Xiaomi, znane głównie jako producent smartfonów, dynamicznie rozwija swoją działalność w sektorze motoryzacyjnym, koncentrując się na pojazdach elektrycznych (EV). Firma ogłosiła plany zwiększenia zdolności produkcyjnych swojego pierwszego modelu EV, Xiaomi SU7, aby sprostać wysokiemu popytowi. CEO Xiaomi, Lei Jun, odwiedził fabrykę samochodów elektrycznych w Pekinie, aby omówić sposoby przyspieszenia produkcji, jednocześnie dbając o jakość i bezpieczeństwo.
Fabryki Xiaomi – dwa etapy produkcji
Obecnie fabryka Xiaomi EV w Pekinie działa w ramach pierwszej fazy, która ma roczną zdolność produkcyjną wynoszącą 150 000 pojazdów. W lipcu 2024 roku rozpoczęto budowę drugiej fazy fabryki, która znajduje się w pobliżu pierwszej.
- Zakończenie budowy drugiej fazy planowane jest na koniec 2024 roku, natomiast główna struktura fabryki ma być gotowa do 15 czerwca 2025 roku.
- Po ukończeniu obu etapów fabryka będzie mogła produkować 300 000 pojazdów rocznie, co jest kluczowe dla realizacji ambitnych celów Xiaomi.
Xiaomi SU7 – specyfikacja i warianty
Model Xiaomi SU7, który zadebiutował 28 marca 2024 roku, to elektryczny sedan klasy średniej, konkurujący z Teslą Model 3. Dostępny jest w trzech wariantach:
- Standard: Cena od 215 900 RMB (~29 630 USD),
- Pro: Cena od 245 900 RMB,
- Max: Cena od 299 900 RMB.
Pojazd oferuje zaawansowane technologie oraz atrakcyjny stosunek jakości do ceny, co przyciągnęło uwagę klientów zarówno w Chinach, jak i poza nimi.
Popyt przewyższający podaż
Pomimo prawie roku od premiery, Xiaomi SU7 cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Klienci, którzy zamawiają pojazd obecnie, muszą czekać na dostawę około sześciu miesięcy. Taka sytuacja skłoniła Xiaomi do intensyfikacji działań mających na celu zwiększenie produkcji.
Nadchodzące modele – YU7 i SU7 Ultra
Xiaomi nie zamierza zwalniać tempa i przygotowuje się do wprowadzenia kolejnych modeli:
- Xiaomi YU7: Elektryczny SUV, którego premiera planowana jest na czerwiec lub lipiec 2025 roku.
- SU7 Ultra: Wariant o ultra-wysokich osiągach, z ceną początkową wynoszącą 814 900 RMB. Model ten trafi do sprzedaży już 27 lutego 2025 roku, z celem sprzedaży wynoszącym 10 000 sztuk w 2025 roku.
Zrównoważony rozwój a produkcja Xiaomi
Xiaomi kładzie duży nacisk na zrównoważony rozwój w swojej działalności motoryzacyjnej:
- Na terenie fabryki w Pekinie instalowane są stacje ładowania poziomu 2, które umożliwią ładowanie EV pracowników.
- Firma planuje również montaż paneli słonecznych nad parkingami, co pozwoli zmniejszyć zużycie energii z sieci oraz zapewni cień, pomagając w utrzymaniu niższej temperatury zaparkowanych pojazdów.
Według Lei Jun, pojazdy elektryczne Xiaomi to nie tylko środki transportu, ale także wyraz zaangażowania firmy w zrównoważony rozwój i innowacje technologiczne.
Konkurencja z Teslą
Xiaomi SU7 jest bezpośrednim rywalem Tesli Model 3, która w 2024 roku sprzedała ponad 135 000 sztuk. Xiaomi liczy na osiągnięcie 300 000 dostaw w 2025 roku, co byłoby znaczącym krokiem w budowaniu pozycji marki na rynku EV.
Dadzą radę?
Xiaomi dynamicznie rozwija swoje możliwości produkcyjne, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na swoje pojazdy elektryczne. Model SU7, a także nadchodzące YU7 i SU7 Ultra, pokazują, że firma nie tylko aspiruje do bycia liderem w sektorze EV, ale także chce aktywnie konkurować z największymi graczami na rynku, takimi jak Tesla.
Jak oceniacie rozwój Xiaomi w branży motoryzacyjnej? Czy SU7 może zagrozić Tesli Model 3? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji