Kia ogłosiła właśnie masowy recall w Stanach Zjednoczonych obejmujący aż 80 225 pojazdów Kia Niro – zarówno w wersji elektrycznej, jak i hybrydowej oraz plug-in hybrid. Powód? Poduszka powietrzna może nie zadziałać w razie wypadku lub… aktywować się bez powodu podczas jazdy. To poważny problem, który dotyczy modeli wyprodukowanych między 2022 a 2024 rokiem. Co dokładnie się dzieje i czy kierowcy powinni się martwić? Sprawdzamy.
Co poszło nie tak?
Problem dotyczy okablowania pod przednim fotelem pasażera w pojazdach wyposażonych w manualne fotele. Według National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), przewody mogą ulec uszkodzeniu, co prowadzi do dwóch głównych problemów: poduszka powietrzna może nie zadziałać w krytycznym momencie lub aktywować się przypadkowo podczas normalnej jazdy. Dodatkowo, w niektórych przypadkach nie da się wyłączyć poduszki powietrznej, gdy na fotelu znajduje się fotelik dziecięcy, a napinacze pasów bezpieczeństwa mogą przestać działać.
Które modele są zagrożone?
Recall obejmuje Niro EV, Niro Hybrid oraz Niro Plug-in Hybrid z lat modelowych 2023-2025. W Stanach Zjednoczonych problem dotyczy:
- 21 909 sztuk Niro EV wyprodukowanych między 10 sierpnia 2022 a 13 grudnia 2024,
- 49 535 sztuk Niro Hybrid z okresu od 21 czerwca 2022 do 17 grudnia 2024,
- 8 811 sztuk Niro Plug-in Hybrid wyprodukowanych między 11 lipca 2022 a 16 grudnia 2024.
To największy recall w historii obecnej generacji Kia Niro. Dla porównania, wcześniejsze akcje obejmowały zaledwie cztery sztuki Niro EV z problemem z niedokręconymi śrubami dyferencjału oraz około 200 pojazdów z wadliwymi wałami napędowymi.
Jak Kia zamierza rozwiązać problem?
Właściciele dotkniętych problemem pojazdów powinni umówić się na wizytę u dealera Kia. Serwis przeprowadzi inspekcję okablowania pod przednim fotelem pasażera i w razie potrzeby wymieni całą instalację. Dodatkowo, przewody zostaną prawidłowo poprowadzone, a na niebezpieczne miejsca nałożone zostaną dodatkowe osłony ochronne.
Czy to koniec kłopotów Kia Niro?
Niestety, trzeci recall w krótkim czasie nie wpływa pozytywnie na wizerunek marki. Choć Kia szybko reaguje na problemy, powtarzalność takich sytuacji może zniechęcać potencjalnych klientów. Zwłaszcza że Niro EV miał być flagowym modelem w ofensywie elektrycznej koreańskiego producenta.
Co dalej z elektrykami Kia?
To pytanie, które zadaje sobie wielu fanów marki. Czy Kia poradzi sobie z wyzwaniami związanymi z jakością? Czy może konkurencja wykorzysta te problemy, by odciągnąć klientów? Na razie Kia stara się działać transparentnie, ale długoterminowe skutki mogą być odczuwalne, zwłaszcza w kontekście rosnącej konkurencji na rynku pojazdów elektrycznych.
Co mogą zrobić kierowcy?
Jeśli jesteś właścicielem Kia Niro z lat 2023-2025, sprawdź, czy Twój pojazd jest objęty recalliem. Możesz to zrobić na stronie NHTSA lub bezpośrednio u dealera Kia. Nie zwlekaj z umówieniem wizyty– chodzi o Twoje bezpieczeństwo i bezpieczeństwo Twoich pasażerów.
A co Ty o tym myślisz?
Czy takie sytuacje wpływają na Twoje zaufanie do marek elektrycznych? Czy uważasz, że Kia poradzi sobie z tym problemem, czy może straci na tym jej reputacja? Podziel się swoją opinią w komentarzach i dołącz do dyskusji na temat przyszłości elektromobilności. Czy producenci powinni bardziej skupić się na jakości, czy innowacjach? Czekamy na Twoje zdanie!
Dołącz do dyskusji