, wsparcie wyniesie:

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

  • do 40 tys. zł dla pojazdów osobowych (kategoria M1),
  • do 70 tys. zł dla pojazdów dostawczych (N1),
  • aż do 600 tys. zł dla małych busów (M2).

To nie wszystko. Krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o pieniądze, został znacznie poszerzony. O ile osoby fizyczne i prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą wciąż mogą liczyć na wsparcie przy zakupie auta osobowego, o tyle prawdziwa rewolucja dotyczy instytucji. O dotacje na busy i dostawczaki będą mogły starać się teraz organizacje pozarządowe, parki narodowe, a także placówki edukacyjne, medyczne i opiekuńcze, w tym szpitale działające w ramach kontraktu z NFZ czy szkoły prowadzone przez samorządy.

REKLAMA

Warto odnotować, że z programu znika premia za niski dochód. Utrzymano natomiast bonus za zezłomowanie starego pojazdu, jednak pod warunkiem, że złomowany pojazd należy do tej samej kategorii, co nowo nabywany elektryk.

kia pv5 cargo
Kia PV5

Chińskie auta odetchnęły z ulgą

W ostatnich tygodniach gorącym tematem w branży była propozycja, aby z programu wykluczyć pojazdy, od których naliczono cło. W praktyce uderzyłoby to w samochody importowane spoza Unii Europejskiej, a więc głównie z Chin. Taki zapis mógłby mocno ograniczyć wybór konsumentów i wpłynąć na konkurencyjność rynku.

Jak poinformował wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta, po konsultacjach społecznych rząd wycofał się z tego pomysłu. Okazało się, że sprzeciw wobec tego zapisu był niemal powszechny, również w samej branży motoryzacyjnej. Oznacza to, że dopłaty wciąż będą dostępne na wszystkie nowe pojazdy elektryczne, niezależnie od kraju ich produkcji.

Obietnice poprawy i gorzka pigułka

Nie jest tajemnicą, że dotychczasowa edycja programu „NaszEauto” działała bardzo wolno. Dane z początku października były alarmujące – na ponad 16 tysięcy złożonych wniosków, wypłaty zrealizowano zaledwie dla 3% aplikujących. Wiceminister Bolesta przyznał, że tempo jest niezadowalające i zapowiedział zmiany. NFOŚiGW ma zoptymalizować procesowanie wniosków i zatrudnić nowych pracowników, aby wszystko „ruszyło z kopyta”.

Jednocześnie z programu płyną też mniej optymistyczne wieści. Po pierwsze, ze względu na sztywne zasady Krajowego Planu Odbudowy, z którego pochodzi finansowanie, wciąż niemożliwe jest objęcie wsparciem dużych flot korporacyjnych, o co od dawna apeluje rynek. Po drugie, ostatecznie zrezygnowano z planów uruchomienia programu dopłat do rowerów elektrycznych. Zabrakło na to miejsca w krajowym budżecie.

Najważniejszą informacją jest jednak oficjalne zmniejszenie budżetu całego programu z 1,6 mld zł do 1,1 mld zł. Brakujące 400 milionów złotych zostało przesunięte na program ocieplania szkół.

REKLAMA
Audi Q4 40 e-tron 2025
Audi Q4 40 e-tron 2025

Kto pierwszy, ten lepszy? Czas może naglić

Rozszerzenie programu o nowe kategorie pojazdów i beneficjentów to z jednej strony świetna wiadomość. Elektryfikacja transportu publicznego w małych gminach czy floty pojazdów dostawczych w miastach to krok w bardzo dobrym kierunku. Z drugiej strony, pojawia się fundamentalne pytanie – czy dla wszystkich starczy pieniędzy?

Dotychczasowe, bardzo powolne tempo rozpatrywania wniosków osób fizycznych, w zderzeniu z nowymi, niezwykle wysokimi kwotami dotacji dla instytucji, budzi uzasadnione obawy. Wystarczy, że kilkadziesiąt gmin lub szpitali złoży wnioski o dofinansowanie zakupu elektrycznych busów, gdzie pojedyncza dotacja może sięgnąć 600 tys. złotych, aby dostępny budżet zaczął topnieć w oczach.

Może to doprowadzić do sytuacji, w której osoby fizyczne, czekające miesiącami na rozpatrzenie swojego wniosku na 40 tys. zł, obudzą się w momencie, gdy pula środków zostanie już wyczerpana przez dużych, instytucjonalnych graczy. Wyścig z czasem może okazać się nierówny, a cierpliwość dotychczasowych wnioskodawców może zostać wystawiona na ciężką próbę.

Nowe zasady otwierają ogromne możliwości, ale jednocześnie wprowadzają element niepewności dla indywidualnych nabywców. Jak oceniacie te zmiany? Czy poszerzenie programu to dobra decyzja, czy może obawiacie się, że pieniądze rozejdą się zbyt szybko, zanim zdążycie z nich skorzystać? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Tagi: dopłatynaszEautoPolska
Udostępnij1Tweet1UdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla suc rumia otwarty dla wszystkich
Aktualności

Tesla właśnie to zrobiła. Superchargery w polsce już nie tylko dla Tesli. Znamy ceny na pierwszej stacji

2025-11-12
ranking cen ladowania polska 11 2025
Aktualności

Polski chaos ładowarkowi trwa nadal. Ładowanie elektryka za 42 złote albo za 215 złotych [Cennik LISTOPAD 2025)

2025-11-08
dacia spring 2025
Aktualności

To się nazywa obniżka. Nowa Dacia Spring (2025) od 66 500 zł, ale na najtańszy model musicie uważać

2025-11-06

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla suc rumia otwarty dla wszystkich
Aktualności

Tesla właśnie to zrobiła. Superchargery w polsce już nie tylko dla Tesli. Znamy ceny na pierwszej stacji

2025-11-12
denza z9 gt
Aktualności

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

2025-11-12
tesla fsd
Aktualności

Desperacka walka Tesli o Chiny. Musk ogłasza FSD na marzec, bo sprzedaż nurkuje, a Xpeng daje to za darmo

2025-11-09
stelato s9
Aktualności

Tego nie da się zatrzymać. Huawei i BAIC ładują w Stelato S9 cztery lidary i cenę, która zawstydzi Europę

2025-11-09
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.