• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Mercedes zmienia strategię. Nadchodzi nowy Sprinter z technologią 800V, ale koncern nie rezygnuje ze spalin

15.11.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Pragmatyczny krok w tył
  • Rewolucja 800V w świecie pracy
  • Luksusowe vany i mobilne biura
  • Tajemnicza rzeźba i wygląd nowego Sprintera
  • Oprogramowanie jako centrum dowodzenia

Mercedes-Benz, marka o niemal 130-letniej historii w produkcji pojazdów użytkowych, stoi u progu kolejnej rewolucji. Trzy dekady po debiucie pierwszego Sprintera, który zdefiniował cały segment, firma przygotowuje się do premiery czwartej generacji. W 2026 roku na rynek wejdzie następca popularnego EQV, a zaraz po nim nowe Sprintery i ultraluksusowa klasa VLS.

Najważniejszą informacją jest technologiczny skok: cała nowa rodzina pojazdów bazująca na platformie VAN.EA otrzyma architekturę 800-woltową. To obietnica radykalnego skrócenia czasu ładowania. Jednocześnie jednak ze Stuttgartu płyną sygnały wskazujące na istotną zmianę strategii. Koncern, który głośno zapowiadał pełną elektryfikację, teraz łagodzi swoje stanowisko.

Pragmatyczny krok w tył

Pierwotne plany Mercedesa były niezwykle ambitne. Nowa generacja vanów miała być dostępna wyłącznie jako modele w pełni elektryczne. Jednak, jak to często bywa, rynek zweryfikował te założenia. Koncern przyznaje, że wzrost popularności aut elektrycznych jest wolniejszy niż oczekiwano. W odpowiedzi zarząd postanowił nie stawiać wszystkiego na jedną kartę.

Efektem tej strategicznej wolty jest opracowanie dwóch równoległych platform. Pierwsza to dedykowana elektrykom VAN.EA (Van Electric Architecture). Druga to VAN.CA (Van Combustion Architecture), przeznaczona dla wariantów hybrydowych i spalinowych.

Inne w podobnym temacie

vw id. polo w kamuflarzu

Volkswagen ID. Polo odsłania karty. Znamy dane techniczne wyczekiwanego elektryka dla ludu

15/12/2025
elektryczny statek catl yujian 77

Chiński gigant obiecuje elektryczne statki oceaniczne za trzy lata. Koniec spalin na pełnym morzu?

14/12/2025
xiaomi su7

Xiaomi idzie po wszystko. Trzy nowe modele mają rzucić wyzwanie Porsche i Tesli

12/12/2025
mercedes eactros 400

Masowa produkcja elektrycznej ciężarówki Mercedes eActros 400 ruszyła

12/12/2025

To jednak nie jest prosty powrót do starych rozwiązań. Mercedes twierdzi, że obie te architektury będą współdzieliły aż 70 procent komponentów. To niezwykle pragmatyczne podejście. Pozwoli ono na utrzymanie kosztów produkcji w ryzach i elastyczne reagowanie na popyt. Jeśli klienci będą chcieli diesli, fabryka je dostarczy. Jeśli rynek niespodziewanie przyspieszy w stronę EV, Mercedes będzie na to gotowy.

Nowe platformy zapewnią też znacznie większą modułowość. Umożliwi to wyraźniejsze rozróżnienie między osobowymi „limuzynami” a typowo roboczymi wersjami Sprintera, który przecież nadal będzie oferowany jako furgon, minibus czy podwozie pod zabudowę.

mercedes sprinter eq w skale
mercedes sprinter eq w skale
mercedes sprinter eq w skale

Rewolucja 800V w świecie pracy

Kluczową innowacją dla wariantów elektrycznych jest bez wątpienia przejście na technologię 800V. To rozwiązanie znane dotąd głównie z aut osobowych pokroju Porsche Taycan, nowych modeli Mercedesa, a także niektórych modeli Hyundaia i Kii oraz wielu chińskich modeli (i nie tylko, ale nie sposób wszystkich wymieniać). W segmencie pojazdów użytkowych i dostawczych to prawdziwy przełom.

Dlaczego to takie ważne? Ponieważ w biznesie czas to pieniądz, a czas ładowania to koszt. Szybsze ładowanie oznacza krótszy przestój pojazdu i wyższą efektywność floty. Mercedes już udowodnił, na co stać nową platformę.

Zamaskowany prototyp pasażerskiego modelu VLE (następcy EQV) pokonał trasę 1090 kilometrów ze Stuttgartu do Rzymu w 13 godzin. Co najważniejsze, wymagał na tej trasie zaledwie dwóch 15-minutowych postojów na ładowanie. Takie wyniki w realnym świecie robią wrażenie i mogą ostatecznie przekonać sceptycznych przedsiębiorców.

