• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Projekt V2G uruchomiony w Holandii, ale powszechne wdrożenie napotyka przeszkody

14.04.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Przełomowy projekt w Utrechcie
  • Bariery techniczne hamujące rozwój
  • Przeszkody regulacyjne i organizacyjne
  • Historia projektu We Drive Solar
  • Stopniowe wdrażanie kluczem do sukcesu
  • Holandia jako lider energii odnawialnej
  • V2G jako remedium na przeciążenie sieci
  • Co dalej z technologią V2G?

Pierwszy w Europie program carsharingu wykorzystujący technologię Vehicle-to-Grid (V2G) został oficjalnie uruchomiony w holenderskim Utrechcie. Mimo przełomowego charakteru projektu, droga do masowego wdrożenia tej technologii wciąż napotyka istotne bariery techniczne i regulacyjne.

Przełomowy projekt w Utrechcie

Firma We Drive Solar we współpracy z MyWheels, Renault oraz władzami miasta Utrecht uruchomiła pionierski system współdzielenia samochodów oparty na technologii V2G. W ramach projektu Renault dostarczy 500 egzemplarzy modelu R5 E-Tech – pojazdów wyposażonych w technologię dwukierunkowego ładowania, umożliwiającą oddawanie energii z baterii do sieci energetycznej.

Za infrastrukturę ładowania odpowiada We Drive Solar, która w marcu zainstalowała w Utrechcie pierwszych 60 dwukierunkowych stacji ładowania prądu przemiennego (AC).

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

„Po długim oczekiwaniu na pojazdy i ładowarki dwukierunkowe, obecnie jesteśmy świadkami pierwszego rzeczywistego wdrożenia w Utrechcie„ – komentuje Jolijn van Dijk, konsultantka w EVConsult. „Przez długi czas skupialiśmy się głównie na teorii; ekscytujące jest widzieć, jak technologia wkracza teraz w fazę praktycznego zastosowania.„

REKLAMA

Bariery techniczne hamujące rozwój

Mimo postępów, droga do powszechnego wykorzystania V2G jest najeżona przeszkodami. Kluczowym wyzwaniem pozostaje interoperacyjność – protokoły komunikacji między pojazdami a stacjami ładowania, takie jak ISO 15118-20, nie zostały jeszcze powszechnie przyjęte. Jak wyjaśnia van Dijk, oznacza to, że nie wszystkie dwukierunkowe samochody mogą komunikować się ze wszystkimi ładowarkami.

„To obecnie ogranicza możliwość masowego wdrożenia w przestrzeni publicznej„ – podkreśla ekspertka.Dodatkowo, publiczne ładowarki dwukierunkowe muszą spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa. W odpowiedzi na te wyzwania, We Drive Solar zainwestowało w to, co uważa za „najbardziej odporne ładowarki V2G na rynku”.

Przeszkody regulacyjne i organizacyjne

Na płaszczyźnie regulacyjnej van Dijk wskazuje na podwójne opodatkowanie energii jako istotną barierę. „Główne przeszkody to obecnie interoperacyjność techniczna, a także bariery regulacyjne i organizacyjne„ – stwierdza.

Mimo tych wyzwań, ekspertka pozostaje optymistyczna: „Jestem przekonana, że możemy pokonać te przeszkody i uwolnić pełny potencjał ładowania dwukierunkowego.„

Historia projektu We Drive Solar

We Drive Solar jest pionierem w oferowaniu rozwiązań lokalnych, zrównoważonych systemów energetycznych wykorzystujących baterie samochodowe do magazynowania i elastycznego wykorzystania energii odnawialnej. Dzięki specjalnie opracowanym stacjom ładowania Solar City, zmagazynowaną energię można przekazywać do domów i sieci elektrycznej.

„Nasz pierwszy test V2G przeprowadziliśmy w 2014 roku. Od tego czasu zrealizowaliśmy liczne próby, zarówno małe, jak i duże„ – wyjaśnia Robin Berg, dyrektor generalny We Drive Solar. „Wreszcie, dzięki modelowi R5, jesteśmy w stanie skalować i wdrażać technologię V2G w Holandii i całej Europie.„

REKLAMA

Stopniowe wdrażanie kluczem do sukcesu

Eksperci podkreślają, że wdrażanie technologii V2G powinno odbywać się stopniowo. Oprócz V2G, koncepcja ładowania dwukierunkowego obejmuje również inne konfiguracje i przypadki użycia, które mogą okazać się bardziej praktyczne na początkowym etapie.

