Francuski producent samochodów Renault opracował przełomową technologię, która umożliwia szybsze i bardziej efektywne gaszenie pożarów w pojazdach elektrycznych. Co więcej, firma postanowiła udostępnić swoje rozwiązanie za darmo innym producentom samochodów, aby zwiększyć bezpieczeństwo i zachęcić do szerszego stosowania tej technologii.
Fireman Access – nowatorski system gaszenia pożarów EV
Nowa technologia Renault, nazwana Fireman Access, została zaprojektowana z myślą o ułatwieniu pracy służbom ratowniczym podczas pożarów pojazdów elektrycznych. System opiera się na prostym, ale skutecznym pomyśle:
- Wewnątrz akumulatora wysokiego napięcia znajduje się samoprzylepny dysk, który zakrywa specjalny otwór.
- W przypadku pożaru akumulatora, woda pod wysokim ciśnieniem z zewnętrznego węża wypycha dysk, wlewając wodę bezpośrednio do wnętrza baterii.
- Proces ten pozwala na szybkie schłodzenie wszystkich ogniw jednocześnie, co skutecznie zatrzymuje zjawisko thermal runaway (niekontrolowanego spalania ogniw baterii).
Renault twierdzi, że dzięki Fireman Access czas gaszenia pożaru pojazdu elektrycznego jest porównywalny z czasem gaszenia samochodów spalinowych, a zużycie wody jest dziesięciokrotnie mniejsze.
Dlaczego pożary EV są wyzwaniem?
Statystycznie rzecz biorąc, pożary w pojazdach elektrycznych zdarzają się rzadziej niż w samochodach spalinowych, jednak w przypadkach, gdy baterie EV ulegają zapaleniu, ich ugaszenie jest wyjątkowo trudne. Zjawisko thermal runaway może powodować, że ogniwa baterii palą się niekontrolowanie przez wiele godzin, co wydłuża czas akcji ratowniczych i wymaga ogromnych ilości wody.
Technologie takie jak Fireman Access mają na celu nie tylko przyspieszenie gaszenia pożarów, ale także zwiększenie bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych i budowanie większego zaufania konsumentów do tej technologii.
Szeroka dostępność technologii
System Fireman Access został już zastosowany w nowych pojazdach elektrycznych i hybrydowych typu plug-in sprzedawanych przez Renault, Dacię oraz Mobilize – submarkę Renault produkującą quadrycykle. Teraz Renault oferuje tę technologię również innym producentom samochodów w ramach bezpłatnej licencji, co ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa w całej branży motoryzacyjnej.
Inne rozwiązania przeciwpożarowe w rozwoju
Renault nie jest jedynym graczem pracującym nad poprawą bezpieczeństwa ogniw litowo-jonowych. Oto kilka innych innowacji w tej dziedzinie:
- LG Chem: Opracował cienką warstwę ochronną zapobiegającą thermal runaway, o grubości mniejszej niż ludzki włos.
- Koreańscy naukowcy: Stworzyli nowy akumulator litowo-metalowy z solidnym polimerowym elektrolitem, który całkowicie eliminuje ryzyko zapłonu.
Mimo że obecne systemy chłodzenia i zarządzania termicznego w pojazdach elektrycznych są już bardzo zaawansowane, rozwój technologii zapobiegania i gaszenia pożarów pozostaje kluczowy.
Dlaczego to ważne?
Pożary w pojazdach elektrycznych, choć rzadsze, budzą większe emocje i obawy. Udoskonalenie technologii przeciwpożarowych ma na celu nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa, ale również zwiększenie zaufania konsumentów do pojazdów elektrycznych, które nadal są stosunkowo nową technologią na rynku masowym.
Co myślisz?
Fireman Access to przykład innowacji, która może zrewolucjonizować sposób radzenia sobie z pożarami w pojazdach elektrycznych. Decyzja Renault o udostępnieniu tej technologii za darmo innym producentom pokazuje, że firma kieruje się nie tylko interesem własnym, ale także dąży do poprawy bezpieczeństwa w całej branży EV.
Czy takie inicjatywy mogą przyspieszyć rozwój elektromobilności? Jak oceniacie decyzję Renault o udostępnieniu swojej technologii za darmo? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji