Spis treści
Chińska elektromobilność wchodzi na europejski rynek luksusowych aut z przytupem. Denza, luksusowa marka należąca do giganta BYD, oficjalnie ogłosiła wejście na europejski rynek podczas spektakularnego wydarzenia w Mediolanie. Prezentacja flagowego modelu Denza Z9 GT podczas słynnego Tygodnia Designu w Mediolanie to jasny sygnał, że chińscy producenci celują w segment premium.
Mediolańska premiera pod hasłem wyjątkowej technologii
W dniach 7-12 kwietnia w stolicy włoskiej mody odbył się event zatytułowany „Extraordinary Technology, Driving Luxury”, podczas którego zaprezentowano luksusowy model Denza Z9 GT. Na pokazie obecna była śmietanka kierownictwa BYD, w tym Stella Li (Wiceprezes Wykonawczy), Lian Yubo (Wiceprezes i Główny Naukowiec Grupy) oraz Wolfgang Egger (Globalny Dyrektor ds. Designu).
Denza Z9 GT to pierwszy pojazd zbudowany na zaawansowanej platformie e3, która wprowadza szereg imponujących innowacji technicznych. Model wyróżnia się systemem wspomagania parkowania e3, stabilizacją przy przebiciu opony przy prędkościach do 180 km/h oraz ekstremalną zwrotnością, obejmującą mały promień skrętu (tzw. „kompasowe zawracanie”) i inteligentny tryb poruszania się bokiem.



Globalna ekspansja nabiera tempa
Wejście do Europy to kolejny krok w międzynarodowej ekspansji marki Denza. W ciągu ostatniego roku firma z powodzeniem weszła na rynki azjatyckie, w tym do Hongkongu, Tajlandii, Indonezji i Malezji. Plan zakłada obecność w kilkudziesięciu europejskich krajach w ciągu najbliższych dwóch lat, co znacząco wzmocni pozycję BYD na międzynarodowej arenie.
Dla grupy BYD to strategiczny ruch w transformacji z marki chińskiej w globalnego gracza premium. Luksusowa submarka ma przyciągnąć klientów, którzy do tej pory wybierali niemieckie premium.
Techniczne arcydzieło w nadwoziu kombi
Denza Z9 GT to eleganckie kombi zaprojektowane z myślą o globalnych rynkach. Auto oferowane jest w dwóch wersjach napędowych: jako plug-in hybrid (PHEV) oraz w pełni elektryczne BEV. Wersja elektryczna wyróżnia się subtelnym przednim zderzakiem z centralnym wlotem powietrza, podczas gdy hybryda plug-in posiada większy wlot.
Stylistycznie Denza Z9 GT przypomina Porsche Panamera, z podobnymi wymiarami nadwozia. Elektryczny wariant mierzy 5180/1990/1480 mm (długość/szerokość/wysokość), podczas gdy PHEV jest nieco dłuższy (5195 mm) ze względu na bardziej agresywne zderzaki.






Luksus w każdym calu
Wnętrze Z9 GT oferuje pięć miejsc siedzących i imponuje zaawansowaniem technologicznym. Centralnym elementem jest duży ekran inforozrywki, uzupełniony przez cyfrowe zegary i dodatkowy ekran dotykowy dla pasażera. Na konsoli środkowej znajduje się wysuwany kryształowy selektor biegów oraz dwie ładowarki bezprzewodowe.
Fotel pasażera z przodu oferuje tryb zerowej grawitacji i elektrycznie regulowane podparcie nóg. Jedną z najbardziej luksusowych funkcji są dwie lodówki: 4-litrowa z przodu i większa 10-litrowa z tyłu. System audio Devialet oraz elektrycznie regulowane fotele drugiego rzędu dopełniają wrażenia premium.
Imponujące osiągi w każdej wersji
Hybryda plug-in Z9 GT wykorzystuje platformę BYD e3 i system DM piątej generacji. Łączy turbodoładowany silnik benzynowy 2.0 o mocy 152 kW (203 KM) z trzema silnikami elektrycznymi, osiągając łączną moc 640 kW (858 KM). To przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy. PHEV wyposażony jest w akumulator LFP o pojemności 38,5 kWh, zapewniający zasięg elektryczny 201 km i łączny zasięg około 1100 km.
W pełni elektryczny wariant bazuje na architekturze e-Platform 3.0 Evo i wykorzystuje układ trzech silników o łącznej mocy 710 kW (952 KM). BEV jest nieco szybszy, osiągając 100 km/h w 3,4 sekundy. Napędza go akumulator LFP o pojemności 100,1 kWh, oferujący zasięg CLTC 630 km.






Co to oznacza dla europejskiego rynku?
Chociaż Denza Z9 GT zadebiutował już w Chinach w cenach od 339 800 do 419 800 juanów (około 195 000 – 242 000 zł), europejskie ceny i specyfikacje nie zostały jeszcze ogłoszone. Denza wyraźnie celuje w konkurencję z niemieckimi markami premium takimi jak BMW, Audi i Mercedes-Benz.
Wejście Denzy na europejski rynek to kolejny sygnał, że chińscy producenci samochodów elektrycznych traktują Europę priorytetowo. Czy luksusowa marka z portfolio BYD zdoła przekonać europejskich klientów przyzwyczajonych do niemieckiej jakości premium? Jak sądzicie, czy chińskie marki premium mają szansę na sukces w Europie? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Czy wiesz, że…
Denza to wspólne przedsięwzięcie BYD i Mercedesa założone w 2010 roku, choć obecnie BYD posiada 90% udziałów. Marka została gruntownie przebudowana w 2021 roku jako luksusowa submarka BYD.
Co więcej, BYD już przygotowało polską stronę Denza – www.denza.com/pl – na której można zapisać się do newslettera, by otrzymywać informacje o marce oraz jest także banner o prezentacji samochodu na targach w Milanie.
Dołącz do dyskusji