• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Toyota chce przejąć chińskiego bankruta? Sprawdziliśmy, co naprawdę dzieje się z Neta Auto

14.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Neta Auto na krawędzi przepaści
  • Zawrotna utrata wartości
  • Kłopoty nie tylko w Chinach
  • Toyota zaprzecza. Neta również
  • Sądowa procedura upadłościowa już ruszyła
  • Niewielkie światło w tunelu
  • Co dalej? Czy w ogóle jest plan B?
  • Czas na Wasz głos

Od kilku dni w mediach branżowych krąży informacja, że Toyota rozważa przejęcie chińskiego producenta aut elektrycznych Neta Auto, pogrążonego w głębokim kryzysie finansowym. Choć brzmi to jak sensacyjna zapowiedź japońskiej ofensywy na rynku EV w Chinach, rzeczywistość okazuje się dużo bardziej skomplikowana. I znacznie mniej optymistyczna dla samego Neta Auto.

Neta Auto na krawędzi przepaści

Neta Auto to marka należąca do chińskiej spółki Hozon New Energy Automobile, która jeszcze kilka lat temu była przedstawiana jako jedno z najbardziej obiecujących nazwisk w chińskiej elektromobilności. Dziś jej sytuacja przypomina raczej upadek niż awans. Od połowy 2024 roku firma nie produkuje samochodów, masowo zwalnia pracowników, a desperackie próby pozyskania kapitału kończą się fiaskiem.

Najpoważniejsza nadzieja na ratunek pojawiła się na początku 2025 roku. Główny inwestor, wspierany przez fundusz BRICS, zadeklarował aż 3 miliardy juanów (ponad 1,5 miliarda złotych). Jednak były to pieniądze warunkowe – wymagana była wznowiona produkcja i udział innych inwestorów. Żaden z tych warunków nie został spełniony. Inwestor się wycofał, a plan ratunkowy legł w gruzach.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

wniosek o upadlosc neta
Wniosek o upadłość dla Hozon Auto (spółki matki NETA)

Zawrotna utrata wartości

Jeszcze w 2023 roku Neta była wyceniana na ponad 42 miliardy juanów (około 22 miliardy złotych). Dziś jej wartość spadła o 80%, do około 6 miliardów juanów (nieco ponad 3 miliardy złotych). To wywołało prawdziwą burzę wśród wcześniejszych inwestorów – w tym państwowych – którzy poczuli się oszukani. Jeden z nich, znany w Chinach miliarder Zhou Hongyi, wycofał swój planowany wkład w wysokości 138 mln dolarów.

Kłopoty nie tylko w Chinach

Do tego dochodzą zobowiązania wobec dostawców sięgające 6 miliardów juanów (około 3,1 mld złotych). Firma zaproponowała zamianę 70% tych długów na udziały, a resztę spłacić w ratach. Ostrzegła też, że bez świeżego kapitału nie będzie w stanie wypłacać pensji i składek ZUS-owych. Tymczasem w Tajlandii może grozić jej dodatkowa kara – firma otrzymała tam państwowe dopłaty, ale nie wywiązuje się z zobowiązań dotyczących lokalnej produkcji.

REKLAMA

Toyota zaprzecza. Neta również

W tym kontekście pojawiły się doniesienia, że Toyota mogłaby przejąć Netę – w teorii, by wejść głębiej na chiński rynek EV. W praktyce jednak Toyota zdementowała te pogłoski stanowczo i jednoznacznie. Przedstawiciel koncernu w Chinach, Xu Yiming, powiedział wprost: „Nigdy o tym nie słyszeliśmy i prosimy o niepowielanie tej plotki”.

Także sama Neta Auto potwierdziła, że nie prowadzi żadnych rozmów z Toyotą. Możliwe, że ktoś próbował wypuścić tę informację, by wywołać presję na inwestorach lub rządowych partnerach, ale efekt był odwrotny – informacje o możliwym bankructwie tylko się nasiliły.

fabryka neta
fabryka neta

Sądowa procedura upadłościowa już ruszyła

Jak wynika z dokumentów sądowych z 13 maja 2025 roku, firma Hozon – właściciel marki – jest już objęta postępowaniem o upadłość. Wniosek złożyła agencja reklamowa z Szanghaju, a sprawą zajmuje się sąd w Jiaxing, w prowincji Zhejiang. To poważny sygnał, że los Nety wisi na włosku, a nieoficjalnie mówi się, że nie ma już realnych szans na odwrócenie losów firmy.

REKLAMA

Niewielkie światło w tunelu

Co ciekawe, jeszcze pod koniec marca Neta podpisała porozumienie z 134 dostawcami, przekształcając długi na udziały o wartości 2 miliardów juanów (czyli ponad miliarda złotych). Wśród firm, które zgodziły się na ten krok, były tak znane marki jak CATL i Gotion High-Tech. To jednak kropla w morzu potrzeb.

W styczniu 2025 roku sprzedaż Nety spadła o 98% rok do roku – do zaledwie 110 sprzedanych aut miesięcznie. Nawet jeśli ktoś miałby dziś ochotę inwestować w tę markę, to technologia jest przestarzała, a zaufanie rynku – bliskie zeru.

neta

Co dalej? Czy w ogóle jest plan B?

Obecnie wydaje się, że scenariusz upadłości jest najbardziej prawdopodobny. Być może uda się uratować część majątku i technologii w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Może jakaś lokalna firma lub grupa inwestorów zdecyduje się odkupić część aktywów. Toyota na pewno nie będzie pierwsza w kolejce. Jej strategia rozwoju elektromobilności w Chinach opiera się na dużo bezpieczniejszych rozwiązaniach.

Z punktu widzenia rynku – upadek Nety to sygnał ostrzegawczy. Nawet firmy, które jeszcze kilka lat temu rosły jak na drożdżach, bez solidnego zaplecza finansowego i technologicznego mogą się szybko wykoleić. Dotyczy to nie tylko Chin – to lekcja również dla Europy i Polski, gdzie powstają nowe inicjatywy związane z elektromobilnością.

Czas na Wasz głos

Co myślicie o tej sytuacji? Czy uważacie, że Toyota powinna jednak wejść do gry i przejąć część aktywów Nety, czy lepiej omijać takie „okazje”? Czy upadek Nety to początek końca „chińskiego snu” o dominacji w elektromobilności, czy raczej przypadek jednostkowy?

Podzielcie się opinią w komentarzach oraz na forum – chętnie poznamy Wasze zdanie na temat możliwości przetrwania kolejnych firm na rynku!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: chinyneta autoproblemyprzejęcietoyotaupadłość
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

catl baterie
Aktualności

Chińskie baterie tańsze i lepsze – Europa i USA zostają w tyle?

2025-06-02
nio world model
Aktualności

Nio stawia na bezpieczeństwo i autonomię: rewolucyjny system Nio World Model trafia do aut

2025-06-01
ladowarki 1000 kw byd
Aktualności

BYD przyspiesza rewolucję ładowania: 15 000 ultraszybkich ładowarek megawatowych w całych Chinach

2025-06-01

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.