„Vehicle-to-home (V2H), obejmujący tylko jeden samochód i jedną ładowarkę, jest znacznie łatwiejszy do wdrożenia w porównaniu z publicznymi systemami V2G, które są bardziej złożone pod względem operacyjnym„ – wyjaśnia konsultantka. „Zaczynając od prostszych rozwiązań, możemy stopniowo przechodzić do bardziej złożonych scenariuszy.„

Holandia jako lider energii odnawialnej

Warto zauważyć, że Holandia posiada największą liczbę paneli słonecznych per capita na świecie i rozwija masowe projekty morskich farm wiatrowych na Morzu Północnym. Oczekuje się, że do 2025 roku kraj ten będzie pozyskiwał ponad 80% swojej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

Aby to osiągnąć, niezbędne będą wielkoskalowe systemy magazynowania energii. Jeśli cel ten zostanie zrealizowany przy wykorzystaniu technologii V2G, umożliwi to dostęp do czystej, przystępnej cenowo energii elektrycznej przez całą dobę. Rozwiązanie to może stać się wzorem dla innych krajów dążących do rozbudowy infrastruktury słonecznej i wiatrowej – najtańszych form wytwarzania energii.

V2G jako remedium na przeciążenie sieci

Przeciążenie sieci staje się coraz poważniejszym problemem w Holandii. Ładowanie dwukierunkowe może pomóc zmniejszyć obciążenie sieci energetycznej, potencjalnie unikając kosztownych modernizacji.

„Nasza sieć tradycyjnie była bardzo niezawodna, ale szczytowe zapotrzebowanie – zwłaszcza podczas poranków i kolacji – obecnie wystawia tę stabilność na próbę„ – zauważa van Dijk. „Ładowanie dwukierunkowe oferuje domom i firmom opcję zasilania awaryjnego podczas przerw w dostawie prądu.„

Ułatwia również korzystanie w 100% z zielonej energii – na przykład poprzez magazynowanie energii słonecznej wytwarzanej na miejscu w akumulatorach pojazdów elektrycznych. Jak podkreśla ekspertka: „Można je po prostu postrzegać jako 'baterie na kółkach’„.

Kluczową korzyścią dla firm jest możliwość zwiększenia przychodów z certyfikatów odnawialnych paliw (HBE) lub rozszerzenie działalności bez konieczności wnioskowania o zwiększenie mocy przyłączeniowej – co często wiąże się z długim oczekiwaniem u operatora sieci.

Co dalej z technologią V2G?

Projekt w Utrechcie stanowi ważny krok w kierunku upowszechnienia technologii V2G, ale przed nami jeszcze długa droga. Czy interoperacyjność i bariery regulacyjne zostaną przezwyciężone na tyle szybko, by umożliwić masowe wdrożenie tej technologii? A może najpierw zobaczymy rozpowszechnienie prostszych systemów V2H w gospodarstwach domowych?

A Ty, jak oceniasz przyszłość technologii V2G w Polsce? Czy nasze sieci energetyczne mogłyby skorzystać z podobnych rozwiązań? Podziel się swoją opinią w komentarzach!

Źródło: mobilityportal
Tagi: EuropaholandiaRenaultrenault r5 e-techv2gv2h
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

polestar ładowanie
Aktualności

Polestar otwiera dostęp do miliona ładowarek w Europie – koniec z lękiem przed rozładowaniem

2025-07-05
baterie ev
Aktualności

Unia Europejska rozdaje 852 miliony euro na baterie do aut elektrycznych – jeden projekt trafia do Polski

2025-07-05
dacia duster
Aktualności

Elektryczna Dacia Duster nadchodzi – rumuński bestseller wkracza w nową erę

2025-07-04

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
orlen charge stacja
Aktualności

ORLEN Charge wprowadza wakacyjną rewolucję cenową – ładowanie elektryków nawet o 80 groszy taniej za kWh

2025-07-01
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.