Spis treści
Marka Firefly, należąca do chińskiego giganta Nio, oficjalnie zadebiutowała na rynku z pierwszym modelem elektrycznym – Firefly EV. Kompaktowy samochód miejski ma rzucić wyzwanie takim konkurentom jak BMW Mini czy Mercedes-Benz Smart, a jego cena startowa w Chinach wynosi zaledwie 119 800 juanów (około 61 700 zł). Pierwsze dostawy rozpoczną się już 29 kwietnia.
Agresywna polityka cenowa Firefly
Firefly zaskoczył rynek ceną znacznie niższą niż zapowiadana podczas przedsprzedaży na Nio Day 2024 w grudniu ubiegłego roku. Obecna cena jest niższa aż o 29 000 juanów (około 15 000 zł), czyli prawie 20% w porównaniu z pierwotnie ogłoszoną kwotą 148 800 juanów. Takie posunięcie jasno wskazuje na determinację Nio w walce o segment kompaktowych samochodów elektrycznych.
Marka oferuje dwie wersje wyposażenia w cenach od 119 800 juanów (około 61 700 zł) do 125 800 juanów (około 64 800 zł). Model z wyższej półki cenowej wyróżnia się bardziej luksusowym wnętrzem. Co istotne, ceny te są konkurencyjne wobec elektrycznego Mini Coopera, który po zniżkach kosztuje w Chinach od 149 800 juanów (około 77 200 zł), oraz Smarta #1 dostępnego od 149 900 juanów.
Innowacyjny system wymiany baterii
Podobnie jak inne modele Nio, Firefly będzie obsługiwał technologię szybkiej wymiany baterii. System BaaS (Battery as a Service) pozwoli klientom zakupić sam pojazd i wypożyczać akumulator, co znacząco obniży próg wejścia. Program ten zostanie uruchomiony 1 sierpnia, jak zapowiedział Daniel Jin, prezes marki Firefly.
Program BaaS sprawdził się już w przypadku innych modeli Nio. Dla porównania, sedan ET5 kosztuje 298 000 juanów (około 153 500 zł) z baterią, ale w systemie BaaS jego cena spada do 228 000 juanów (około 117 500 zł), a miesięczny koszt wynajmu baterii zaczyna się od 728 juanów (około 375 zł).
Firefly będzie podłączony do stacji wymiany baterii Nio nowej generacji od początku przyszłego roku. W początkowym etapie po premierze modelu, Nio ustanowi demonstracyjne stacje wymiany baterii w miastach z dużą bazą użytkowników.




Strategia sprzedaży i dostępność
W przeciwieństwie do submarki Onvo, która ma oddzielny kanał sprzedaży, Firefly będzie dzielił sieć sprzedaży z główną marką Nio. Samochody demonstracyjne są już dostępne w ponad 300 salonach Nio w Chinach, a jazdy testowe rozpoczęły się właśnie dzisiaj.
Na nadchodzących targach motoryzacyjnych w Szanghaju 2025, które rozpoczną się 23 kwietnia, Firefly będzie prezentowany na wspólnym stoisku z modelami Nio.
Specyfikacja techniczna
Firefly EV to pięciomiejscowy kompaktowy elektryk o wymiarach 4003 mm długości, 1781 mm szerokości i 1557 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 2615 mm. Mimo że Nio wielokrotnie podkreślało, że model Firefly będzie konkurował z Mini i Smart, jego rozmiary i kształt przypominają BYD Dolphina i Volkswagena ID.3.
BYD Dolphin jest obecnie dostępny w Chinach w cenie od 99 800 juanów (około 51 400 zł) do 125 800 juanów (około 64 800 zł) i ma długość 4280 mm. Volkswagen ID.3 po rabatach kosztuje od 119 888 juanów (około 61 800 zł) do 136 888 juanów (około 70 500 zł) i mierzy 4261 mm długości.
Firefly został zaprojektowany z myślą o miejskiej mobilności i posiada najmniejszy promień skrętu w swojej klasie wynoszący 4,7 metra. Model nie kładzie nacisku na osiągi – jest napędzany silnikiem umieszczonym z tyłu o szczytowej mocy 105 kW i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm.
Bateria i zasięg
Standardowo samochód wyposażony jest w akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP) o pojemności 42,1 kWh, zapewniający zasięg CLTC wynoszący 420 km. Zużycie energii wynosi 10,9 kWh na 100 kilometrów.
Firefly nie wymienia dostawcy baterii, choć wcześniejsze dokumenty regulacyjne ujawniły, że jest nim firma Sunwoda. Jest to pierwszy przypadek, gdy Sunwoda znalazła się na liście dostawców Nio.
Innowacyjne rozwiązania
Wnętrze Firefly wyposażone jest w asystenta głosowego Lumo, podobnego do Nomi w głównej marce Nio i Xiaole w Onvo. Model wprowadza również duże modele AI do kabiny, aby poprawić zrozumienie języka.
Samochód posiada również przedni bagażnik (frunk) o pojemności 92 litrów, który według Jina jest największy w swojej klasie. Żaden z innych modeli Nio, z wyjątkiem ET9, nie ma przedniego bagażnika.
Znaczenie strategiczne
Firefly ma strategiczne znaczenie dla Nio, zwłaszcza biorąc pod uwagę słabe wyniki dostaw producenta w ostatnich miesiącach, po tym jak submarka Onvo nie spełniła oczekiwań.
Nio dostarczyło 15 039 pojazdów w marcu, w tym 10 219 pod główną marką Nio i 4 820 pod marką Onvo. W pierwszym kwartale firma dostarczyła łącznie 42 094 pojazdy. Nio planuje podwoić sprzedaż w tym roku w porównaniu z rokiem 2024, co oznacza cel całoroczny na poziomie około 440 000 pojazdów.




Plany globalne
Firefly jest modelem skierowanym na rynek globalny i został już przetestowany na kilku rynkach zagranicznych. Podczas tworzenia projektu Firefly, zespół Nio odwiedził ponad 40 miast w 17 krajach, w tym w Chinach, i spędził ponad dwa miesiące w Europie.
Nio pierwotnie planowało wprowadzić Firefly najpierw w Europie, ale wyższe cła zmusiły firmę do zmiany strategii. Według Williama Li, założyciela, prezesa i dyrektora generalnego Nio, Firefly ma zadebiutować w Europie w pierwszej połowie 2025 roku.
Co sądzicie o chińskiej ofensywie w segmencie kompaktowych elektryków? Czy europejscy producenci powinni się obawiać? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!
Dołącz do dyskusji