Fani luksusowej marki Genesis mogą zacząć odliczanie do premiery długo wyczekiwanego w pełni elektrycznego SUV-a. Zanim jednak GV80 EV trafi na rynek, firma wprowadzi wariant hybrydowy, który zadebiutuje już w przyszłym roku.
Genesis zmienia strategię produktową
Genesis, luksusowa marka należąca do Hyundaia, zdecydowanie umacnia swoją pozycję na rynku premium w dobie postępującej elektryfikacji. Początkowo firma planowała wprowadzanie od 2025 roku wyłącznie nowych modeli w pełni elektrycznych, jednak strategia ta uległa zmianie.
Koreański producent zdecydował się na modyfikację swojego podejścia po tym, jak – według własnych słów – „przekroczył oczekiwania” w segmencie pojazdów elektrycznych. Obecnie Genesis zamierza wprowadzić warianty hybrydowe dla możliwie największej liczby swoich modeli, w tym właśnie dla popularnego GV80.
Hybrydowy GV80 już wkrótce
Według informacji przekazanych przez południowokoreańskiego blogera MotorsJason, nowa generacja Genesisa GV80 zadebiutuje w latach 2026-2027 i po raz pierwszy będzie dostępna z układem hybrydowym opartym na silniku 2.5L. To znacząca zmiana w porównaniu z obecną ofertą, która obejmuje wyłącznie warianty z 2,5-litrowym silnikiem czterocylindrowym lub podwójnie turbodoładowanym 3,5-litrowym V6.
Wprowadzenie hybrydowego GV80 wydaje się logicznym krokiem, szczególnie biorąc pod uwagę rosnącą popularność tego modelu. W pierwszej połowie 2024 roku SUV osiągnął rekordową sprzedaż globalną, co potwierdza jego mocną pozycję w segmencie średniej wielkości luksusowych SUV-ów.



GV80 EV – kiedy można się go spodziewać?
Prawdziwa rewolucja nastąpi jednak nieco później. Całkowicie elektryczny Genesis GV80 EV ma zostać wprowadzony na rynek w 2028 roku. Według dostępnych informacji, elektryczny SUV będzie zbudowany na zupełnie nowej platformie eM koncernu Hyundai, która ma zastąpić obecną architekturę E-GMP.
Chociaż szczegółów technicznych jest na razie niewiele, wiadomo, że nowa platforma eM ma zapewnić większy zasięg, szybsze ładowanie oraz niższe koszty produkcji. Co istotne, została zaprojektowana z myślą o pojazdach różnej wielkości – od sedanów po pickupy. Ta sama architektura posłuży jako baza dla flagowego, ultraluksusowego SUV-a Genesis GV90.
Jak GV80 EV wypada na tle konkurencji?
Z wymiarami 4940 mm długości, 1975 mm szerokości i 1715 mm wysokości, Genesis GV80 jest zbliżony gabarytami do BMW iX (4952 mm długości, 1967 mm szerokości i 1695 mm wysokości), a nieco większy niż Tesla Model Y czy Porsche Macan EV.
Pozycjonowanie modelu GV80 EV sugeruje, że jego bezpośrednimi rywalami będą elektryczne SUV-y premium takie jak wspomniany BMW iX czy nadchodzący Porsche Cayenne EV. Biorąc pod uwagę dotychczasowe osiągnięcia Genesisa w segmencie elektrycznym, z modelami takimi jak GV60, G80 Electrified czy GV70 Electrified, można się spodziewać, że GV80 EV będzie konkurencyjna zarówno pod względem osiągów, jak i technologii.
Rozszerzanie elektrycznej oferty Genesisa
Elektryfikacja GV80 nie jest jedynym projektem w planach marki. Genesis podobno pracuje również nad elektryczną wersją sportowego sedana G70. Podobnie jak w przypadku GV80 EV, elektryczny G70 prawdopodobnie nie pojawi się na rynku przed 2027 lub 2028 rokiem.
Warto zauważyć, że pomimo przesunięcia strategii w kierunku hybryd, Genesis nie rezygnuje z ambitnych planów elektryfikacji. Firma zdaje się przyjmować bardziej pragmatyczne podejście, oferując hybrydy jako rozwiązanie przejściowe, zanim infrastruktura ładowania i technologia baterii dojrzeją w pełni.
Perspektywy rynkowe
Decyzja Genesis o wprowadzeniu hybrydowego GV80 przed wersją w pełni elektryczną odzwierciedla szerszy trend w przemyśle motoryzacyjnym. Wielu producentów premium koryguje swoje strategie elektryfikacji w odpowiedzi na wyzwania rynkowe, takie jak wolniejszy niż oczekiwano rozwój infrastruktury ładowania czy obawy konsumentów dotyczące zasięgu.
Jednocześnie hybrydy stanowią atrakcyjną opcję dla klientów, którzy chcą zmniejszyć swój ślad węglowy, ale nie są jeszcze gotowi na przejście na pojazd w pełni elektryczny. Dla Genesis, wprowadzenie hybrydowego GV80 może być kluczowym krokiem w utrzymaniu wzrostu sprzedaży, jednocześnie przygotowując grunt pod przyszły model elektryczny.
Czy Genesis GV80 EV będzie w stanie skutecznie konkurować z BMW iX czy nadchodzącym Porsche Cayenne EV? Biorąc pod uwagę dotychczasowe sukcesy marki i jej rosnącą reputację w segmencie premium, szanse wydają się duże. A Wy co myślicie – czy Genesis ma potencjał, by zagrozić niemieckiej dominacji w segmencie luksusowych SUV-ów elektrycznych? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!
Dołącz do dyskusji