Polska rozwija infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych na drogach krajowych. Ogłoszono przetarg na budowę szybkich stacji ładowania EV oraz pełnienie roli operatora i dostawcy usług ładowania na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych w sieci TEN-T.
Co obejmuje przetarg?
Przetarg dotyczy budowy stacji na MOP-ach o funkcji podstawowej, które oferują miejsca parkingowe i sanitariaty. Miejsca te znajdują się na głównych trasach krajowych, m.in. autostradach A1, A2, A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.
Na każdym MOP-ie przewidziano budowę szybkich stacji ładowania zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych:
- Samochody osobowe:
- Łączna moc ładowania: 600 kW,
- Minimum dwa punkty o mocy 150 kW.
- Pojazdy ciężarowe:
- Łączna moc ładowania: 3600 kW,
- Minimum dwa punkty o mocy 350 kW.
Wyjątek stanowi MOP Zbójecka Góra na drodze S7, gdzie minimalna łączna moc ładowania wyniesie 1500 kW, w tym jeden punkt o mocy 350 kW.
Lista MOP-ów objętych przetargiem
Przetarg obejmuje 31 MOP-ów w różnych regionach Polski, m.in.:
- A1: Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (woj. śląskie),
- A2: Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
- A4: Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Chotyniec i Hruszowice (woj. podkarpackie),
- S3: Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
- S7: Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
- S8: Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
- S17: Niwa Babicka (woj. lubelskie),
- S19: Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
- S61: Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).
Nowoczesne wymagania przetargowe
Przygotowując przetarg, uwzględniono sugestie operatorów stacji ładowania oraz firm paliwowych. Najważniejsze zmiany obejmują:
- Możliwość częściowego rozwiązania umowy dzierżawy w dwóch przypadkach:
- Brak przyłącza elektroenergetycznego o wymaganej mocy,
- Brak dofinansowania na budowę stacji ładowania dla pojazdów ciężarowych.
- Ochrona miejsc ładowania dla ciężarówek: Wprowadzenie szlabanów lub słupków parkingowych, aby zapobiec parkowaniu w tych miejscach przez pojazdy spalinowe.
Dofinansowanie budowy infrastruktury
Rozwój infrastruktury ładowania wymaga znacznych nakładów finansowych, zwłaszcza na budowę przyłączy energetycznych. W tym celu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ) planuje:
- Nabór wniosków o dofinansowanie budowy przyłączy dla Operatorów Sieci Dystrybucyjnych (OSD),
- Konkurs na dofinansowanie budowy stacji ładowania o dużych mocach dla Operatorów Stacji Ładowania (OSŁ).

Elektryczne ładowarki na MOP-ach komercyjnych
Do końca 2025 roku na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię zostaną uruchomione stacje ładowania o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to MOP-ów:
- A2: Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
- S6: Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
- S19: Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
- S17: Pilawa (woj. mazowieckie).
Kolejne przetargi na MOP-y komercyjne
W 2025 roku planowane jest ogłoszenie przetargów na dzierżawę 48 MOP-ów o funkcji komercyjnej. Dzierżawcy będą zobowiązani do budowy stacji paliw, gastronomii oraz – opcjonalnie – ogólnodostępnych stacji ładowania EV zgodnych z zapisami AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation).
W końcu coś się dzieje!
Najpierw start programu dofinansowań do zakupu samochodów elektrycznych naszEauto. Teraz plany rozwoju infrastruktury. Nareszcie Polska stawia na rozwój sieci szybkich ładowarek dla pojazdów elektrycznych, co jest kluczowe dla popularyzacji elektromobilności. Dzięki nowym inwestycjom MOP-y na głównych trasach krajowych staną się bardziej przyjazne dla kierowców EV, a infrastruktura będzie dostosowana zarówno do potrzeb samochodów osobowych, jak i ciężarowych.
Czy budowa takiej infrastruktury przyspieszy rozwój elektromobilności w Polsce? Jakie są Wasze oczekiwania wobec szybkich stacji ładowania? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji