• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Toyota chce przejąć chińskiego bankruta? Sprawdziliśmy, co naprawdę dzieje się z Neta Auto

14.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Neta Auto na krawędzi przepaści
  • Zawrotna utrata wartości
  • Kłopoty nie tylko w Chinach
  • Toyota zaprzecza. Neta również
  • Sądowa procedura upadłościowa już ruszyła
  • Niewielkie światło w tunelu
  • Co dalej? Czy w ogóle jest plan B?
  • Czas na Wasz głos

Od kilku dni w mediach branżowych krąży informacja, że Toyota rozważa przejęcie chińskiego producenta aut elektrycznych Neta Auto, pogrążonego w głębokim kryzysie finansowym. Choć brzmi to jak sensacyjna zapowiedź japońskiej ofensywy na rynku EV w Chinach, rzeczywistość okazuje się dużo bardziej skomplikowana. I znacznie mniej optymistyczna dla samego Neta Auto.

Neta Auto na krawędzi przepaści

Neta Auto to marka należąca do chińskiej spółki Hozon New Energy Automobile, która jeszcze kilka lat temu była przedstawiana jako jedno z najbardziej obiecujących nazwisk w chińskiej elektromobilności. Dziś jej sytuacja przypomina raczej upadek niż awans. Od połowy 2024 roku firma nie produkuje samochodów, masowo zwalnia pracowników, a desperackie próby pozyskania kapitału kończą się fiaskiem.

Najpoważniejsza nadzieja na ratunek pojawiła się na początku 2025 roku. Główny inwestor, wspierany przez fundusz BRICS, zadeklarował aż 3 miliardy juanów (ponad 1,5 miliarda złotych). Jednak były to pieniądze warunkowe – wymagana była wznowiona produkcja i udział innych inwestorów. Żaden z tych warunków nie został spełniony. Inwestor się wycofał, a plan ratunkowy legł w gruzach.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

wniosek o upadlosc neta
Wniosek o upadłość dla Hozon Auto (spółki matki NETA)

Zawrotna utrata wartości

Jeszcze w 2023 roku Neta była wyceniana na ponad 42 miliardy juanów (około 22 miliardy złotych). Dziś jej wartość spadła o 80%, do około 6 miliardów juanów (nieco ponad 3 miliardy złotych). To wywołało prawdziwą burzę wśród wcześniejszych inwestorów – w tym państwowych – którzy poczuli się oszukani. Jeden z nich, znany w Chinach miliarder Zhou Hongyi, wycofał swój planowany wkład w wysokości 138 mln dolarów.

REKLAMA

Kłopoty nie tylko w Chinach

Do tego dochodzą zobowiązania wobec dostawców sięgające 6 miliardów juanów (około 3,1 mld złotych). Firma zaproponowała zamianę 70% tych długów na udziały, a resztę spłacić w ratach. Ostrzegła też, że bez świeżego kapitału nie będzie w stanie wypłacać pensji i składek ZUS-owych. Tymczasem w Tajlandii może grozić jej dodatkowa kara – firma otrzymała tam państwowe dopłaty, ale nie wywiązuje się z zobowiązań dotyczących lokalnej produkcji.

Toyota zaprzecza. Neta również

W tym kontekście pojawiły się doniesienia, że Toyota mogłaby przejąć Netę – w teorii, by wejść głębiej na chiński rynek EV. W praktyce jednak Toyota zdementowała te pogłoski stanowczo i jednoznacznie. Przedstawiciel koncernu w Chinach, Xu Yiming, powiedział wprost: „Nigdy o tym nie słyszeliśmy i prosimy o niepowielanie tej plotki”.

