• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Toyota stawia na BYD i tanie SUV-y elektryczne. Nowy bZ5 może namieszać w Chinach

10.06.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Toyota zmienia strategię
  • Dwa warianty zasięgu, trzy wersje wyposażenia
  • Zaawansowana technologia jazdy autonomicznej
  • Dlaczego BYD? Dlaczego teraz?
  • Co dalej? Możliwe scenariusze
  • Nowy rozdział w elektromobilności?

Toyota właśnie zaprezentowała elektrycznego SUV-a bZ5, który powstał we współpracy z chińskim BYD. Auto trafi na rynek już 10 czerwca, a jego produkcja ruszyła w zakładzie w Tianjin. To nie jest kolejna „zachowawcza” hybryda. To pełnoprawny elektryk z chińskim sercem i technologią, która ma konkurować z największymi graczami lokalnego rynku. W dodatku — w bardzo atrakcyjnej cenie.

Toyota zmienia strategię

Toyota przez długi czas unikała bezpośredniej konfrontacji w segmencie samochodów elektrycznych. Stawiała na hybrydy, ostrożnie podchodząc do pełnej elektryfikacji. Model bZ5 to sygnał, że coś się zmieniło. Japoński gigant zdecydował się zaufać chińskiej technologii — zarówno jeśli chodzi o baterie, jak i napęd.

Najciekawsze jest to, że kluczowe komponenty auta — bateria oraz silnik elektryczny — pochodzą od BYD, największego chińskiego producenta EV. Dokładniej, zastosowano tu słynne ogniwa Blade Battery oraz silnik o mocy 200 kW (268 KM) od spółki zależnej BYD, FinDreams.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

toyota bz5
toyota bz5

Dwa warianty zasięgu, trzy wersje wyposażenia

Toyota bZ5 opiera się na platformie e-TNGA. Auto ma dość klasyczne proporcje SUV-a, ale z nowoczesnym sznytem: ukryte klamki, aerodynamiczna linia dachu, przód inspirowany głową rekina młota. Wnętrze minimalistyczne, z dużym, 15,6-calowym ekranem centralnym i cyfrowym zestawem wskaźników. Do tego panoramiczny dach i aż 256 kolorów oświetlenia ambientowego.

REKLAMA

Do wyboru są dwie wersje zasięgu:

  • 550 km (CLTC) – tańszy wariant, wyceniany poniżej 130 000 juanów (ok. 67 000 zł),
  • 550 km z systemem wspomagania jazdy L2 – bogatsza opcja, poniżej 160 000 juanów (ok. 83 000 zł),
  • 630 km (CLTC) – najdłuższy zasięg, cena jeszcze nieujawniona.

Jak na tę klasę i wyposażenie, to zdecydowanie agresywna oferta cenowa, która może wywołać spore poruszenie na rynku.

toyota bz5

Zaawansowana technologia jazdy autonomicznej

bZ5 nie tylko wygląda nowocześnie, ale również oferuje zaawansowane technologie wspomagające kierowcę. W topowej wersji znajduje się system Momenta 5.0 L2, wspierany przez aż 33 czujniki i ponad 30 funkcji asystujących. To nie jest poziom pełnej autonomii, ale w zatłoczonych chińskich miastach może znacząco odciążyć kierowcę.

Do tego dochodzi wysoki poziom bezpieczeństwa — aż dziewięć poduszek powietrznych, a także liczne tryby relaksacyjne („nap mode”), które sugerują, że Toyota chce przyciągnąć także klientów ceniących komfort i nowoczesny lifestyle.

toyota bz5 wnętrze
toyota bz5 wnętrze

Dlaczego BYD? Dlaczego teraz?

Toyota przez lata rozwijała własne technologie, ale tempo wzrostu rynku aut elektrycznych w Chinach zmusiło ją do zmiany kursu. BYD to nie tylko lokalny lider — to globalny potentat, który dostarcza komponenty wielu firmom, także w Europie. Partnerstwo z BYD daje Toyocie dostęp do sprawdzonych i tanich rozwiązań, bez potrzeby samodzielnego rozwijania wszystkiego od zera.

Dzięki temu bZ5 powstaje szybciej, jest tańszy i może skutecznie rywalizować z modelami takich firm jak XPeng, NIO czy Geely. Toyota wreszcie zaczyna grać według chińskich zasad — agresywnie cenowo, technologicznie zaawansowana i dostosowana do lokalnych oczekiwań.

REKLAMA

Co dalej? Możliwe scenariusze

Wprowadzenie bZ5 może być punktem zwrotnym w strategii Toyoty, szczególnie w Azji. Jeśli model odniesie sukces, możemy spodziewać się:

  • Rozszerzenia współpracy z BYD na inne rynki,
  • Tańszych modeli EV także w Europie,
  • Powstania większej rodziny pojazdów bZ, z różnymi typami nadwozia i zasięgiem.

Trudno powiedzieć, czy Toyota zdecyduje się wprowadzić bZ5 do Europy w tej samej formie, ale z pewnością będzie analizować reakcje chińskiego rynku. Jeśli tanie, dobrze wyposażone SUV-y elektryczne z chińskimi komponentami się sprzedadzą, kolejny krok może być już tylko formalnością.

toyota bz5
toyota bz5
toyota bz5 wnętrze
toyota bz5 wnętrze

Nowy rozdział w elektromobilności?

Model bZ5 to nie tylko nowe auto. To symbol zmiany podejścia jednej z największych marek motoryzacyjnych świata. Współpraca z chińskim gigantem, atrakcyjna cena, zaawansowana technologia — to sygnał, że Toyota chce grać na poważnie w świecie EV.

Zamiast patrzeć z dystansem na chińską technologię, Toyota ją przyjmuje i wykorzystuje, by przystosować się do nowej rzeczywistości. Można się spodziewać, że podobne ruchy wykonają wkrótce także inne marki, które do tej pory stawiały na niezależność.

Czy to dobrze? Czy japońska jakość i chińska technologia mogą iść w parze? Czekamy na Wasze opinie. Czy chcielibyście zobaczyć bZ5 na polskich drogach? Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o tym mariażu Toyoty i BYD.

Tagi: baterie LFPBYDbyd bladeChinylfppremieraSUVTOYOTAToyota bZ5Toyota bZ5 bateriaToyota bZ5 cenaToyota bZ5 mocToyota bZ5 specyfikacjaToyota bZ5 wnętrzeToyota bZ5 wyglądToyota bZ5 zasięg
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

toyota corolla ev koncept
Aktualności

To już nie jest samochód dla dziadka. Toyota pokazała Corollę EV i fani nie wierzą własnym oczom

2025-10-30
Genesis Electrified GV70
Aktualności

Luksus idzie w błoto. Genesis przyłapany na testach, a największą zagadką jest napęd

2025-10-30
byd racco
Aktualności

Chiński smok w japońskim ogródku. BYD rzuca wyzwanie w najświętszym segmencie rynku i pokazuje model Racco

2025-10-30

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-10-26
xpeng x9
Aktualności

Koniec plotek. Kosmiczny Xpeng X9 przyłapany na ładowarce w Europie. To zła wiadomość dla Mercedesa

2025-10-26
uciety kabel ładowarki
Aktualności

Kolejny cios w plagę cięcia kabli. Złodzieje z Gdańska złapani na gorącym uczynku

2025-10-26
nio es9 i nio es8
Aktualności

Nio ES9 nadchodzi. Gigantyczny SUV większy od największych zadebiutuje niedługo

2025-10-26
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.