• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Budowa europejskiego przyczółka chińskiego giganta wkracza w decydującą fazę. Maszyny produkcyjne BYD są już na Węgrzech

09.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Sprzęt melduje się na placu budowy
  • Poślizg kontrolowany? Start produkcji przesunięty
  • Model, który może zmienić zasady gry
  • Gra o cła, czyli dlaczego Węgry są tak ważne
  • Analiza sytuacji: Cisza przed burzą?

Stało się to, o czym w kuluarach mówiło się od tygodni. Chińska ofensywa motoryzacyjna na Starym Kontynencie przestaje być tylko planem na papierze, a zamienia się w stal, beton i zaawansowaną robotykę. Do węgierskiego Szeged dotarł właśnie kluczowy transport, który symbolicznie i faktycznie rozpoczyna nowy rozdział w historii europejskiej motoryzacji. BYD, największy rywal Tesli, przywiózł na miejsce pierwszy rzut urządzeń do swojej nowej fabryki. Choć entuzjazm jest duży, nie obyło się bez weryfikacji pierwotnych terminów.

Sprzęt melduje się na placu budowy

Jak donoszą źródła bezpośrednio powiązane z chińskim producentem, konkretnie kanał „Yuanzhitou 2018”, pierwsza partia wyposażenia linii produkcyjnej dotarła do Szeged 9 grudnia. To kamień milowy dla inwestycji, która została ogłoszona jeszcze w grudniu 2023 roku. Wideo udostępnione przez chińskich obserwatorów nie pozostawia złudzeń – kontenery z technologią, która ma rzucić wyzwanie europejskim producentom, są już na miejscu.

To wydarzenie kończy etap samych prac budowlanych i przygotowania gruntu (umowę na ziemię podpisano w styczniu 2024 roku), a rozpoczyna proces uzbrajania hal. Wcześniej, we wrześniu 2025 roku, przedstawiciele marki zapewniali, że wszystko idzie zgodnie z harmonogramem. Dzisiejszy transport jest tego najlepszym dowodem, choć harmonogram ten uległ pewnym korektom.

Poślizg kontrolowany? Start produkcji przesunięty

Pierwotne zapowiedzi włodarzy z Shenzhen brzmiały niezwykle ambitnie. Oficjele BYD wielokrotnie sugerowali, że pierwsze samochody „Made in Hungary” zjadą z taśm jeszcze przed końcem 2025 roku. Dziś wiemy już, że ten termin jest nieaktualny.

Inne w podobnym temacie

gwm ora

Kolejny chiński gigant wchodzi do Europy z rozmachem. 300 tysięcy aut rocznie i nowa fabryka GWM na horyzoncie

01/12/2025
denza z9 gt

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

15/11/2025
byd denza z nurburgring

Kolejny Chińczyk na Nürburgringu. Luksusowa Denza Z z mocą 1000 KM oficjalnie rzuca wyzwanie Porsche

15/11/2025
geely ex5

Renault idzie na układ z Geely. Chińczycy przejmują udziały, w zamian dają technologię EV

15/11/2025

Według najnowszych informacji, które wypłynęły przy okazji dostawy maszyn, rozruch próbny fabryki zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 roku. Właściwa, seryjna produkcja (Mass Production) ruszy dopiero w drugim kwartale przyszłego roku. Potwierdzają się tym samym doniesienia agencji Reuters, która już wcześniejsygnalizowała możliwe opóźnienia. Co więcej, analitycy przewidują, że zakład nie ruszy od razu „pełną parą”. Przez pierwsze dwa lata fabryka ma pracować poniżej swoich maksymalnych możliwości, stopniowo skalując wydajność.

Model, który może zmienić zasady gry

Najciekawszą informacją dla przeciętnego kierowcy nie są jednak daty, ale to, co dokładnie wyjedzie z węgierskich bram. BYD postawił na bardzo pragmatyczną strategię. Pierwszym modelem montowanym w Szeged będzie BYD Dolphin Surf (znany na innych rynkach jako Seagull lub Dolphin Mini).

