Chińska branża motoryzacyjna nie przestaje zadziwiać. W 2024 roku wolumen sprzedaży samochodów osobowych w Chinach osiągnął aż 22,608 mln sztuk, co oznacza przyrost na poziomie 3,1% rok do roku. Szczególnie imponująca jest dynamika w segmencie rodzimych marek. Chińskie brandy odpowiadają już za 17,97 mln pojazdów osobowych (wzrost o 23,1%), natomiast produkcja aut klasy wyższej wyrażona w liczbie 4,738 mln sztuk także rośnie, choć w umiarkowanym tempie 2,3%. To pokazuje, że zainteresowanie rodzimymi producentami wciąż wzrasta, a wielu konsumentów skłania się ku alternatywie dla marek globalnych.
Imponujące przetasowania w segmencie sedan i hatchback
Sedany i hatchbacki zawsze cieszyły się sporym zainteresowaniem, ale dominacja BYD w tej kategorii jest coraz bardziej widoczna. Przejrzyjmy tegoroczny ranking sprzedaży:
Ranking | Sedan/Hatchback | Sprzedaż w 2024 |
---|---|---|
1 | BYD Qin Plus | 480,025 |
2 | BYD Seagull | 453,593 |
3 | Nissan Sylphy | 342,395 |
4 | Volkswagen Lavida | 322,933 |
5 | SGMW Wuling Hongguang Mini EV | 261,141 |
6 | Volkswagen Passat | 246,007 |
7 | Volkswagen Sagitar | 241,127 |
8 | BYD Qin L | 229,591 |
9 | BYD Han | 228,713 |
10 | BYD Destroyer 05 | 217,232 |
11 | SGMW Wuling Bingo | 210,374 |
12 | BYD Seal 06 | 193,631 |
13 | Tesla Model 3 | 176,793 |
14 | Audi A6L | 176,347 |
15 | Volkswagen Magotan | 174,973 |
16 | BYD Dolphin | 160,594 |
17 | Mercedes-Benz C-Class | 159,700 |
18 | Toyota Camry | 158,038 |
19 | Geely Preface | 154,783 |
20 | Changan Eado | 153,348 |
Na czele rankingu uplasował się BYD Qin Plus. Pojazd ten w ciągu roku sprzedał się w liczbie 480,025 sztuk, a jego sprzedaż rosła stabilnie (średnio 40 tys. w każdym miesiącu). W tym 304,388 egzemplarzy stanowi PHEV, a 175,637 to wariant EV. Warto podkreślić, że spośród wszystkich sedanów BYD Qin Plus był tuż za plecami Tesli Model Y, zajmując wysoką lokatę w ogólnej klasyfikacji wszystkich segmentów.
Drugie miejsce na liście zajmuje BYD Seagull z imponującym wynikiem 453,593 sztuk, wyraźnie wyprzedzając Nissan Sylphy czy Volkswagen Lavida. Popularność tych modeli pokazuje, jak bardzo chiński rynek zmienia się w stronę pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
SUV: Tesla Model Y i BYD Song w ścisłej czołówce
Największy i najszybciej rozwijający się segment w Chinach to SUV-y. Tu także zawrzało za sprawą nowych modeli i silnej pozycji lokalnych producentów. Spójrzmy na aktualną klasyfikację:
Ranking | SUV | Sprzedaż w 2024 |
---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 480,309 |
2 | BYD Song Plus | 418,474 |
3 | BYD Yuan Plus | 275,223 |
4 | BYD Song Pro | 241,598 |
5 | Geely Xingyue L | 219,892 |
6 | Changan CS75 Plus | 218,353 |
7 | Toyota Frontlander | 204,847 |
8 | Toyota RAV4 | 193,402 |
9 | Aito M7 | 193,342 |
10 | Li L6 | 192,257 |
11 | Toyota Corolla Cross | 190,992 |
12 | Chery Tiggo 8 | 190,114 |
13 | Honda CR-V | 182,183 |
14 | Volkswagen Tiguan L | 170,679 |
15 | Volkswagen Tayron | 164,177 |
16 | GAC Aion Y | 156,503 |
17 | Aito M9 | 156,051 |
18 | Mercedes-Benz GLC | 153,100 |
19 | Audi Q5L | 147,224 |
20 | BYD Tang | 140,627 |
Najlepiej sprzedającym się SUV-em pozostaje Tesla Model Y, z wynikiem 480,309 sztuk w Chinach. Tuż za nim podąża rodzina BYD Song: Song Plus (418,474) i Song Pro (241,598). Dużym zainteresowaniem cieszą się również modele Geely oraz czołowe warianty Toyoty i Hondy. W top 20 zobaczymy także debiuty marek Aito i Li, które skutecznie przyciągają klientów innowacyjnym designem i rozbudowanymi systemami elektronicznymi.
