• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

15.11.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Koniec ery ciekłego elektrolitu
  • Bateria, która kocha mróz i nienawidzi ognia
  • 450 kilometrów w 5 minut. Platforma 1200V to nokaut
  • Chińczycy nie biorą jeńców – pokazują to na każdym polu
  • A to jeszcze nie jest ich ostatnie słowo

Kiedy wydawało nam się, że wyścig technologiczny w świecie aut elektrycznych na chwilę zwolnił, z Chin nadchodzi informacja, która brzmi jak scenariusz filmu science-fiction. To nie jest start-up zbierający fundusze. To państwowy gigant Dongfeng Automobile, który właśnie położył na stół swoje karty. A te karty to bateria solid-state o kosmicznych parametrach i platforma 1200V, która sprawia, że dzisiejsze ładowarki wyglądają jak zabawki.

Najważniejsza informacja jest brutalnie prosta: to nie są marzenia ani obietnice. Linia pilotażowa o mocy 0,2 GWh już działa. Masowa produkcja i wdrożenie w samochodach? Wrzesień 2026 roku.

Koniec ery ciekłego elektrolitu

Dongfeng ogłosił, że jest gotowy do uruchomienia produkcji nowej generacji baterii ze stałym elektrolitem (solid-state). To technologia, na którą czeka cały świat, bo obiecuje ona wyeliminowanie największych wad dzisiejszych baterii litowo-jonowych – ryzyka pożaru i niskiej gęstości energii.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Specyfikacja nowej baterii Dongfeng to cios dla konkurencji. Mówimy tu o gęstości energii na poziomie 350 Wh/kg. Dla porównania, najlepsze dzisiejsze baterie w Teslach czy Mercedesach ledwo zbliżają się do 300 Wh/kg, a większość rynkowej czołówki operuje w okolicach 250-280 Wh/kg.

Inne w podobnym temacie

xiaomi su7 ultra

Chiny zaciągają hamulec bezpieczeństwa. Koniec z rakietową mocą elektryków na „dzień dobry”?

15/11/2025
ceo catl Robin Zeng

CATL już nawet się nie ściga. Odpalili 5. generację LFP, a teraz biorą się za statki i latające taksówki

15/11/2025
bateria solid state nio 150 kwh

Nikt nie chce baterii na 1 000 km. Nio przyznaje się do klęski i anuluje plany dla Europy

15/11/2025
xiaomi yu7

Król jest martwy? Nowy SUV Xiaomi sprzedaje się lepiej niż Tesla Model Y

15/11/2025
REKLAMA

Taki skok w gęstości energii pozwala na dwie rzeczy: albo znacznie mniejszą i lżejszą baterię przy zachowaniu obecnego zasięgu, albo… zasięg przekraczający 1000 kilometrów w samochodzie o normalnych wymiarach.

Bateria, która kocha mróz i nienawidzi ognia

Parametry to jedno, ale prawdziwa rewolucja kryje się w odporności. Każdy właściciel elektryka wie, jak bardzo spadają zasięgi zimą. Dongfeng twierdzi, że rozwiązał ten problem.

REKLAMA

Nowa bateria solid-state, wykorzystująca trójskładnikową katodę, krzemowo-węglową anodę i kompozytowy stały elektrolit, ma być znacznie odporniejsza na warunki atmosferyczne. W temperaturze -30°C bateria zachowuje ponad 72% swojej energii. Dzisiejsze, konwencjonalne baterie z ciekłym elektrolitem w takich warunkach tracą znacznie więcej, często zachowując ledwie 60% pojemności.

Równie imponująco wyglądają testy bezpieczeństwa. Nowy akumulator przeszedł test w komorze termicznej w temperaturze 170°C, czyli znacznie powyżej krajowej normy 130°C. Użycie stałego elektrolitu drastycznie zmniejsza ryzyko zapłonu, które jest zmorą dzisiejszych baterii.

450 kilometrów w 5 minut. Platforma 1200V to nokaut

Gdyby sama bateria solid-state nie była wystarczającym szokiem, Dongfeng pokazał całą platformę, na której te baterie będą pracować. Nazywa się ona Mach Super-kV Pure-Electric Platform i jest to technologia, która wyprzedza rynek o lata.

Kiedy Porsche, Audi, Hyundai i Kia wprowadzały na rynek architekturę 800V jako rewolucję, Dongfeng poszedł dwa kroki dalej. Ich platforma to architektura wysokiego napięcia 1200V.

Po co tak wysokie napięcie? Dla absurdalnie szybkiego ładowania. Platforma integruje ogniwa kompozytowe o szybkości ładowania 12C. W normalnym języku oznacza to, że ładowanie jest tak szybkie, że trudno to sobie wyobrazić.

Oficjalne dane brzmią: „1 sekunda ładowania daje 2,5 km zasięgu”.

Ale prawdziwy cios to ten przelicznik: 5 minut ładowania wystarczy na przejechanie 450 kilometrów.

