• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

NIO i ZEEKR łączą siły. Co ta współpraca zmieni na rynku ładowania aut elektrycznych w Chinach?

30.05.2025
w Aktualności, Stacje ładowania
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • NIO i ZEEKR – giganci, którzy potrafią współpracować
  • Czym różni się ta współpraca od wcześniejszych?
  • Dlaczego to przełom dla rynku?
  • Kto jeszcze na tym zyska?
  • Czy Europa powinna się uczyć od Chin?
  • Co może się wydarzyć dalej?
  • Zachęcamy do dyskusji!

Na chińskim rynku elektromobilności właśnie doszło do przełomowej współpracy. Dwie duże marki – NIO oraz ZEEKR – ogłosiły, że umożliwią swoim klientom wzajemny dostęp do własnych sieci ładowania samochodów elektrycznych. To nie tylko mocny sygnał dla konkurencji, ale przede wszystkim realna zmiana dla użytkowników aut EV, którzy od lat narzekali na zbyt duże rozdrobnienie rynku ładowarek.

NIO i ZEEKR – giganci, którzy potrafią współpracować

NIO od lat rozwija własną infrastrukturę ładowania. Pod marką NIO Power funkcjonuje dziś imponująca sieć: 2 829 stacji szybkiego ładowania (na których znajduje się aż 13 027 punktów ładowania), 1 741 tzw. stacji docelowych oraz 3 337 stacji wymiany baterii – rozwiązanie unikalne na skalę światową. NIO Power to nie tylko ładowarki, ale także technologie ładowania domowego i mobilnego.

Co istotne, do tej pory NIO już wcześniej otwierało swój ekosystem na innych producentów. Z ich ładowarek korzystają dziś m.in. Xiaomi czy Chery, a także lider produkcji baterii – CATL. Jednak dopiero teraz mamy do czynienia z tak głęboką integracją.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

ZEEKR z kolei, marka należąca do Geely Automobile Holdings, zbudowała własną, dynamicznie rozwijaną sieć 1 580 stacji ultraszybkiego ładowania. Dotychczas była ona dostępna jedynie dla kierowców pojazdów ZEEKR, ale nowa umowa z NIO całkowicie to zmienia.

Czym różni się ta współpraca od wcześniejszych?

Najczęściej tego typu porozumienia sprowadzają się do prostego otwarcia jednej sieci na klientów drugiej firmy. Tu mamy do czynienia z dwukierunkową integracją, w której zarówno użytkownicy NIO, jak i ZEEKR, zyskują dostęp do obu sieci. To szczególnie ważne, bo ZEEKR jako jeden z nielicznych partnerów nie tylko „wpuszcza” swoich klientów do sieci NIO, ale równocześnie otwiera własną infrastrukturę dla kierowców aut NIO.

REKLAMA

Dla użytkowników przekłada się to na prostszą obsługę – ładowarki ZEEKR będą od teraz widoczne w aplikacji NIO i na mapach pokładowych aut tej marki. To ogromne ułatwienie, które rozwiązuje wiele codziennych problemów związanych z planowaniem trasy czy szukaniem szybkiej ładowarki w nieznanym miejscu.

ladowarki nio chiny

Dlaczego to przełom dla rynku?

Rynek elektromobilności w Chinach rośnie w zawrotnym tempie, ale największym wyzwaniem pozostaje infrastruktura. Kierowcy często muszą korzystać z kilku aplikacji, by znaleźć ładowarkę odpowiednią dla swojego auta. Rozdrobnienie rynku sprawiało, że użytkownicy nie mieli łatwego dostępu do wszystkich dostępnych punktów ładowania – często trzeba było się rejestrować w kilku różnych systemach.

Porozumienie NIO i ZEEKR to realny krok w stronę standaryzacji i uproszczenia dostępu do ładowarek. Na tym zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mogli korzystać z jeszcze większej liczby punktów, bez względu na to, jaką marką samochodu jeżdżą.

REKLAMA

Kto jeszcze na tym zyska?

Otwarcie sieci na siebie to nie tylko ruch wizerunkowy. W dłuższej perspektywie może to być impuls do dalszej konsolidacji rynku. ZEEKR jest już osiemnastym partnerem NIO, a wcześniej do współpracy dołączyły tak znane marki, jak Xiaomi czy Chery. Im więcej firm zdecyduje się na podobny krok, tym większy wybór dla kierowców i mniej problemów na trasie.

Nie można też zapominać o efekcie skali – większa liczba użytkowników to większy przepływ klientów na stacjach ładowania. Dla operatorów oznacza to szybszy zwrot z inwestycji i uzasadnienie dla dalszej rozbudowy sieci. Zyskają także mniejsze marki, które same nie mają środków, by budować własne, rozbudowane systemy ładowania.

Czy Europa powinna się uczyć od Chin?

Patrząc na tempo rozwoju rynku chińskiego trudno nie mieć wrażenia, że Europa została w tyle. Współpraca pomiędzy dużymi graczami to wciąż wyjątek, a nie reguła. Dla polskich kierowców elektryków oznacza to częste problemy z dostępnością ładowarek oraz nieintuicyjne aplikacje i systemy płatności. Może czas, by zacząć rozmawiać o otwieraniu sieci i szukaniu synergii, a nie konkurowaniu za wszelką cenę?

Co może się wydarzyć dalej?

W najbliższych miesiącach spodziewać się można, że inni producenci aut elektrycznych w Chinach będą patrzeć na współpracę NIO i ZEEKR z dużym zainteresowaniem. Jeżeli sojusz okaże się sukcesem, podobnych partnerstw może być coraz więcej. Być może zobaczymy nawet wspólne inwestycje w nowe technologie ładowania czy rozwój kolejnych, jeszcze szybszych stacji.

Nie bez znaczenia jest też fakt, że Chiny są dziś nie tylko największym, ale i najbardziej innowacyjnym rynkiem elektromobilności. Każdy krok wykonany tam, może wkrótce mieć przełożenie na inne regiony świata – również w Polsce.

Zachęcamy do dyskusji!

Czy taki model współpracy to przyszłość elektromobilności? Czy polscy operatorzy powinni iść śladem Chin? Jakie bariery widzicie na naszym rynku? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach – zależy nam na Waszej opinii!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: chinyinfrastruktura ładowanianiozeekr
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

dealer byd upadl chiny
Aktualności

Nagły upadek kluczowej sieci dealerskiej BYD w Chinach. Kto ponosi odpowiedzialność?

2025-05-31
tauron ładowanie
Aktualności

Tauron wchodzi na rynek usług dla flot EV – nowa usługa operatora stacji ładowania

2025-05-31
nio parkopedia
Aktualności

Nowe technologie Parkopedia i NIO rewolucjonizują parkowanie na ulicy. Czy to koniec frustracji kierowców w Europie?

2025-05-30

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.