MPV: BYD Denza D9 i konkurencja
Choć segment MPV nie rośnie tak spektakularnie jak SUV-y, w 2024 r. zanotował niewielki wzrost +0,4%, osiągając poziom 1,088 mln sztuk. Warto zwrócić uwagę, że MPV w Chinach to często pojazdy klasy premium, wykorzystywane przez biznesmenów i rodziny ceniące przestrzeń. Oto tabelaryczny przegląd top 10:
Ranking | MPV | Sprzedaż w 2024 |
---|---|---|
1 | BYD Denza D9 | 102,951 |
2 | Toyota Sienna | 89,450 |
3 | Toyota Granvia | 78,687 |
4 | GAC Trumpchi M8 | 65,126 |
5 | Buick GL8 | 64,688 |
6 | Dongfeng Voyah Dreamer | 55,117 |
7 | GAC Trumpchi M6 | 50,126 |
8 | GAC Trumpchi E8 | 49,163 |
9 | Honda Odyssey | 31,980 |
10 | SGMW Wuling Jiachen | 26,915 |
BYD Denza D9 pozostaje liderem w tym segmencie, odnotowując 102,951 sprzedanych sztuk. Co ciekawe, jest to drugi rok z rzędu, kiedy ten model zgarnia tytuł najlepiej sprzedającego się MPV. Toyota Sienna oraz Granvia utrzymują mocną pozycję, stanowiąc solidną alternatywę aspektów jakości i funkcjonalności. Chociaż Buick GL8 był kiedyś preferowany przez użytkowników korporacyjnych, dziś widać, że ma bardziej zaciętą rywalizację.
Trendy i możliwe konsekwencje
Tradycyjnym markom zachodnim coraz trudniej utrzymać palmę pierwszeństwa, ponieważ BYD, Geely, SGMW, Changan oraz Aito pokazują coraz lepsze wyniki w wielu przedziałach cenowych. Mocne wsparcie rządu dla pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in, a także kompetencje technologiczne chińskich korporacji sprawiają, że dominacja rodzimych marek nadal rośnie. To może wpłynąć na plany biznesowe europejskich i japońskich potentatów.
W sedanie i hatchbacku dominują interesujące propozycje elektryczne (BYD Seagull, SGMW Wuling Bingo), co może zwiastować trwałe przesunięcie się gustów konsumentów. Z kolei w SUV-ach niezależnie od tego, czy mówimy o Tesla Model Y, czy BYD Song Plus, widać duży popyt na pojazdy ekologiczne o stosunkowo dużym zasięgu i mocnych parametrach.Nie sposób również pominąć wzmacniającej się pozycji marek premium (m.in. Aito, Li Auto), które wprowadzają nowoczesne opcje w zakresie comfortu i rozrywki. To oznacza, że walka o klienta w Chinach toczy się na wielu frontach: cenowym, technologicznym i stylistycznym.
Czy dominacja BYD będzie nie do zatrzymania?
W kolejnych latach warto zwrócić uwagę na dalszy rozwój nowych modeli, zwłaszcza tych łączących napędy alternatywne (EV, PHEV) z atrakcyjnym designem i przystępną ceną. Chiński rynek staje się ściśle regulowany, a konkurencja wewnętrzna rośnie w szybkim tempie. Równocześnie, klienci w miastach szukają coraz bardziej zróżnicowanych rozwiązań: od tanich kompaktów miejskich po luksusowe limuzyny i rodzinne MPV.
Silna ekspansja marki BYD we wszystkich segmentach (sedan, SUV i MPV) potwierdza, że chiński gigant potrafi skutecznie przełamywać schematy. Część analityków przewiduje, że następny etap to jeszcze większa ekspansja zagraniczna, zwłaszcza w Europie i Ameryce Łacińskiej.
Twoje zdanie ma znaczenie
Co myślisz o takiej dynamice chińskiego rynku? Czy ta ofensywa marek z Państwa Środka doprowadzi do globalnej rewolucji w motoryzacji? A może europejskie, koreańskie czy japońskie koncerny odzyskają stracony grunt, wprowadzając bardziej konkurencyjne auta elektryczne i plug-in na skalę masową? Zapraszamy do wyrażenia opinii – rozbudowane debaty wokół chińskiego rynku samochodowego to temat, który z każdym rokiem staje się coraz bardziej fascynujący.
Wiele wskazuje na to, że najbliższe lata będą kluczowe, nie tylko dla lokalnych producentów w Chinach, ale i globalnych korporacji motoryzacyjnych, które starają się utrzymać pozycję w tym niezwykle ważnym regionie świata. Wszystko to tworzy pasjonujący wyścig, z którego najwięcej mogą zyskać klienci otrzymujący coraz bardziej zaawansowane i dopracowane modele. Pozostaje więc obserwować, jak rozwinie się ta sytuacja i kto ostatecznie zdobędzie przewagę w walce o serca chińskich kierowców.
Dołącz do dyskusji