• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

„Solidne” akumulatory wreszcie gotowe? Stellantis testuje przełomową technologię w Dodge’u Chargerze Daytona

25.04.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Od lat na horyzoncie, teraz w realu
  • Ładowanie w 18 minut i ekstremalna wydajność
  • Piekło produkcji, czyli droga do przełomu
  • Daytona dla osiągów, EQS dla zasięgu
  • Drogo, ale z nadzieją
  • Co dalej?

Rewolucja w akumulatorach do pojazdów elektrycznych może być bliżej, niż sądziliśmy. Stellantis właśnie ogłosił, że udało się zatwierdzić do testów drogowych nowy typ ogniw półstałych – technologię opracowaną wspólnie z amerykańskim startupem Factorial Energy. Co ciekawe, pierwszym pojazdem, który je sprawdzi w praktyce, będzie elektryczny Dodge Charger Daytona, czyli model nastawiony na ekstremalne osiągi.

Od lat na horyzoncie, teraz w realu

Solid-state, czyli akumulatory o stałym (lub półstałym) elektrolicie, były przez lata czymś w rodzaju „Świętego Graala” elektromobilności. Obiecywały większy zasięg, szybsze ładowanie, niższą wagę i lepszą pracę w ekstremalnych temperaturach. Problem? Były piekielnie trudne do wdrożenia na skalę przemysłową.

Factorial i Stellantis współpracują nad nimi już od 2018 roku. Po latach prób i błędów udało się opracować ogniwo o pojemności 77 Ah i gęstości energii aż 375 Wh/kg. Dla porównania, typowe ogniwa litowo-jonowe osiągają dziś ok. 200–300 Wh/kg. To ogromny skok.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Ładowanie w 18 minut i ekstremalna wydajność

Nowe ogniwa można ładować od 15 do 90% w zaledwie 18 minut w temperaturze pokojowej. Dodatkowo, pozwalają na rozładowanie z prędkością do 4C, czyli cztery razy w ciągu godziny. Takie parametry otwierają drzwi dla ekstremalnych osiągów, które są kluczowe m.in. dla sportowych EV, jak Dodge Charger Daytona.

REKLAMA

Ważne jest też zachowanie ogniw w trudnych warunkach. Zakres temperatur pracy to od -30 do +45°C, czyli podobnie jak w bateriach litowo-jonowych. Różnica polega na tym, że solid-state mają utrzymywać niemal pełną pojemność także w mrozie – co jest zmorą obecnych EV.

dodge solid state stellantis factorial

Piekło produkcji, czyli droga do przełomu

Nie obyło się bez problemów. CEO Factorial Energy, Siyu Huang, otwarcie mówi o „piekle produkcyjnym”, przez które musiała przejść firma. W grę wchodziły m.in. ogromne ilości odpadów, trudności z materiałami i niska wydajność produkcji.

REKLAMA

Zaczęli od 20 Ah, teraz potrafią produkować ogniwa o pojemności 100 Ah. Rozmiarowo przeskok jest jak między tabletem a telewizorem. Technologia jednak wciąż jest w wersji półstałej, a nie całkowicie stałej (ASSB). To oznacza, że mamy do czynienia z rozwiązaniem pośrednim – ale bardzo potrzebnym, by pokonać kolejne bariery.

Daytona dla osiągów, EQS dla zasięgu

Co ciekawe, Factorial testuje swoje ogniwa także w Mercedesie EQS. Jednak akumulatory w Mercedesie i w Dodge’u różnią się nieco charakterystyką – EQS nastawiony jest na zasięg i wydajność, a Daytona na czystą moc i przyspieszenie. Mimo to, chemia ogniw jest ta sama.

W przypadku Daytone, nowa technologia ma szansę znacznie zredukować masę pojazdu, która dziś wynosi niemal 2,7 tony. Sam akumulator może być lżejszy o 90 kg, ale to nie wszystko – ograniczenie potrzeby chłodzenia, wzmocnień i dodatkowych układów może łącznie dać odchudzenie całego auta o 200–900 kg. W przeliczeniu na dolary: oszczędność nawet 10 tys. USD.

Drogo, ale z nadzieją

Na razie jednak technologia solid-state jest droga – nawet 10 do 30 razy droższa od litowo-jonowej. Huang przyznaje to wprost, ale liczy, że z czasem – dzięki partnerstwom i większej skali – uda się zbić koszty. Masowa produkcja to klucz.

Ciekawe jest też to, że Chiny już mocno inwestują w ogniwa stałe, co może być wyraźnym sygnałem, że warto iść tą drogą. Huang mówi wprost: zamiast szukać pięciu różnych rozwiązań dla zasięgu, bezpieczeństwa, ładowania, trwałości i ceny – solid-state mogą rozwiązać wszystko jednym ruchem.

dodge solid state stellantis factorial

Co dalej?

Zatwierdzenie ogniw do testów to dopiero początek. Stellantis planuje zamontować nowe baterie w demonstracyjnej flocie Chargerów Daytona już w 2026 roku. Jeśli testy drogowe potwierdzą obietnice z laboratoriów, może to być początek końca klasycznych ogniw litowo-jonowych.

Czy solid-state stanie się nowym standardem? Wszystko zależy od tego, czy uda się przełamać bariery produkcyjne i cenowe. Ale jedno jest pewne – technologia wreszcie zaczyna wyjeżdżać z laboratoriów na ulice.

A Wy? Myślicie, że samochody elektryczne naprawdę odetchną z ulgą, gdy solid-state wejdzie do gry na całego? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach!

Tagi: Baterie ze stałym elektrolitemdodgedodge charger evfactorialOgniwa solid-stateStellantis
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

bateria solid state nio 150 kwh
Aktualności

Nikt nie chce baterii na 1 000 km. Nio przyznaje się do klęski i anuluje plany dla Europy

2025-11-14
lexus electrified sport concept 2022
Aktualności

Toyota odpala bombę: solid-state najpierw w następcy Lexusa LFA? To rewolucja w walce z wagą

2025-11-08
toyota corolla ev koncept
Aktualności

Toyota zapowiada 1200 km zasięgu i ładowanie w 10 minut. Jest jeden problem: rywale są bardziej do przodu

2025-11-03

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

denza z9 gt
Aktualności

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

2025-11-12
tesla suc rumia otwarty dla wszystkich
Aktualności

Tesla właśnie to zrobiła. Superchargery w polsce już nie tylko dla Tesli. Znamy ceny na pierwszej stacji

2025-11-12
pożar elektryka w gdańsku
Aktualności

Straż pożarna rozwiewa wątpliwości. Płonące elektryki to mit? Twarde dane o pożarach Q1-Q3 2025 [RAPORT]

2025-11-14
tesla fsd
Aktualności

Desperacka walka Tesli o Chiny. Musk ogłasza FSD na marzec, bo sprzedaż nurkuje, a Xpeng daje to za darmo

2025-11-09
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.