Także sama Neta Auto potwierdziła, że nie prowadzi żadnych rozmów z Toyotą. Możliwe, że ktoś próbował wypuścić tę informację, by wywołać presję na inwestorach lub rządowych partnerach, ale efekt był odwrotny – informacje o możliwym bankructwie tylko się nasiliły.

fabryka neta
fabryka neta

Sądowa procedura upadłościowa już ruszyła

Jak wynika z dokumentów sądowych z 13 maja 2025 roku, firma Hozon – właściciel marki – jest już objęta postępowaniem o upadłość. Wniosek złożyła agencja reklamowa z Szanghaju, a sprawą zajmuje się sąd w Jiaxing, w prowincji Zhejiang. To poważny sygnał, że los Nety wisi na włosku, a nieoficjalnie mówi się, że nie ma już realnych szans na odwrócenie losów firmy.

Niewielkie światło w tunelu

Co ciekawe, jeszcze pod koniec marca Neta podpisała porozumienie z 134 dostawcami, przekształcając długi na udziały o wartości 2 miliardów juanów (czyli ponad miliarda złotych). Wśród firm, które zgodziły się na ten krok, były tak znane marki jak CATL i Gotion High-Tech. To jednak kropla w morzu potrzeb.

W styczniu 2025 roku sprzedaż Nety spadła o 98% rok do roku – do zaledwie 110 sprzedanych aut miesięcznie. Nawet jeśli ktoś miałby dziś ochotę inwestować w tę markę, to technologia jest przestarzała, a zaufanie rynku – bliskie zeru.

REKLAMA
neta

Co dalej? Czy w ogóle jest plan B?

Obecnie wydaje się, że scenariusz upadłości jest najbardziej prawdopodobny. Być może uda się uratować część majątku i technologii w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Może jakaś lokalna firma lub grupa inwestorów zdecyduje się odkupić część aktywów. Toyota na pewno nie będzie pierwsza w kolejce. Jej strategia rozwoju elektromobilności w Chinach opiera się na dużo bezpieczniejszych rozwiązaniach.

Z punktu widzenia rynku – upadek Nety to sygnał ostrzegawczy. Nawet firmy, które jeszcze kilka lat temu rosły jak na drożdżach, bez solidnego zaplecza finansowego i technologicznego mogą się szybko wykoleić. Dotyczy to nie tylko Chin – to lekcja również dla Europy i Polski, gdzie powstają nowe inicjatywy związane z elektromobilnością.

Czas na Wasz głos

Co myślicie o tej sytuacji? Czy uważacie, że Toyota powinna jednak wejść do gry i przejąć część aktywów Nety, czy lepiej omijać takie „okazje”? Czy upadek Nety to początek końca „chińskiego snu” o dominacji w elektromobilności, czy raczej przypadek jednostkowy?

Podzielcie się opinią w komentarzach oraz na forum – chętnie poznamy Wasze zdanie na temat możliwości przetrwania kolejnych firm na rynku!

Tagi: Chinyneta autoproblemyprzejęcieTOYOTAupadłość
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

toyota bz4x lift
Aktualności

Toyota odpala bombę cenową. Nowy bz4x ma 343 konie, 569 km zasięgu i kosztuje 125 900 złotych

2025-11-13
xiaomi yu7
Aktualności

Król jest martwy? Nowy SUV Xiaomi sprzedaje się lepiej niż Tesla Model Y

2025-11-12
toyota hilux bev
Aktualności

Toyota Hilux w nowej, elektrycznej odsłonie. To rewolucja, ale jest jeden potężny haczyk

2025-11-10

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

denza z9 gt
Aktualności

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

2025-11-12
tesla suc rumia otwarty dla wszystkich
Aktualności

Tesla właśnie to zrobiła. Superchargery w polsce już nie tylko dla Tesli. Znamy ceny na pierwszej stacji

2025-11-12
pożar elektryka w gdańsku
Aktualności

Straż pożarna rozwiewa wątpliwości. Płonące elektryki to mit? Twarde dane o pożarach Q1-Q3 2025 [RAPORT]

2025-11-14
tesla fsd
Aktualności

Desperacka walka Tesli o Chiny. Musk ogłasza FSD na marzec, bo sprzedaż nurkuje, a Xpeng daje to za darmo

2025-11-09
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.