• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

SK On chce wydłużyć życie baterii przyszłości. Nowe badania to przełom?

07.05.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Przełom z Hanyang University
  • Co z katodą? Tu pomaga Yonsei University
  • Kiedy zobaczymy te baterie w samochodach?
  • Co to oznacza dla rynku?
  • A co Ty o tym sądzisz?

Koreański gigant SK On opublikował wyniki najnowszych badań nad bateriami półprzewodnikowymi, które mogą zrewolucjonizować rynek elektromobilności. Jeśli testy się potwierdzą, żywotność nowych akumulatorów może wzrosnąć nawet trzykrotnie.

Baterie półprzewodnikowe to dla wielu producentów aut elektrycznych święty Graal. Obiecują większy zasięg, szybsze ładowanie i lepsze bezpieczeństwo niż obecnie stosowane ogniwa litowo-jonowe. Problem? Krótka żywotność i trudna produkcja. SK On, południowokoreański producent baterii, ogłosił właśnie postęp, który może ten obraz zmienić.

Przełom z Hanyang University

We współpracy z Hanyang University, naukowcy SK On opracowali sposób na wydłużenie życia baterii z anodą litowo-metalową. To istotne, bo lit-metal uważany jest za przyszłościowy materiał anody – ma nawet dziesięć razy większą pojemność niż dziś stosowany grafit. Ale ma też poważny problem – bardzo silnie reaguje z powietrzem. Na jego powierzchni tworzy się wtedy warstwa związków nieorganicznych, które utrudniają przemieszczanie jonów litu i przyczyniają się do powstawania dendrytów – mikrostruktur mogących doprowadzić do zwarcia lub nawet zapłonu ogniwa.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Zespół SK On postanowił ten problem obejść. Zanurzyli anodę litowo-metalową w specjalnie przygotowanej mieszance zawierającej m.in. azotan litu. Efekt? Trzykrotnie dłuższa żywotność. Tak modyfikowana anoda wytrzymała ponad 300 cykli ładowania i rozładowania w temperaturze pokojowej – dotychczas było to około 100.

REKLAMA

To osiągnięcie może otworzyć drogę do komercjalizacji baterii z litowo-metalową anodą. SK On już zgłosił patent na tę metodę.

sk on baterie

Co z katodą? Tu pomaga Yonsei University

Drugi projekt, zrealizowany z Yonsei University, skupił się na innej bolączce – degradacji katody w bateriach z polimerowym elektrolitem. Tu kluczowym czynnikiem okazał się czas utwardzania cieplnego żelowego elektrolitu. Im dłuższy, tym lepiej.

REKLAMA

Baterie, w których elektrolit był utwardzany przez 60 minut, traciły tylko 9,1% pojemności po serii cykli. Te, które utwardzano przez 20 minut – aż 34%. Badacze wskazują, że zbyt krótki czas utwardzania powoduje degradację warstwy ochronnej katody, co przekłada się na szybszą utratę wydajności.

Do analizy wykorzystano też zaawansowane obliczenia z zakresu fizyki kwantowej – tzw. teorię funkcjonału gęstości. Dzięki temu badacze zidentyfikowali reakcje uboczne, które pojawiają się w pierwszych cyklach ładowania. To pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy starzenia się baterii i może pomóc w ich dalszym udoskonalaniu.

Kiedy zobaczymy te baterie w samochodach?

SK On pracuje nad dwoma typami baterii półprzewodnikowych: na bazie kompozytów polimerowo-tlenkowych oraz siarczkowych. Prototypy komercyjne mają być gotowe odpowiednio w 2028 i 2030 roku. W Daejeon powstaje właśnie pilotażowa linia produkcyjna, budowana we współpracy z amerykańskim Solid Power. Jej ukończenie planowane jest na drugą połowę 2025 roku.

Warto dodać, że już wcześniej, w 2024 roku, firma zapowiedziała stworzenie stałego elektrolitu polimerowego, który działa w temperaturze pokojowej. Z kolei na początku 2025 roku ogłoszono opracowanie nowej metody jego produkcji z wykorzystaniem technologii światłoczułej.

SK On nie ukrywa, że intensywnie inwestuje w rozwój nowych technologii. Jak twierdzi Kisoo Park, szef działu R&D w firmie: „Osiągnięcia te to wynik ciągłych wysiłków badawczo-rozwojowych oraz współpracy z uczelniami. Stanowią one fundament do pokonania technologicznych barier w rozwoju baterii półprzewodnikowych”.

Co to oznacza dla rynku?

Jeśli deklaracje SK On się potwierdzą, baterie półprzewodnikowe z litowo-metalową anodą mogą stać się realną alternatywą dla dzisiejszych ogniw litowo-jonowych. To oznacza nie tylko większe zasięgi aut elektrycznych, ale też lepsze bezpieczeństwo i mniejsze zużycie materiałów krytycznych.

Jednak droga od laboratorium do masowej produkcji jest długa i pełna pułapek. Trzeba sprawdzić, jak nowe ogniwa radzą sobie w różnych temperaturach, pod obciążeniem, a także jak zachowują się po kilku latach użytkowania. Kluczowe będzie też obniżenie kosztów – dziś produkcja baterii półprzewodnikowych jest znacznie droższa niż konwencjonalnych.

Nie można jednak zapominać o tym, że każdy kolejny przełom przybliża nas do przyszłości, w której samochody elektryczne będą tańsze, wydajniejsze i bardziej dostępne. A SK On to jeden z tych graczy, który może odegrać kluczową rolę w tej transformacji.

A co Ty o tym sądzisz?

Czy baterie półprzewodnikowe faktycznie są przyszłością elektromobilności? A może to kolejna technologia, która ugrzęźnie na etapie prototypów? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach – każda opinia się liczy.

Tagi: absolute solid-state batterybaterie półprzewodnikoweBaterie ze stałym elektrolitemOgniwa solid-statesk on
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

lexus electrified sport concept 2022
Aktualności

Toyota odpala bombę: solid-state najpierw w następcy Lexusa LFA? To rewolucja w walce z wagą

2025-11-08
toyota corolla ev koncept
Aktualności

Toyota zapowiada 1200 km zasięgu i ładowanie w 10 minut. Jest jeden problem: rywale są bardziej do przodu

2025-11-03
chery logo reuters
Aktualności

Rewolucja w zasięgu? Chery pokazało baterię, która ma dać 1300 km realnego zasięgu

2025-10-20

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen charge hub
Aktualności

Orlen na poważnie startuje z elektromobilnością. 400 kW mocy i 20 minut postoju na MOP-ie. Koniec strachu przed podróżą elektrykiem po Polsce

2025-11-05
rumia hub ładowania
Aktualności

Polska ma za dużo ładowarek, a i tak jest problem. Nowy raport pokazuje nasz paradoks

2025-11-04
zeekr x 2026
Aktualności

Chińczycy oszaleli. Zeekr X 2026 to czwarta modernizacja w 2.5 roku, moc skacze do 489 KM

2025-11-04
tesla fsd
Aktualności

Desperacka walka Tesli o Chiny. Musk ogłasza FSD na marzec, bo sprzedaż nurkuje, a Xpeng daje to za darmo

2025-11-09
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.