To jest szybciej, niż trwa tankowanie paliwa i płacenie za nie w kasie. To eliminuje ostatni i najważniejszy argument przeciwko samochodom elektrycznym – czas ładowania w trasie.

Oczywiście, jest tu pewien haczyk. Aby osiągnąć taką prędkość, potrzebna jest ładowarka o mocy, której dziś praktycznie nie ma. Dongfeng projektuje system pod ładowarki o mocy 2 MW (megawatów). To moc, która dziś zasila małe fabryki. Ale Chińczycy znani są z tego, że najpierw tworzą technologię, a potem błyskawicznie budują pod nią infrastrukturę.

Platforma to także inne bestialskie komponenty, jak silnik elektryczny kręcący się do 30 000 obr./min (podczas gdy większość rynku pracuje przy 15-20 tys.) oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa, jak monitorowanie baterii pod kątem ucieczki termicznej przez 48 godzin czy bezpieczniki aktywowane przez silnik.

Chińczycy nie biorą jeńców – pokazują to na każdym polu

To, co zrobił Dongfeng, to nie jest tylko prezentacja produktu. To jest wyznaczenie nowego standardu i pokazanie reszcie świata, jak bardzo została w tyle.

Przez lata chińskie firmy, jak CATL czy BYD, koncentrowały się na dominacji w segmencie masowym, głównie poprzez tanie i niezawodne baterie LFP. Tymczasem Dongfeng, państwowy gigant, właśnie zaatakował segment hyper-performance.

Europejscy, japońscy i amerykańscy producenci od lat mówią o bateriach solid-state jako o „świętym Graalu”, który nadejdzie „kiedyś po 2028 roku”. Toyota, Mercedes, Volkswagen – wszyscy mają swoje laboratoria i obiecują przełom.

Tymczasem Dongfeng mówi: „Świetnie, wasze laboratoria pracują, a nasza linia pilotażowa już działa„. Data „wrzesień 2026” jest tak agresywna, że wygląda na strategiczną egzekucję. Zanim Europa pokaże swoje pierwsze, drogie prototypy, Dongfeng będzie w połowie masowej produkcji drugiej generacji.

Co więcej, architekturą 1200V i ładowaniem 12C Dongfeng przeskoczył całą generację 800V. Pokazał, że nie zamierza gonić Porsche. Zamierza zmusić Porsche, by goniło jego.

A to jeszcze nie jest ich ostatnie słowo

Dongfeng jasno komunikuje, że to, co zobaczymy w 2026 roku, to dopiero początek. W planach jest już wersja „fast-charging” baterii 350 Wh/kg, która ma zostać wdrożona w pojazdach w grudniu 2027 roku.

Równolegle trwają badania nad technologią, która dziś wydaje się niemożliwa. Chodzi o siarczkowe baterie ze stałym elektrolitem. Jaki jest cel? Gęstość energii na poziomie 500 Wh/kg. To podwojenie dzisiejszych możliwości i obietnica samochodów elektrycznych, które realnie przejeżdżają 1500 km na jednym ładowaniu.

Sytuacja jest jasna. Chińczycy nie chcą już tylko konkurować ceną. Chcą zdominować rynek technologią, na którą Zachód nie ma na razie odpowiedzi. I robią to w tempie, które jest dla europejskich koncernów przerażające.

Jesteśmy bardzo ciekawi, co sądzicie o tych zapowiedziach. Czy 450 km w 5 minut to obietnica, która skłoniłaby Was do zakupu chińskiego auta? I czy europejscy producenci mają jeszcze jakąkolwiek szansę w tym wyścigu? Dajcie znać w komentarzach.

Tagi: 1200VBaterie solid-stateBaterie ze stałym elektrolitemChinydongfeng
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

xiaomi su7 ultra
Aktualności

Chiny zaciągają hamulec bezpieczeństwa. Koniec z rakietową mocą elektryków na „dzień dobry”?

2025-11-15
ceo catl Robin Zeng
Aktualności

CATL już nawet się nie ściga. Odpalili 5. generację LFP, a teraz biorą się za statki i latające taksówki

2025-11-15
bateria solid state nio 150 kwh
Aktualności

Nikt nie chce baterii na 1 000 km. Nio przyznaje się do klęski i anuluje plany dla Europy

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

pożar elektryka w gdańsku
Aktualności

Straż pożarna rozwiewa wątpliwości. Płonące elektryki to mit? Twarde dane o pożarach Q1-Q3 2025 [RAPORT]

2025-11-15
denza z9 gt
Aktualności

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

2025-11-15
tesla suc rumia otwarty dla wszystkich
Aktualności

Tesla właśnie to zrobiła. Superchargery w polsce już nie tylko dla Tesli. Znamy ceny na pierwszej stacji

2025-11-15
greencell habuden ladowarka
Aktualności

Ujawniono, dlaczego sprzedaż aut elektrycznych naprawdę hamuje. Producenci popełnili fatalny błąd

2025-11-15
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.