To decyzja o ogromnym znaczeniu strategicznym. Seagull to mały, miejski elektryk, który w Chinach bije rekordy popularności dzięki śmiesznie niskiej cenie. Produkując go wewnątrz Unii Europejskiej, BYD omija cła i może zaoferować Europejczykom coś, czego desperacko brakuje – tanie auto do miasta, które nie kosztuje fortuny, który już jest dostępny w Europie, ale obecnie jest sprowadzany z Chin, co podnosi jego cenę.

Dopiero w dalszej kolejności dołączy do niego „cięższa artyleria”:

  • Atto 3 (Yuan Plus),
  • klasyczny Dolphin,
  • sportowy sedan Seal,
  • SUV Seal U (Sealion 6).

Docelowo moce przerobowe fabryki mają sięgnąć imponujących 300 000 samochodów rocznie. To wolumen, który pozwoli zaspokoić popyt na kilku dużych europejskich rynkach jednocześnie.

byd dolphin surf

Gra o cła, czyli dlaczego Węgry są tak ważne

Decyzja o budowie fabryki na Węgrzech nie jest podyktowana sentymentem, lecz chłodną kalkulacją. Unia Europejska wytoczyła działa przeciwko chińskim producentom, nakładając dodatkowe taryfy celne. Obecnie BYD musi mierzyć się z dodatkowym obciążeniem w wysokości 17 proc., doliczanym do standardowego cła 10 proc.

To łącznie daje 27 proc. narzutu, który drastycznie obniża marżę lub winduje cenę końcową dla klienta. Uruchomienie produkcji wewnątrz strefy Schengen automatycznie zdejmuje ten „podatek”. Samochód wyprodukowany w Szeged jest traktowany jako produkt europejski. Daje to BYD gigantyczną przewagę nad konkurentami z Chin, którzy wciąż będą importować swoje auta drogą morską, ale także stawia pod ścianą producentów europejskich, którzy tracą argument o „sztucznym zaniżaniu cen” przez Chińczyków.

Analiza sytuacji: Cisza przed burzą?

Przesunięcie startu produkcji na drugi kwartał 2026 roku daje europejskiej konkurencji (jak Grupa Volkswagen czy Stellantis) jeszcze kilka miesięcy oddechu. Nie należy jednak traktować tego jako oznaki słabości. Wręcz przeciwnie – BYD wydaje się działać metodycznie. Wybór Węgier, kraju o relatywnie niskich kosztach pracy i przyjaznym nastawieniu do chińskiego kapitału, w połączeniu z modelem Seagull na start, to przepis na rynkowy hit.

Możemy spodziewać się, że druga połowa 2026 roku będzie czasem agresywnej walki cenowej w segmencie B i C. Jeśli Dolphin Mini wyjeżdżający z Węgier utrzyma atrakcyjną cenę (omijając cła), może stać się „nowym Golfem” ery elektrycznej dla mniej zamożnych klientów. Z perspektywy konsumenta to świetna wiadomość – większa konkurencja zawsze wymusza lepsze oferty. Z perspektywy europejskiego przemysłu motoryzacyjnego – to ostatni dzwonek na pobudkę.

A Wy jak oceniacie ten ruch? Czy fakt, że chińskie auto zostanie skręcone na Węgrzech, zmieni Wasze podejście do marki BYD, czy pochodzenie kapitału wciąż jest dla Was barierą nie do przeskoczenia? Sekcja komentarzy jest Wasza!

Tagi: BYDfabryka samochodówprodukcjawęgry
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

gwm ora
Aktualności

Kolejny chiński gigant wchodzi do Europy z rozmachem. 300 tysięcy aut rocznie i nowa fabryka GWM na horyzoncie

2025-12-01
denza z9 gt
Aktualności

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

2025-11-15
byd denza z nurburgring
Aktualności

Kolejny Chińczyk na Nürburgringu. Luksusowa Denza Z z mocą 1000 KM oficjalnie rzuca wyzwanie Porsche

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.