• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Ładowanie bezprzewodowe pojazdów elektrycznych może trafić na rynek w ciągu 5 lat

31.01.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 4 min
0
Udostępnij

Ładowanie indukcyjne, choć wciąż znajduje się w fazie badań i testów, robi znaczące postępy w kierunku komercjalizacji. Technologia ta, pozwalająca na ładowanie bezprzewodowe pojazdów elektrycznych (EV), przynosi obietnicę większej wygody, redukcji kosztów, ochrony przed wandalizmem oraz optymalizacji przestrzeni. Eksperci przewidują, że statyczne ładowanie indukcyjne może pojawić się na rynku jeszcze przed końcem tej dekady, a być może nawet w ciągu najbliższych 5 lat.

Co to jest ładowanie indukcyjne?

Ładowanie indukcyjne wykorzystuje zjawisko elektromagnetycznej indukcji do bezprzewodowego transferu energii między cewką nadawczą (umieszczoną w podłożu) a cewką odbiorczą (zamontowaną w pojeździe). Proces ten eliminuje potrzebę używania kabli do ładowania, co znacząco ułatwia użytkowanie i automatyzuje cały proces.

Dlaczego technologia ta nie jest jeszcze dostępna?

Mimo że sprzęt potrzebny do ładowania indukcyjnego już istnieje i – jak twierdzi Miguel Zarzuela, menedżer projektu CIRCE – „mógłby zostać zainstalowany nawet jutro”, wciąż istnieje kilka wyzwań do przezwyciężenia:

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

  1. Brak współpracy z producentami pojazdów:
    Aby technologia była skuteczna, niezbędna jest integracja systemów ładowania z konstrukcją samochodów. W tym celu niezbędna jest bliższa współpraca z producentami, którzy muszą dostosować swoje pojazdy do nowych rozwiązań technologicznych.
  2. Standaryzacja:
    Irene Torres, specjalistka ds. systemów ładowania indukcyjnego, podkreśla, że brakuje impulsu ze strony branży motoryzacyjnej do standaryzacji i jasnego określenia technologii, co jest kluczowe dla jej masowego wdrożenia.
  3. Interoperacyjność:
    Technologia musi zapewniać możliwość ładowania różnych modeli pojazdów na tych samych stacjach. Standaryzacja musi objąć zarówno stacje nadawcze, jak i odbiorcze, aby systemy były uniwersalne i kompatybilne.
  4. Emisje elektromagnetyczne:
    Proces transferu energii generuje pola elektromagnetyczne, które mogą wpływać na działanie urządzeń w pobliżu lub powodować ekspozycję użytkowników na promieniowanie. Obecnie trwają prace nad określeniem norm regulacyjnych i testów ograniczających te emisje.
  5. Efektywność energetyczna:
    Istnieją obawy dotyczące strat energii podczas transferu bezprzewodowego. Początkowe systemy miały efektywność na poziomie 60–70%, jednak nowe prototypy osiągają wartości od 85% do 95%, co porównuje je do tradycyjnych ładowarek kablowych.

Postępy w technologii

Jednym z najważniejszych projektów badawczych w tym obszarze jest INCIT-EV, finansowany przez Komisję Europejską kwotą 15 milionów euro, przy wsparciu takich firm jak Stellantis i Renault. CIRCE, w ramach tego projektu, opracowało system ładowania indukcyjnego dla elektrycznych taksówek, który pozwala na naładowanie zasięgu do 50 kilometrów w zaledwie 10 minut. System ten wykorzystuje chłodzoną cewkę nadawczą, co eliminuje ryzyko przegrzania i zapewnia bezpieczeństwo użytkowania. Podobne rozwiązanie pokazała Tesla podczas zapowiedzi swojej autonomicznej taksówki Tesla Cybercab.

ładowanie bezprzewodowe tesla cybercab

Ładowanie dynamiczne – przyszłość na horyzoncie

Oprócz ładowania statycznego, rozwijane są również systemy dynamicznego ładowania, które pozwalają na zasilanie pojazdów podczas jazdy. Technologia ta opiera się na instalacji kabli pod asfaltem, które przekazują energię do odbiornika w samochodzie, gdy ten przejeżdża nad nimi. Dynamiczne ładowanie umożliwia ładowanie pojazdów przy prędkościach do 130 km/h, co mogłoby całkowicie zrewolucjonizować długodystansowe podróże EV. Jednak ze względu na złożoność i koszty, dynamiczne ładowanie nie trafi na rynek przed 2030 rokiem.

REKLAMA

Korzyści ładowania indukcyjnego

Ładowanie indukcyjne niesie ze sobą liczne zalety:

  • Wygoda: Automatyzacja procesu oznacza, że kierowca nie musi podłączać kabli ani wykonywać innych manualnych czynności. Wystarczy zaparkować nad cewką ładowania.
  • Bezpieczeństwo: Brak kabli eliminuje ryzyko wandalizmu, uszkodzeń oraz zagrożenia związanego z niewłaściwym użytkowaniem ładowarek.
  • Odporność na warunki pogodowe: System działa niezależnie od deszczu, śniegu czy zanieczyszczeń w obszarze ładowania.
  • Lepsza żywotność baterii: Indukcyjne systemy ładowania mogą zmniejszać głębokie rozładowania baterii, co przyczynia się do ich dłuższej żywotności.

Podsumowanie

Ładowanie indukcyjne ma szansę odmienić sposób, w jaki korzystamy z pojazdów elektrycznych. Statyczne systemy ładowania mogą być dostępne komercyjnie jeszcze przed 2030 rokiem, a dynamiczne ładowanie w dalszej przyszłości może wyeliminować konieczność stawiania tradycyjnych stacji ładowania. Mimo wyzwań, takich jak standaryzacja, efektywność czy emisje elektromagnetyczne, technologia ta ma ogromny potencjał, aby przyspieszyć rozwój elektromobilności.

Czy ładowanie indukcyjne może stać się standardem w elektromobilności? Jakie są Wasze opinie na ten temat? Podzielcie się w komentarzach!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Źródło: mobilityportal
Tagi: badaniaładowanie bezprzewodoweładowanie indukcyjneładowanie samochodu elektrycznegoprzyszłośćtesla cybercab
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

ladowarki 1000 kw byd
Aktualności

BYD przyspiesza rewolucję ładowania: 15 000 ultraszybkich ładowarek megawatowych w całych Chinach

2025-06-01
circle k hub goteborg szwecja
Aktualności

Elektryczna rewolucja Circle K – pierwsza w Europie stacja ładowania bez kropli paliwa

2025-05-26
sk on solid-state bateria
Aktualności

SK On potraja żywotność baterii solid-state. Czy to przełom dla elektromobilności?

2025-05-24

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.