• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

CATL traci pozycję mimo rekordowych wyników – chińscy giganci baterii mają powody do niepokoju

22.07.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Dominacja CATL słabnie pomimo rekordowej produkcji
  • Nowi gracze zyskują na znaczeniu
  • Technologiczna dominacja LFP
  • Motoryzacyjni giganci wkraczają do gry
  • Przyszłość rynku – między koncentracją a dywersyfikacją
  • Globalne implikacje chińskiego rynku

Chiński rynek baterii trakcyjnych notuje spektakularny wzrost, ale jednocześnie dochodzi do istotnych przesunięć w układzie sił. Pierwszy półroczny raport China Automotive Battery Innovation Alliance (CABIA) pokazuje, że łączna produkcja osiągnęła 299,6 GWh – to wzrost o niemal połowę w porównaniu z poprzednim rokiem. Jednak za tymi imponującymi liczbami kryje się znacznie bardziej skomplikowana historia.

Dominacja CATL słabnie pomimo rekordowej produkcji

Contemporary Amperex Technology (CATL) nadal pozostaje niekwestionowanym liderem z wynikiem 128,6 GWh, co stanowi ponad 43% całego rynku. To więcej niż wyprodukowały łącznie wszystkie pozostałe firmy poza BYD. Paradoksalnie jednak, pozycja giganta słabnie – jego udział w rynku spadł o 3,33 punkty procentowe w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Podobną tendencję obserwujemy u BYD, drugiego gracza na rynku. Firma z 70,37 GWh kontroluje 23,55% rynku, ale również odnotowała spadek udziału o 1,55 punktu procentowego. Razem oba koncerny odpowiadają za dwie trzecie całego chińskiego rynku baterii, co wciąż świadczy o ich ogromnej sile.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Nowi gracze zyskują na znaczeniu

MiejsceFirmaŁączna produkcja (GWh)NCM (GWh)LFP (GWh)
1CATL128,638,8189,79
2BYD70,370,0270,34
3CALB19,465,8513,61
4Gotion Tech15,480,2915,2
5EVE Energy12,210,5211,7
6Sunwoda9,071,068,01
7Svolt Energy8,43,135,27
8Rept Battero6,59–6,59
9Zenergy5,950,235,72
10Jidian4,23–4,23
TOP 10 chińskich producentów baterii w H1 2025

Za liczbami kryje się fascynujący proces demokratyzacji rynku. Pierwsza dziesiątka producentów kontrolowała 93,6% rynku – to o 2,5 punktu procentowego mniej niż rok temu. Choć może się to wydawać niewielką zmianą, w kontekście tak skoncentrowanego rynku oznacza to prawdziwą rewolucję.

REKLAMA

Trzecie miejsce zajęła CALB z produkcją 19,46 GWh, wyprzedzając Gotion Tech (15,48 GWh) – partnera Volkswagena w Chinach. EVE Energy zamknęła pierwszą piątkę z wynikiem 12,21 GWh. Warto zwrócić uwagę na Gotion Tech, który zwiększył swój udział w rynku o 1,62 punktu procentowego, pokazując, że współpraca z europejskim gigantem przynosi efekty.

gotion solid state battery

Technologiczna dominacja LFP

Analiza struktury technologicznej pokazuje zdecydowaną przewagę ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) nad technologią NMC. Wszystkie firmy z pierwszej dziesiątki produkują więcej baterii LFP, jeśli w ogóle oferują alternatywną technologię.

CATL dominuje w obu segmentach – z produkcją 38,81 GWh ogniw NMC jest bezkonkurencyjny, podczas gdy druga CALB wyprodukowała zaledwie 5,85 GWh. Co więcej, sama produkcja LFP przez CATL (89,79 GWh) przewyższa całkowitą produkcję BYD, co pokazuje skalę przewagi technologicznej lidera.

Motoryzacyjni giganci wkraczają do gry

Szczególnie interesująca jest obecność w pierwszej dziesiątce firm powiązanych z producentami samochodów. Svolt Energy, należący do Great Wall Motors, zajął siódme miejsce z wynikiem 8,4 GWh, podczas gdy Jidian z grupy Geely znalazł się na dziesiątej pozycji z 4,23 GWh. To sygnał, że koncerny motoryzacyjne coraz poważniej traktują potrzebę uniezależnienia się od zewnętrznych dostawców baterii.

Przyszłość rynku – między koncentracją a dywersyfikacją

Obecne trendy wskazują na stopniowe rozproszenie rynku, choć wciąż w bardzo kontrolowanych ramach. Producenci samochodów, zaniepokojeni zależnością od duopolu CATL-BYD, aktywnie inwestują w alternatywnych dostawców lub własne zdolności produkcyjne.

Ten proces może się nasilić, szczególnie w kontekście rosnącej presji kosztowej. Baterie LFP, choć mniej wydajne energetycznie niż NMC, oferują znacznie lepszy stosunek ceny do wydajności, co jest kluczowe dla masowej elektromobilności.

Równocześnie należy oczekiwać, że CATL i BYD nie będą biernie obserwować erozji swoich pozycji. Inwestycje w nowe technologie, ekspansja międzynarodowa i strategiczne partnerstwa mogą być ich odpowiedzią na rosnącą konkurencję.

REKLAMA
byd blade

Globalne implikacje chińskiego rynku

Zmiany na chińskim rynku baterii mają ogromne znaczenie dla światowej elektromobilności. Chiny produkują obecnie około 70% światowych baterii do pojazdów elektrycznych, więc wszelkie przesunięcia w tamtejszym ekosystemie odbijają się na całej branży.

Dla europejskich i amerykańskich producentów samochodów, którzy coraz bardziej polegają na chińskich dostawcach baterii, dywersyfikacja tamtejszego rynku może oznaczać więcej opcji i lepsze warunki negocjacyjne. Jednocześnie rosnąca konkurencja może przełożyć się na szybszy rozwój technologiczny i spadek cen.

Czy obserwujemy początek końca duopolu CATL-BYD, czy tylko naturalną ewolucję dojrzewającego rynku? Jakie według was będą długoterminowe konsekwencje tych zmian dla polskich kierowców myślących o przejściu na elektryka? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach.

Źródło: carnewschina
Tagi: baterie LFPBYDCATLChinyfabryka bateriiGeelyGotiongreat wall motorsvoltVolkswagenWyniki sprzedaży
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

mercedes eqs baterie solid-state
Aktualności

Mercedes-Benz obiecuje rewolucję w zasięgu elektrycznych aut. Nowa technologia baterii już za kilka lat

2025-07-28
nowy xpeng g6
Aktualności

Xpeng w tarapatach cenowych – Xpeng G6 musi potanieć po premierze G7

2025-07-27
nowe mg4 wnetrze
Aktualności

MG4 EV dostanie rewolucyjne wnętrze z technologią Oppo – premiera już za kilka dni

2025-07-26

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
byd sealion 06
Aktualności

BYD wypuszcza nowego SUV-a z zasięgiem do 1670 km – poznajcie Sealion 06

2025-07-24
nowy xpeng g6
Aktualności

Xpeng w tarapatach cenowych – Xpeng G6 musi potanieć po premierze G7

2025-07-27
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.