Wisienką na torcie będzie opcjonalna tylna oś skrętna. To kolejny element „pożyczony” z luksusowych limuzyn, który w dużym aucie dostawczym ma ogromny sens praktyczny. Znacząco poprawi manewrowość, zmniejszy promień skrętu i zoptymalizuje prowadzenie, co kierowcy docenią szczególnie w ciasnych, miejskich uliczkach.

Luksusowe vany i mobilne biura

Mercedes planuje mocno zdywersyfikować swoją ofertę osobową, celując w segment premium i luksusowy. Już na początku 2026 roku zadebiutuje model VLE, czyli bezpośredni następca dzisiejszej Klasy V i EQV. Ma on oferować wysoki komfort i przestronność.

Półkę wyżej znajdzie się zupełnie nowy model VLS, zapowiadany przez koncept „Vision V”. Będzie to prawdziwie luksusowy van, oferujący do ośmiu miejsc. Mercedes nie ukrywa, że celuje tu w klientów szukających wysokiej klasy transportu VIP lub mobilnych biur. Analitycy spodziewają się, że popyt na takie pojazdy będzie szczególnie silny na rynku chińskim.

mercedes sprinter eq w skale

Tajemnicza rzeźba i wygląd nowego Sprintera

Podczas niedawnego wydarzenia Mercedes uchylił rąbka tajemnicy na temat designu nadchodzącej, czwartej generacji Sprintera. Zrobił to w dość nietypowy sposób – prezentując rzeźbę o nazwie „The Boulder” (Głaz).

Ten ważący 6,5 tony blok ma w kluczowych miejscach zarysowane elementy stylistyczne przyszłego bestselera. Już teraz wyraźnie widać kształt przedniego grilla. Uwagę zwraca jednak co innego: nowy Sprinter wydaje się mieć długą, nisko osadzoną maskę. To dość zaskakujące, biorąc pod uwagę rosnące znaczenie napędu elektrycznego, i nadaje autu bardziej klasyczne proporcje, znane z modeli spalinowych.

Może to być jednak bardzo przemyślany zabieg. Długi przód, w połączeniu z nową architekturą opartą o napęd na tylne koła, stwarza teoretyczną możliwość wygospodarowania przedniego bagażnika, czyli popularnego frunka. W pojeździe użytkowym byłaby to niezwykle cenna, dodatkowa przestrzeń ładunkowa.

Oprogramowanie jako centrum dowodzenia

Nowa generacja vanów to nie tylko mechanika, ale przede wszystkim oprogramowanie. Na pokładzie znajdzie się najnowsza wersja systemu operacyjnego MB.OS, znana już z osobowych modeli CLA czy GLC. Mercedes opisuje architekturę systemu jako „Chip-to-Cloud”, co ma pozwolić na precyzyjną kontrolę nad wszystkimi czujnikami i funkcjami pojazdu.

Oczywistością stają się aktualizacje Over-the-Air (OTA), dzięki którym pojazdy będą unowocześniane przez lata, bez konieczności wizyt w serwisie.

Kluczową nowością z biznesowego punktu widzenia będzie jednak możliwość integracji aplikacji i oprogramowania firm trzecich. Oznacza to, że menedżer floty będzie mógł mieć bezpośredni dostęp do programów zarządzających z poziomu systemu informacyjno-rozrywkowego pojazdu. Usługi takie jak „Van Uptime Monitor” pomogą diagnozować pojazd w czasie rzeczywistym, maksymalizować czas sprawności i poprawiać wydajność całej floty.

Wygląda na to, że Mercedes gra w bardzo przemyślaną grę. Z jednej strony oferuje technologiczną rewolucję w postaci architektury 800V, która może rozwiązać największy problem elektrycznych dostawczaków. Z drugiej – pragmatycznie podchodzi do realiów rynkowych, nie rezygnując z napędów spalinowych i budując elastyczną platformę.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy ten strategiczny „rozkrok” Mercedesa to mądre zarządzanie ryzykiem, czy raczej hamowanie elektrycznej rewolucji? Czy technologia 800V i 15-minutowe ładowanie to coś, co Waszym zdaniem przekona firmy transportowe do przesiadki na prąd? Czekamy na Wasze komentarze.

Tagi: 800vMercedesmercedes sprinterVan.EAzapowiedź
Udostępnij1Tweet1UdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

vw id. polo w kamuflarzu
Aktualności

Volkswagen ID. Polo odsłania karty. Znamy dane techniczne wyczekiwanego elektryka dla ludu

2025-12-15
elektryczny statek catl yujian 77
Aktualności

Chiński gigant obiecuje elektryczne statki oceaniczne za trzy lata. Koniec spalin na pełnym morzu?

2025-12-14
xiaomi su7
Aktualności

Xiaomi idzie po wszystko. Trzy nowe modele mają rzucić wyzwanie Porsche i Tesli

2025-12-12

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
koszt ladowania ev w polsce
Poradniki

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.