Spis treści
Chiński przemysł motoryzacyjny od lat walczy z krzywdzącymi stereotypami dotyczącymi jakości i bezpieczeństwa. Najnowsze wyniki testów C-NCAP są kolejnym dowodem na to, że producenci z Państwa Środka odrobili pracę domową. Submarka Nio, Onvo, ma powody do otwierania szampana. Ich flagowy, potężny SUV Onvo L90 właśnie przeszedł rygorystyczne próby zderzeniowe, zdobywając komplet pięciu gwiazdek i plasując się w ścisłej czołówce najbezpieczniejszych aut przetestowanych w tym roku.
Twierdza na kołach z wynikiem 91%
Organizacja CATARC (China Automotive Technology and Research Center), odpowiedzialna za przeprowadzanie testów C-NCAP, wzięła pod lupę model, który zadebiutował na rynku pod koniec lipca 2025 roku. Wynik ogólny na poziomie 91 procent to nie byle co. W tegorocznym rankingu Onvo L90 zajęło zaszczytne czwarte miejsce, ustępując jedynie takim technologicznym tuzom jak Aito M8 (hybryda EREV), głośne Xiaomi SU7 oraz innowacyjny Zeekr Mix.
Warto zaznaczyć, że C-NCAP nie bierze aut „z podstawienia”. Egzemplarz testowy został zakupiony anonimowo u losowego dealera, co ma gwarantować wiarygodność pomiarów i odzwierciedlać rzeczywistą jakość produktu trafiającego do klientów. W tym przypadku rozbito podstawową wersję wyposażenia Pro w konfiguracji 6-miejscowej.
Specyfikacja techniczna testowanego modelu
Zanim przejdziemy do szczegółowej analizy poszczególnych kategorii, rzućmy okiem na parametry techniczne tego kolosa. Mimo że badano wersję bazową, jej specyfikacja robi wrażenie i tłumaczy, dlaczego konstrukcja musiała być tak solidna.
| Parametr | Wartość |
| Model | Onvo L90 Pro 6-Seat |
| Wymiary (dł. / szer. / wys.) | 5145 / 1998 / 1786 mm |
| Rozstaw osi | 3110 mm |
| Moc silnika | 340 kW (456 KM) |
| Napęd | Na tylną oś (RWD) |
| Bateria | 85 kWh (NMC – trójskładnikowa) |
| Współczynnik oporu powietrza | 0,25 Cd |
| Pojemność bagażnika (przód/tył) | 240 L / 430 L |
| Cena (Chiny) | 265 800 juanów (ok. 135 000 zł) |
Ochrona pasażerów na medal, piesi muszą uważać
Analiza szczegółowych wyników pokazuje, gdzie inżynierowie Nio położyli największy nacisk. Kategoria ochrony pasażerów uzyskała fenomenalny wynik 95,98 proc., co jest wartością o ponad 4 punkty procentową wyższą niż średnia w tym segmencie. Zarówno w zderzeniach czołowych, jak i bocznych, klatka bezpieczeństwa L90 zachowała się wzorowo, chroniąc podróżujących przed poważnymi obrażeniami. Biorąc pod uwagę, że jest to auto rodzinne, oferowane w układach 6- lub 7-miejscowych, taki rezultat jest kluczowym argumentem sprzedażowym.
Nieco gorzej sytuacja wygląda w przypadku niechronionych uczestników ruchu drogowego. Wynik 78,64 proc. w kategorii ochrony pieszych i rowerzystów jest minimalnie (o 0,65 proc.) niższy od rynkowej średniej. To cena, którą płaci się za masywną sylwetkę i gabaryty full-size SUV-a. Wysoka maska i potężny przód, mimo dopracowanej aerodynamiki, stanowią większe zagrożenie przy potrąceniu niż niskie sedany w stylu Xiaomi SU7.
Elektronika nadrabia braki fizyki
Tam, gdzie fizyka stawia opór, do gry wchodzi elektronika. Systemy bezpieczeństwa aktywnego w Onvo L90 oceniono na 92,86 proc., co jest wynikiem znakomitym – o ponad 6 punktów procentowych lepszym od średniej. Testy obejmowały działanie systemów autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB) w scenariuszach Car-to-Car, a także skuteczność oświetlenia.
Wysoka ocena w tej kategorii potwierdza, że Nio nie oszczędzało na sensorach i oprogramowaniu, nawet w tańszej submarce Onvo. Skuteczne wykrywanie zagrożeń i automatyczna reakcja to dziś standard, bez którego nie ma mowy o pięciu gwiazdkach, niezależnie od tego, jak twarda jest stal w słupkach A.
Rynkowy hit z lodówką na pokładzie
Onvo L90 to nie tylko bezpieczna twierdza, ale też jeden z bestsellerów marki. Od momentu premiery pod koniec lipca 2025 roku, auto szybko zdobyło popularność dzięki agresywnej polityce cenowej. Startując z pułapu około 265 800 juanów, oferuje luksusy znane z aut dwukrotnie droższych.
Klienci otrzymują gigantyczny, ponad 5-metrowy samochód z lodówką o pojemności blisko 9 litrów, 17-calowym ekranem dla pasażerów z tyłu i systemem audio składającym się z 23 głośników. Co więcej, dzięki unikalnemu dla Nio modelowi BaaS (Battery as a Service), cenę zakupu można obniżyć do zaledwie 179 800 juanów (ok. 90 000 zł), decydując się na wynajem baterii zamiast jej zakupu. To sprawia, że L90 jest jedną z najbardziej opłacalnych propozycji w segmencie dużych elektrycznych SUV-ów.






Wynik w C-NCAP to sygnał dla europejskiej konkurencji, że chińskie „elektryki” to kompletne, dopracowane konstrukcje, które nie idą na kompromisy w kwestii bezpieczeństwa. Ochrona pasażerów na poziomie niemal 96 proc. w aucie tej wielkości i w tej cenie musi budzić respekt.
Czy Waszym zdaniem wyniki testów zderzeniowych z Chin są już w pełni miarodajne i porównywalne z europejskim Euro NCAP? Czy tak wysoka ocena Onvo L90 przekonałaby Was do zakupu tego modelu, gdyby trafił do Polski? Sekcja komentarzy jest Wasza.












Dołącz do dyskusji